IKC De Bavinck

Het team van IKC De Bavinck in Dordrecht

Current section: team
Singel 140
3311 Dordrecht

Zie hier hoe het team van IKC De Bavinck is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC De Bavinck. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC De Bavinck bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC De Bavinck bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC De Bavinck zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 91.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (91.7%)
Man (8.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.5%)
Man (17.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC De Bavinck. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (11.5%)
25-35 jaar (23.1%)
35-45 jaar (26.9%)
45-55 jaar (23.1%)
55-65 jaar (15.4%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC De Bavinck werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (12.5%)
Indirect ondersteunend personeel (4.2%)
Management (8.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC De Bavinck gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Personeelsvervanging bij IKC De Bavinck

Bij IKC De Bavinck zorgen we voor een proactieve aanpak bij het regelen van personeelsvervanging. Een team van toegewijde ambulante collega's staat paraat om direct in te springen bij onverwachte ziekte of verlofsituaties. Dit garandeert continuïteit in de dagelijkse gang van zaken en de begeleiding van uw kind. Daarnaast maken we gebruik van de flexibiliteit van onze parttime medewerkers. In specifieke gevallen kunnen zij worden ingeschakeld voor extra werkdagen om eventuele hiaten op te vullen. Deze maatregelen helpen ons om de kwaliteit van ons onderwijs te waarborgen, zelfs in uitdagende omstandigheden. In uitzonderlijke situaties waarin directe vervanging niet mogelijk is, worden de klassen tijdelijk verdeeld onder het aanwezige personeel. Mocht dit niet volstaan en er geen verdere vervangingsmogelijkheden zijn, dan wordt ouders vriendelijk verzocht kinderen thuis te houden. We streven ernaar dit tot een minimum te beperken en communiceren hierover tijdig.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Bavinck biedt een gedegen en modern onderwijsprogramma. Kinderen krijgen instructie in de klas en werken daarnaast veel samen op de 'leerpleinen' in de school.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op IKC De Bavinck

3

Taal en Rekenen: Sterke Basis voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider IKC De Bavinck
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist Basisonderwijs

Toelichting van de school:

Op IKC De Bavinck zetten we vol in op de taal- en rekenvaardigheden van onze leerlingen. Onze interne begeleiders en gespecialiseerde leerkrachten bieden gerichte hulp. Bij specifieke expertise die we niet in huis hebben, werken we samen met externe partners om de best mogelijke ondersteuning te garanderen. Onze rekencoördinator volgt bovendien de opleiding tot rekenspecialist, wat onze focus op rekenonderwijs verder versterkt.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn Centraal

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider IKC De Bavinck
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Aandachtsfunctionaris Kindermishandeling

Toelichting van de school:

Het welzijn en de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind staan centraal op IKC De Bavinck. We bieden extra ondersteuning aan groepen of individuele leerlingen die dit nodig hebben, door middel van speciaal aangevraagde arrangementen. Onze aanpak is versterkt door samenwerking met deskundigen zoals orthopedagogen en begeleiders passend onderwijs van het samenwerkingsverband, om een veilige en stimulerende leeromgeving te waarborgen.

2

Gedrag en Werkhouding: Executieve Functies Trainen

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider IKC De Bavinck
Leerkracht Executieve Functies

Toelichting van de school:

IKC De Bavinck ondersteunt leerlingen actief bij het ontwikkelen van hun gedrag en werkhouding, met speciale aandacht voor executieve functies. Leerlingen die extra begeleiding wensen, worden via onze intern begeleider aangemeld bij de gespecialiseerde Newton leerkracht. Zij ontvangen wekelijks projectmatige ondersteuning in de Newton groep, gericht op het verbeteren van planning, organisatie en zelfregulatie.

2

Motorische Ontwikkeling: Actieve Kinderen in Beweging

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider IKC De Bavinck
Gymleerkracht Basisonderwijs

Toelichting van de school:

De motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen wordt nauwlettend gevolgd door zowel de intern begeleider als de gymleerkracht. We zorgen ervoor dat kinderen de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben om zich fysiek optimaal te ontwikkelen. Indien een doorverwijzing naar externe specialisten noodzakelijk is, wordt dit proces zorgvuldig geregeld om de continuïteit van zorg te waarborgen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Samen voor Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor medische handelingen en persoonlijke verzorging werkt IKC De Bavinck nauw samen met een toegewijde externe verpleegkundige. Deze specialist bezoekt onze school regelmatig om leerlingen met specifieke medische behoeften, zoals diabetes, de benodigde zorg en ondersteuning te bieden. Deze samenwerking zorgt ervoor dat alle leerlingen de aandacht krijgen die nodig is voor hun gezondheid en welzijn binnen onze schoolomgeving.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Peuterspeelzaallokaal
Spreekkamers

Optimale Leerondersteuning en Talentontwikkeling op IKC De Bavinck

Innovatief Aanbod voor Kindontwikkeling 2024-2028

IKC De Bavinck: Groeien met Balans en Aandacht voor Elk Kind Op IKC De Bavinck streven we naar een perfecte balans tussen het versterken van essentiële basisvaardigheden en het stimuleren van een brede, holistische ontwikkeling. Onze cognitieve resultaten sluiten naadloos aan bij de behoeften van onze diverse schoolpopulatie. We erkennen de cruciale rol van rekenen en lezen voor schoolsucces en toekomstige carrièrekansen. Daarom investeren we continu in het verbeteren van ons reken- en leesonderwijs, met heldere leerlijnen en effectieve lesmethoden voor al onze leerkrachten. Christelijk Geloof als Basis voor Ontwikkeling en Talentontdekking Vanuit ons christelijk geloof zien we het als onze opdracht om kinderen uit te dagen tot optimale zelfontplooiing. We respecteren de uniciteit van elk kind en moedigen intrinsieke motivatie aan om talenten te ontdekken en een eigen plek in de wereld te vinden. Ons brede lesaanbod, variërend van cultuur en wetenschap tot sport en burgerschap, prikkelt de nieuwsgierigheid en vergroot het zelfvertrouwen. We dromen van schoolbrede, vakoverstijgende projecten die talenten en expertise samenbrengen, wat leidt tot een rijke leeromgeving voor zowel kinderen als medewerkers. Veiligheid, Zichtbaarheid en Groeigerichte Feedback Alle kinderen, van 2 tot 13 jaar, voelen zich veilig en gezien op IKC De Bavinck. We stimuleren actieve betrokkenheid bij het leerproces, waardoor kinderen eigenaarschap ontwikkelen en leerdoelen als betekenisvol ervaren. We richten ons op sociaal-emotionele vaardigheden, executieve functies, een groeimindset en effectief leren. Door middel van 'groeitaal' – feedback gericht op uitdaging, inspanning en leren van fouten – versterken we zelfstandigheid en zelfvertrouwen. Onze evaluatiemethoden bieden een compleet beeld van de brede ontwikkeling, inclusief kwalificatie, socialisatie en persoonsontwikkeling, met proactieve ondersteuning waar nodig. Samenwerken en Plezier als Kernwaarden Ons toegewijde team werkt volgens schoolbrede afspraken om een positieve leeromgeving te creëren die leer- en werkplezier bevordert en levenslang leren stimuleert. We vieren successen gezamenlijk en vertalen Bijbelse principes naar hedendaagse omgangsvormen en leermethoden. Actieve samenwerking met sociale en maatschappelijke partners zorgt voor optimale kansen voor elk kind, waarbij IKC De Bavinck fungeert als een oefenplaats voor de samenleving. Kleurrijke Expertise voor Kansrijk Onderwijs De medewerkers van De Bavinck beschikken over een schat aan ervaring en expertise. Onze droom is om te werken met 'experts' – collega's met een uitzonderlijke kennis op specifieke gebieden, die zij delen om ons onderwijs en onze opvang te verrijken. Deze experts bieden ondersteuning en coaching aan collega's en leerlingen, met een focus op 'één kind, één plan'. Dit integrale, deskundige teamwerk garandeert een veelzijdig, gedifferentieerd en gevarieerd onderwijsaanbod dat elk kind de kans geeft om te floreren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Toekomstgericht Schoolplan voor Dordrecht

Wat zijn de ambitieuze lange termijn doelen van IKC De Bavinck voor 2024-2028?

IKC De Bavinck heeft voor de periode 2024-2028 duidelijke, ambitieuze doelen vastgesteld die de focus vormen voor ons onderwijs. Deze doelen garanderen een optimale ontwikkeling voor elk kind. Centraal staat een perfecte balans tussen het versterken van essentiële basisvaardigheden en het stimuleren van brede persoonlijke ontwikkeling, waarbij zowel resultaten als leerplezier en individuele talenten voorop staan. We organiseren schoolbrede, vakoverstijgende projecten die de unieke talenten van zowel leerlingen als leerkrachten optimaal benutten en ontwikkelen. Kinderen worden actief betrokken bij hun leerproces en leerdoelen, wat leidt tot een dieper begrip en een motiverende uitdaging. Dit bevordert de ontwikkeling van een 'groeimindset' bij alle leerlingen. Op IKC De Bavinck hanteren we consequente, schoolbrede afspraken. Deze creëren een positieve leeromgeving die zowel leer- als werkplezier waarborgt en tegelijkertijd het leren voor het leven stimuleert. Ons team bestaat uit experts op diverse onderwijsdomeinen. Hierdoor kunnen wij passend en eigentijds onderwijs bieden binnen de mogelijkheden van onze school. Wij zorgen voor een naadloze doorlopende lijn in zorg en pedagogisch-didactisch handelen, van 2 tot 12 jaar, wat zorgt voor continuïteit in de ontwikkeling van uw kind. Daarnaast streven we naar een consistente ouderbetrokkenheid. De visie op samenwerking met ouders is afgestemd tussen pedagogisch medewerkers en leerkrachten, vastgelegd in kwaliteitskaarten. Andere belangrijke focuspunten zijn het toepassen van het Doordacht Passend Lesmodel (DPL), speciale aandacht voor meer- en hoogbegaafdheid (Newtongroep), en het uitvoeren van tussentijdse analyses die groepsplannen continu bijsturen. Leerkrachten stemmen hun professionalisering af op de specifieke behoeften van de kinderen, zoals 'ik leer leren', hoogbegaafdheid, hoogsensitiviteit en creatieve talenten.

Hoe monitort en bereikt IKC De Bavinck zijn onderwijsdoelen?

Gedurende het schooljaar werken we intensief aan het realiseren van onze gestelde doelen. Een zichtbaar verbeterbord informeert het team over de voortgang, terwijl maandelijkse bordsessies zorgen voor bespreking, aanpassing van acties en het vieren van successen. Daarnaast verdiepen we de doelen tijdens maandelijkse werksessies en ontwikkelen we de benodigde vaardigheden via trainingen en cursussen op studiedagen. Werkgroepen (PLG's) bewaken de focus en de naleving van de doelen. Aan het begin van elk schooljaar stellen we ambitie- en kwaliteitskaarten op. We voeren minimaal een tussentijdse en een eindevaluatie uit, en indien nodig, vaker om de voortgang te waarborgen en bij te sturen waar nodig.

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen bij IKC De Bavinck

Toelichting van de school

IKC De Bavinck: Een Geïntegreerd Kindcentrum voor Peuters en Basisschoolkinderen. Ons Integraal Kindcentrum (IKC) brengt kinderopvang en basisonderwijs samen onder één dak. Dit unieke concept bevordert een naadloze overgang voor uw kind, waarbij peuters regelmatig samen spelen met kleuters. Met een schat aan ontwikkelingsmateriaal en stimulerende educatieve programma's bereiden we peuters optimaal voor op de kleutergroep. Onze toegewijde teams van de peuteropvang en basisschool werken hecht samen en delen actief hun expertise. Deze nauwe samenwerking garandeert een soepele start in groep 1 voor elk kind. We leggen speciale nadruk op woordenschatontwikkeling, een cruciale factor voor toekomstig schoolsucces. Kinderen hebben een rijke woordenschat nodig om lessen te begrijpen en stagnatie in hun ontwikkeling te voorkomen. Ons ambitieuze doel is dat elke kleuter bij aanvang van groep 3 minimaal 3000 woorden beheerst. Deze woordenschat wordt spelenderwijs gestimuleerd vanaf de peuterleeftijd, met begeleiding van onze getrainde pedagogisch medewerkers. Bij IKC De Bavinck staat gezonde opvang centraal. We bieden gezonde voeding en drankjes, waaronder water en een verscheidenheid aan fruit. Wekelijkse bewegingslessen en veel buitenspelen stimuleren de motorische, sociale en emotionele ontwikkeling. Kinderen behalen op speelse wijze het H3O ‘Beweegdiploma’, wat bijdraagt aan hun algehele welzijn. Een sterke ouderbetrokkenheid is essentieel voor de optimale ontwikkeling van uw kind. Daarom werken ouders en pedagogisch medewerkers nauw samen als een team. Regelmatige ouderbijeenkomsten faciliteren kennisdeling en we organiseren leuke activiteiten voor ouders en kinderen. Elke locatie beschikt bovendien over een uitgebreide boek- en speluitleen voor extra leermogelijkheden. Meer details over onze peuteropvang vindt u op: https://debavinck.h3o.nl/nieuwe-ouders/opvang/. De gemaakte afspraken over de overgang van kleuters naar groep 3 zijn hieronder toegelicht. Ons Beleid voor de Doorstroom van Kleuters: Een Focus op Individuele Ontwikkeling. Volgens de brochure 'doorstroom van kleuters' van OCW en de PO-raad (2016), hanteren scholen met weinig kleuterverlengingen criteria voor overgang in plaats van verlenging. Bij IKC De Bavinck staat de ontwikkeling van het hele kind centraal. We gebruiken observaties uit Parnassys Leerlijnen, peilingsgesprekken en Struiksma toetsen om de voortgang van leerlingen in kaart te brengen. De genoemde criteria en leeftijd zijn leidend, maar we kijken primair naar de algehele ontwikkeling. Deze criteria dienen als gespreksstof voor leerkrachten, ouders en intern begeleiders, niet als een afvinklijst. Ons onderwijs in groep 3, dat spelend en bewegend leren integreert, nemen we mee in de overwegingen. Criteria voor Kleuterbouwverlenging (herfstleerlingen): - Beheerst de auditieve synthese en analyse niet. - Weinig interesse in letters. - Kan niet synchroon tellen tot 10. - Kan niet wachten op hulp. - Is onzelfstandig. - Kan niet geconcentreerd werken/spelen. Voor leerlingen geboren in oktober, november of december, hanteren we aanvullende criteria: - Weinig interesse in letters. - Luistert met weinig aandacht. - Is onzelfstandig. - Kan niet geconcentreerd werken/spelen. - Heeft weinig zelfvertrouwen. - Fijne/grove motoriek is onvoldoende ontwikkeld. - Is niet taakgericht. Versnelling: Een Zorgvuldige Afweging. We zijn voorzichtig met versnellen, omdat we binnen onze kleutergroepen mogelijkheden bieden voor verdieping. Dit stelt kinderen in staat om sociaal-emotioneel te groeien in groep 2, terwijl ze cognitief verdiepen. Criteria voor Versnelling naar Groep 2 (kinderen geboren na 1 januari): - Grote interesse in letters en beheerst de beginselen van hakken/plakken. - Grote voorsprong op sociaal-emotioneel en cognitief gebied. - Grote interesse en taakgerichtheid. - Sluit goed aan bij kinderen uit groep 2. Criteria voor Versnelling naar Groep 3: - Kan lezen. - Cognitief klaar voor groep 3. - Grote zelfstandigheid en taakgerichtheid. - Sociaal emotioneel sterk. - Vindt vooral aansluiting bij oudere kinderen. Indien nodig, kunnen leerlingen na de herfst- of kerstvakantie overstappen naar groep 2, om vervolgens het schooljaar erop naar groep 3 te gaan of nog een jaar groep 2 te blijven. Tijdslijn voor Doorstroombeslissingen: - November: Communicatie over 'herfstleerlingen' en beleid. - Februari: Eerste adviesgesprek met ouders na peilingsgesprekken en/of Struiksma toetsen. - Oktober: Peilingsgesprekken voor alle groep 2 leerlingen. - Januari: Struiksma toetsen voor alle groep 2 leerlingen. - Januari/Februari: Toetsen voor specifieke leerlingen indien nodig. - April: Bespreking in bouwvergadering met IB en groep 3-leerkracht; mogelijke observatie door groep 3-leerkracht. - Juni: Definitief besluit in overleg met IB en parallelleerkrachten, gedeeld met ouders. De school neemt de definitieve beslissing over verlengde kleuterperiodes, altijd in overleg met de ouders. Ons doel is een ononderbroken ontwikkeling voor elk kind. De Rol van de Intern Begeleider (IB): De IB'er ondersteunt de groepsleerkracht, observeert twijfelgevallen op verzoek en neemt deel aan oudergesprekken indien nodig. Aan het einde van het schooljaar evalueert de IB'er de voortgang van leerlingen in groep 3 met de leerkrachten van groep 1/2 en 3, om onze ondersteuning verder te optimaliseren.

Veelgestelde vragen

Biedt IKC De Bavinck extra programma's voor jonge kinderen?

Ja, IKC De Bavinck biedt specifieke programma's ter ondersteuning van de ontwikkeling van jonge kinderen.

Ja, IKC De Bavinck biedt specifieke programma's ter ondersteuning van de ontwikkeling van jonge kinderen.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)

Met welke organisaties werkt IKC De Bavinck samen voor het programma voor jonge kinderen?

Op dit moment werkt IKC De Bavinck niet samen met externe partijen voor dit specifieke programma.
Team | IKC De Bavinck in Dordrecht | [2025] Schoolregister