
Schoolweging
De schoolweging van Dominee Johannes Bogermanschool is 27,05 , met een spreiding van 6,32 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,1% van de leerlingen haalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Deze score onderstreept effectieve basisondersteuning, zelfs met een dalend leerlingenaantal.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
60,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 50,1%. Dit reflecteert een sterke focus op maatwerk en verdieping, vooral gezien de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen vertonen een sterke nadruk op theoretische richtingen: 42,5% vmbo-(g)t en 17,5% vwo (vs. 16,5% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijsadviezen blijven laag (0%), in lijn met het landelijk beeld (1,01%). De combinatie van relatief hoge vwo-adviezen en lage vmbo-b/k percentages past bij een ambitieus onderwijsklimaat.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Dominee Johannes Bogermanschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.43 | 175.06 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het lage percentage onderadvies: slechts 2,4% tegenover 11,8% landelijk. Daarnaast presteert 80,5% van de leerlingen exact op adviesniveau, wat duidt op zorgvuldige plaatsing en realistische advisering. De school hanteert hierbij een 'warme overdracht'-systeem met VO-partners.