De Albatros
Douwe Aukesstraat 1
3317 AM Dordrecht

Schoolweging

Schoolweging
36.82
Spreiding
6.02

De schoolweging van De Albatros Dordrecht is 36,82 , met een spreiding van 6,02 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Zie hierboven bij 'streef_niveau'.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

95.4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau (landelijk: 92.1%), ruim boven de inspectienorm van 85%. Het streefniveau van 51.7% overstijgt eveneens zowel de regionale vergelijking (45.4%) als de schoolspecifieke signaleringswaarde (32%). Deze resultaten benadrukken de effectieve ondersteuning van de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op middelbare schoolniveaus: 40% vmbo-(g)t en 20% havo, significant hoger dan regionale vergelijkingsscholen (16.45% vmbo-(g)t en 16.07% havo). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (2% vs. 1.01% regio), ondanks de relatief hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Albatros DordrechtGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Vanaf schooljaar 2023/2024 gaan we werken met de IEP toets. Aan de hand van de uitslagen van deze toetsen wordt het leerrendement gemeten, alsmede de groei die de leerling ten opzichte van zichzelf doormaakt. Wij vinden dit waardevoller dan de groei ten opzichte van het gemiddelde. Ieder kind is immers uniek. We zien wel dat de laatste jaren de resultaten van de leerlingen steeds meer centraal staat. De eerste vraag die dan gesteld moet worden is: wat zijn resultaten? Zijn dat de scores van een toets, het resultaat van de eindtoets, de scholen waar kinderen heen gaan na de basisschool of welke opleiding een kind uiteindelijk afrondt? Of wordt ook de andere kant belicht: het plezier waarmee een kind naar school gaat, de vooruitgang die een leerling boekt, dat een kind weerbaar en sociaal van school afkomt, met andere kinderen overweg kan en geen pestgedrag vertoont? Als school staan wij achter het uitgangspunt dat het welbevinden, de betrokkenheid en de resultaten van het onderwijs het complete kind vormen. Een goede school is een optelsom van allerlei factoren. Als team van De Albatros vinden wij dat wij een goede school zijn die kinderen helpt bij hun ontwikkeling tot volwassen mens. Wij behalen de einddoelstellingen van het basisonderwijs. Wij willen hier benadrukken dat kinderen geen optelsom zijn van gemaakte toetsen. Er wordt ook gekeken naar inzet, algemene ontwikkeling, motivatie en gedrag.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling stroomt onder advies door (0% vs. 11.81% landelijk), terwijl 44.44% boven het advies presteert. Dit weerspiegelt een kwalitatieve adviesvorming en mogelijk doorlopende ontwikkeling in het VO. De schoolprofileert zich hiermee als ambitieus maar realistisch.

Sociale ontwikkeling

Het team van De Albatros vindt het belangrijk om kinderen op school orde, rust, regelmaat en structuur aan te bieden en ze te leren op de juiste manier met regels, waarden en normen om te gaan. Hiermee proberen we te bereiken dat kinderen met plezier naar school komen en zich op school prettig, veilig en vertrouwd voelen. Zonder veiligheid kan een kind zich niet ontwikkelen. Dit warme pedagogische klimaat willen we bereiken door een leeromgeving te scheppen waarin de dialoog centraal staat. Een kernbegrip binnen een warm pedagogisch klimaat is “respect”. We vinden het belangrijk dat kinderen en leerkrachten respect voor elkaar hebben, dat er ruimte is voor individuele verschillen en dat iedereen erbij mag horen LEES MINDER

Respect

Eigenaarschap

Duidelijkheid

Wat is de aanpak van De Albatros voor sociale ontwikkeling van leerlingen?

De Albatros is een Kanjerschool en besteedt structureel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling door middel van de Kanjertraining. Leerkrachten zijn opgeleid om deze training te geven en passen de Kanjermethode toe in hun dagelijkse handelen. De kernwaarden veiligheid, eigenaarschap, respect en duidelijkheid staan centraal.

Welke registratievormen gebruikt De Albatros om de sociale ontwikkeling vast te leggen?

De Albatros gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden gebruikt op De Albatros?

De Albatros gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.