De Wijngaard
Abrikozengaard 18
3941 LL Doorn

Schoolweging

Schoolweging
30.86
Spreiding
6.95

De schoolweging van De Wijngaard Doorn is 30,86 , met een spreiding van 6,95 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99.2% behaalden vrijwel alle leerlingen het fundamenteel niveau, ver boven het landelijk gemiddelde (95.7%) en de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning op de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt een streefniveau van 63.4%, ruim boven zowel het vergelijkingsgemiddelde (57.3%) als de signaleringswaarde (45.5%). Dit toont aan dat een meerderheid van de leerlingen het hogere referentieniveau bereikt, ondanks de complexere populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke nadruk op theoretische leerroutes: 22.7% HAVO, 22.7% HAVO/VWO en 13.6% VWO. Samen is dit 59% hogere adviezen, tegenover 45.5% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het volledig ontbreken van praktijkonderwijsadvies, terwijl dit regionaal 1.01% bedraagt.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Wijngaard DoornGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Voor de tussentijdse resultaten gebruiken wij de IEP midden en eindtoetsen vanaf groep 3. We kijken bij deze toetsen naar het hart, hoofd en handen. De resultaten van de toetsen worden door de leerkrachten geanalyseerd op de lesvrije dagen. Deze resultaten worden op schoolniveau besproken en de intern begeleider gebruikt de analyse van de leerkrachten tijdens de groepsbesprekingen. De resultaten worden gebruikt om te komen tot een nieuwe aanpak in LeerUniek waarin we de leerlingen indelen op niveau. LeerUniek is een systeem wat we cyclisch bijhouden, waardoor we altijd en overal actueel inzicht hebben in de ontwikkelingen op school-, leerjaar-, groeps-, en leerlingniveau. Zo stemmen we tijdig en gericht het onderwijsaanbod af op ieders behoefte. Leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben, bijvoorbeeld vanwege een ontwikkelvoorsprong of ontwikkelachterstand, krijgen aparte begeleiding binnen de mogelijkheden die de school te bieden heeft.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

45% van de leerlingen presteert boven advies (vergeleken met 25.3% landelijk), terwijl slechts 10% onder het advies scoort (tegen 11.8% gemiddeld). Dit duidt op zorgvuldige adviesvorming en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. Ons onderwijs is mede gericht op het ontwikkelen van die competenties van leerlingen, die actief burgerschap en sociale integratie bevorderen. Het onderwijsaanbod is er op gericht dat leerlingen kennis hebben van en kennismaken met verschillende achtergronden en culturen. Dit gebeurt zowel planmatig als aan de hand van specifieke onderwerpen. We gebruiken de volgende methodes. Trefwoord voor levensbeschouwing Kiva als preventief, schoolbreed programma gericht op het versterken van sociale veiligheid en het tegengaan van pesten. Blink als hulpmiddel bij onderzoekend leren dat voor een groot deel in het teken staat van burgerschap. We zijn een school, een oefenplaats om kinderen voor te bereiden op hun rol in de maatschappij. LEES MINDER

Veiligheid

Iedereen is welkom

Vertrouwen

Wat is de werkwijze van De Wijngaard voor sociale ontwikkeling?

De Wijngaard meet de sociale opbrengsten door de kinderen twee keer per jaar de KiVa-monitor te laten invullen. Dit systeem, onderdeel van het preventieve programma gericht op het versterken van de sociale veiligheid, bestaat uit digitale vragenlijsten voor leerlingen en leerkrachten. De evaluatie geeft inzicht in de KiVa-werking en bepaalt de toekomstige focus en initiatieven. De opbrengsten worden besproken in groepsbesprekingen en interventies worden afgesproken, waarbij leerkrachten, de intern begeleider en de directeur actief betrokken zijn.

Welke registratievormen gebruikt De Wijngaard om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Wijngaard gebruikt Kijk! en de Kiva Monitor om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Wijngaard?

De Wijngaard gebruikt KiVa als methode voor sociaal-emotioneel leren.