
De resultaten van De Sterrenboog in Doorn
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Sterrenboog, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past De Sterrenboog bij jullie?
Ontdek hoe goed De Sterrenboog bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Beheersing Basisschool De Sterrenboog
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit niveau wordt getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. De Onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit betekent dat 85% van alle leerlingen de basisvaardigheden zou moeten demonstreren. Voor De Sterrenboog is dit een belangrijk ijkpunt om de onderwijskwaliteit te waarborgen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten De Sterrenboog: Ambitie voor Excellente Leerlingen
Het streefniveau ligt hoger dan het fundamenteel niveau en markeert een ambitieus leerdoel voor onze leerlingen in groep acht. Wij streven ernaar dat een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen dit hogere niveau bereikt. De Onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde voor het streefniveau vast, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Dit percentage dient als maatstaf om de prestaties van onze leerlingen ten opzichte van vergelijkbare scholen te evalueren en continu te verbeteren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Sterrenboog?
Bij basisschool De Sterrenboog in Doorn streven we ernaar dat elke leerling doorstroomt naar het best passende vervolgonderwijs. We leggen een sterke nadruk op de kernvakken zoals taal, rekenen en de ontwikkeling van sociale vaardigheden. Onze toegewijde leerkrachten van groep 8 stellen een onderwijskundig rapport (OKR) op. Dit rapport, in combinatie met de resultaten uit het leerlingvolgsysteem, wordt uitgebreid besproken met mentoren van het voortgezet onderwijs. Naast de focus op de basis, bieden we ook volop ruimte voor creatieve vakken en diverse zaakvakken. Zo zorgen we voor een brede en evenwichtige ontwikkeling van al onze leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Sterrenboog: Groeien en Strallen
Op Basisschool De Sterrenboog stimuleren we de sociale ontwikkeling van elk kind. We werken met de Zien! methodiek voor groep 3 tot en met 8, die zich richt op het observeren en bevorderen van sociaal-emotionele groei. Voor onze jongste leerlingen in groep 1 en 2 maken we gebruik van de gestructureerde leerlijnen binnen ParnasSys. Deze aanpak zorgt voor een doorlopende lijn in de sociaal-emotionele begeleiding, waarbij we continu aandacht besteden aan de persoonlijke ontwikkeling van uw kind. Hierdoor bouwen we samen aan een veilige en positieve leeromgeving waarin iedereen kan excelleren.
Samen groeien en stralen: Wij geloven in de kracht van gezamenlijke ontwikkeling en het vieren van individuele successen.
Wederzijds respect: Een omgeving waarin iedereen zich veilig en gewaardeerd voelt, met respect voor verschillen.
Heldere structuur: Duidelijke routines en verwachtingen bieden kinderen houvast en bevorderen zelfstandigheid.
Wat is de aanpak van De Sterrenboog voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
De Sterrenboog hanteert een gestructureerde aanpak voor sociale ontwikkeling, met de Zien! methodiek voor groep 3-8 en ParnasSys leerlijnen voor groep 1-2. Dit zorgt voor een coherente begeleiding van sociaal-emotionele vaardigheden gedurende de hele basisschoolperiode. Onze focus ligt op het creëren van een omgeving waarin kinderen leren samenwerken, respect tonen en empathie ontwikkelen. We geloven dat een sterke sociale basis essentieel is voor zowel academisch succes als persoonlijk welzijn.
Welke registratievormen hanteert De Sterrenboog voor het monitoren van sociale opbrengsten?
Om de sociale vooruitgang van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maakt Basisschool De Sterrenboog gebruik van de volgende registratievormen:
- Zien! observatiemethode voor groep 3 t/m 8
- ParnasSys leerlijnen voor de groepen 1 en 2
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op De Sterrenboog?
Voor het sociaal-emotioneel leren op Basisschool De Sterrenboog maken we gebruik van de inspirerende principes van 'The Leader in Me', gebaseerd op de zeven eigenschappen van Stephen Covey. Deze methode helpt kinderen om leiderschapskwaliteiten te ontwikkelen en proactief te handelen.
- The Leader in Me - Stephen Covey
Inspectierapport Basisschool De Sterrenboog: Kwaliteit en Verbetering
Basisschool De Sterrenboog in Doorn blinkt uit met een positief inspectierapport. De onderwijsinspectie heeft het basisarrangement vastgesteld, wat duidt op een solide onderwijskwaliteit. Wij hechten veel waarde aan de mening van onze schoolgemeenschap. Daarom houden we elke twee jaar tevredenheidspeilingen onder ouders, leerlingen (groep 6-8) en ons toegewijde team. Deze feedback is cruciaal voor onze continue verbetering en helpt ons om onze sterke punten te behouden en onze aandachtspunten aan te pakken. Onze ambitie is om een niveau van 3 of hoger te behalen op de schaal van 1 tot 4. De resultaten van het schooljaar 2012-2013 bevestigen onze inzet: ouders beoordeelden ons met een 3,25, leerlingen met een 3,39 en teamleden met een uitstekende 3,83. Dit weerspiegelt de positieve leer- en werkomgeving op De Sterrenboog.