
Schoolweging
De schoolweging van Achterberg is 28,19 , met een spreiding van 6,21 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,1% scoren leerlingen vrijwel allemaal op het fundamenteel niveau (+11% boven de landelijke norm). Deze prestatie is indrukwekkend aangezien 28,2% van de leerlingen een complexe thuissituatie heeft (schoolweging 28,19). De school overtreft hiermee zowel het landelijk gemiddelde (96,4%) als haar eigen historische prestaties.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt met 64,5% ruimschoots gehaald (+14,4% boven de signaleringswaarde van 50,1%). Dit onderstreept de effectieve didactische aanpak, zeker gezien de relatief lage doorstroomtoetsscores van vergelijkbare scholen (61,1%). Focus op maatwerk en differentiatie blijkt effectief uit deze cijfers.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een evenwichtige verdeling: 45% vmbo-niveaus (waaronder 17,5% vmbo-b), 40% havo/vwo-niveaus, en 12,5% vwo-advies. Dit is vergelijkbaar met landelijke tendensen, al ligt het percentage vwo-adviezen iets lager dan bij vergelijkbare scholen (18,6% vs 12,5%). Opvallend is het lage percentage praktijkonderwijs (0%) tegenover 1,01% regionaal, wat past bij de hogere gemiddelde schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Achterberg | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 179.21 | 174.15 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Toetsen zijn belangrijke instrumenten om de ontwikkeling van leerlingen te volgen, het onderwijsaanbod daarop af te stemmen en de effecten van het onderwijs te meten. Hieronder geven wij u een inkijkje in hoe wij toetsen en meten: 1. Wat meten de Cito-toetsen? Twee keer per jaar worden Cito-toetsen (Leerling in Beeld) afgenomen vanaf groep 3. In januari/februari de M-toets (midden) en in juni de E-toets (eind). Cito heeft toetsen voor schoolse vaardigheden ontwikkeld: begrijpend en technisch lezen, rekenen, spelling en studievaardigheden. De toetsen bevatten lesstof van het afgelopen halfjaar. Bij studievaardigheden is dit een jaar. Cito-toetsen zijn vaardigheidstoetsen. Dit betekent dat ze opgaven op een gemiddeld niveau bevatten, maar ook opgaven die leerlingen met een lager niveau goed kunnen maken én wat moeilijkere opgaven. De uitkomsten geven een beeld van het niveau van de leerlingen (aangeduid met niveau I t/m niveau V). De toetsen zijn 'genormeerd', daardoor kan een school de resultaten van een leerling of groep afzetten tegen de resultaten van andere leerlingen in Nederland. Ook zijn de toetsen van één leergebied aan elkaar gekoppeld; de score van verschillende leerjaren kun je daardoor met elkaar vergelijken. De groei van elk kind wordt hiermee in beeld gebracht. Daarnaast wordt de toets ook gebruikt als signaleringsinstrument: welk leergebied heeft extra aandacht nodig? En wat heeft/hebben de leerling(en) (extra) nodig? 2. Wat meten de methode-toetsen? Methodetoetsen zijn toetsen die de uitgeverij bij haar methode levert. Deze toetsen controleren na ieder blok of thema (of het blok ervoor) of het kind de lesstof uit het betreffende blok goed heeft opgepikt (meestal duurt zo'n blok 4 tot 6 weken). De methode-toetsen staan los van elkaar. Ze zijn dan ook niet bedoeld om uitspraken over de groei van een kind te doen. Methode-toetsen ondersteunen de leerkracht het hele jaar door om het onderwijsaanbod te evalueren en om dit aanbod bij te sturen als dat nodig is. 3. Wat is het verschil tussen de Cito-toetsen en de methode-toetsen? De Cito-toets meet een schoolse vaardigheid als geheel (lange termijn). Een methode-toets meet (onderdelen van) een schoolse vaardigheid die net aan bod is geweest (korte termijn). Waar een methode-toets vrijwel door iedereen goed wordt gemaakt, bevat een Cito-toets opgaven van uiteenlopende moeilijkheidsgraad. Zo komen verschillen tussen leerlingen meer naar voren en wordt ook nog meer duidelijk wat elk kind nodig heeft (extra ondersteuning of juist extra uitdaging). 4. Wat betekent het als mijn kind laag scoort op een Cito-toets en hoog scoort op een methode-toets (of andersom)? De leerkracht evalueert de toetsresultaten meerdere keren per jaar. Een verschil in resultaat tussen de Cito- en methode-toets kan van alles betekenen en de resultaten worden dan ook altijd geanalyseerd door de leerkracht. De uitslag van één of enkele toetsen zegt weinig en is slechts een momentopname. Maar de uitslagen van verschillende soorten toetsen door het jaar heen geven een goed beeld van het kunnen van een leerling. De combinatie van Cito-toetsen, methode-toetsen en observaties in de klas stelt de leerkracht in staat om een betrouwbaar en compleet beeld te krijgen van de vorderingen van de leerling. Aan de hand van alle verkregen informatie stelt de leerkracht vast wat de leerling nodig heeft. 5. Kun je leerlingen gericht voorbereiden op de Cito-toetsen? De vraagstelling trainen we op school, meer is in principe niet nodig. Een Cito-toets meet het niveau dat bij een bepaalde leeftijd hoort en sluit aan bij veelgebruikte methodes. De toetsen bevatten enkele opgaven die nog niet aan bod zijn geweest om leerlingen te signaleren die wat extra's aankunnen. In de meeste gevallen spreekt de vraagvorm in de toetsen voor zich en voorbeeldopgaven in de toets bereiden de leerlingen voldoende voor op de toets. Als een leerkracht vermoedt dat de vraagvorm te onbekend is voor een leerling, besteedt hij/zij hier vooraf aandacht aan door gezamenlijk te oefenen. 6. Kun je leerlingen gericht voorbereiden op de methode-toetsen? Ja. De leerstof die getoetst wordt is van tevoren bekend bij de leerlingen. Door extra uitleg te vragen in de les en door te oefenen kan de leerling zijn scores verbeteren. Alle lessen bereiden de leerlingen voor op de methodetoets. 7. Moet de methode voorbereiden op een Cito-toets? Nee. De Cito-toets staat los van een methode. Door de verschillende uitgangspunten en functies van een methode-toets en een Cito-toets (zie punt 3), zijn de inhouden niet perse gelijk.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opvallende 87,9% van de leerlingen presteert op adviesniveau, significant boven het landelijk gemiddelde (62,9%). Slechts 3% zit onder advies tegenover 11,8% nationaal. De sterke begeleiding in de overgangsperiode – inclusief B8-toetsen en ontwikkelingsgesprekken – lijkt hieraan bij te dragen. De 9,1% die boven advies presteert, benadrukt het conservatieve adviesbeleid.
Sociale ontwikkeling
Om goed te kunnen leren, moet je het naar je zin hebben op school. Dat houdt in dat de sfeer op school erg belangrijk is. We willen een school zijn waar een goede sfeer heerst, waar het veilig is en waar duidelijkheid is omtrent gedragsverwachtingen. We zetten bewust en preventief de methodiek KWINK in om het schoolklimaat positief te stimuleren en gedragsverwachtingen naar elkaar uit te spreken. Het doel hierbij is om de leerprestaties te verbeteren door een sociale omgeving te scheppen die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. LEES MINDER
Respect
Eigenaarschap
Passie
Wat is de werkwijze van IKC Achterberg voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van IKC Achterberg zijn gekoppeld aan de KWINK slagen van de SEL-methode KWINK, met passende gedragsverwachtingen voor leerlingen, ouders en professionals. De school werkt met KWINK-lessen en zet preventief in op een veilig schoolklimaat. Een professionele leergemeenschap (PLG) is actief binnen SEL en PBS (Positive Behavior Support) om gewenst gedrag te versterken en probleemgedrag te voorkomen.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Achterberg om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC Achterberg gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Sociaal Emotionele Vragenlijst en Zien.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Achterberg?
IKC Achterberg gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: KWINK.