Basisschool Sint Agnes
Vaartweg 104
5106 NE Dongen

Schoolweging

Schoolweging
28.03
Spreiding
5.48

De schoolweging van Sint Agnes is 28,03 , met een spreiding van 5,48 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,15% score overtreft de school ruimschoots de inspectienorm (85%). Dit geldt voor alle leerjaren, met name groep 7 springt eruit (100% behaald). De resultaten liggen consistent 1,8% hoger dan landelijk gemiddelde, mede dankzij het adaptieve taalprogramma dat sinds 2019 wordt ingezet.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

51,85% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde (48,6%). Desondanks scoort de school lager dan vergelijkbare instellingen (60,51%), wat aansluit bij de relatief hoge schoolweging. Extra aandacht voor rekenen blijft nodig, want 66% van de niet-behaalde doelen valt in dit domein.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel is sterk theoretisch georiënteerd: 33,33% vwo-advies (vs 18,61% regio) en 25% havo. Toch kent 25% van de leerlingen een vmbo-k advies, wat hoger is dan landelijk gemiddeld (9,17%). Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, terwijl dit regionaal 1,01% van de adviezen beslaat.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSint AgnesGemeente AmsterdamNederland
LIB174.15175.23171.1

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We meten de tussenresultaten van de leerlingen zowel door middel van het afnemen van methodetoetsen als door middel van het afnemen van afname van de toetsen van het leerlingvolgsysteem Cito Leerling in Beeld. De data die we ophalen uit de toetsen wordt met het team geëvalueerd op school-, groeps- en kindniveau. Dit doen we door gebruik te maken van de 4D cyclus(data-duiden-doelen-doen). Indien nodig worden er aanpassingen gedaan in het onderwijsaanbod en/of worden er interventies gepleegd. Daarnaast wordt door gebruik te maken van het Expliciete Directe Instructie model (EDI), tijdens de instructie en verwerking, steeds bekeken of de leerstof bij de kinderen beklijft. Hierdoor is er zicht op het korte termijnleren en kunnen er tijdig aanpassingen worden gedaan in het onderwijsaanbod. Als een kind leerdoelen niet bereikt, wordt er extra oefentijd ingepland en krijgt de leerlingen een extra instructie van de leerkracht. In enkele gevallen blijkt dat dit onvoldoende is en krijgt de leerling extra begeleiding buiten de klas door de leerkrachtondersteuner. Dit gebeurt enkel in overleg met de intern begeleider. Voor kinderen die vooruitlopen op de leerstof, wordt het aanbod gecompact en verbreed of verdiept.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

28,57% van de leerlingen presteert boven advies - ruim boven regio (25,27%). Het percentage onderadviezingen (28,57%) is echter zorgwekkend hoog (landelijk: 11,81%). Dit reflecteert mogelijk de spanning tussen hoge verwachtingen en ondersteuningsbehoeften in de heterogene populatie. De 'op advies'-score (42,86%) blijft achter bij benchmark (62,93%).

Sociale ontwikkeling

Onze visie: Om goed te kunnen leren, moet je het naar je zin hebben op school. Dat houdt in dat de sfeer op school erg belangrijk is. We willen een school zijn waar een goede sfeer heerst, waar het veilig is en waar duidelijkheid is omtrent gedragsverwachtingen. We zetten bewust en preventief de methodiek KWINK in om het schoolklimaat positief te stimuleren en gedragsverwachtingen naar elkaar uit te spreken. Het doel hierbij is om de leerprestaties te verbeteren door een sociale omgeving te scheppen die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. LEES MINDER

Verantwoordelijkheid

Vertrouwen

Verbinding

Wat is de werkwijze van Basisschool Sint Agnes voor sociale ontwikkeling?

Bij Basisschool Sint Agnes werken we samen en respecteren we onszelf, de ander en de omgeving. We besteden veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. De Kwink-methode wordt wekelijks in elke klas gebruikt, waarbij kinderen sociale vaardigheden leren en oefenen. Kwink voorkomt verstorend gedrag en pesten, heeft een preventieve aanpak, zorgt voor een sociaal veilige groep en verhoogt de leeropbrengsten. De school observeert de kinderen, beschrijft hun onderwijsbehoeften en registreert het welbevinden en de betrokkenheid. Er wordt gereflecteerd op (gewenst) gedrag en burgerschapscompetenties. Tijdens de 'Gouden Weken' aan het begin van het schooljaar wordt er specifiek gewerkt aan de vormingsfase, met werkafspraken, rolverdelingen en gedeelde doelen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Sint Agnes om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Sint Agnes gebruikt de monitor veiligheidsbeleving Cito om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Sint Agnes?

Basisschool Sint Agnes gebruikt de Kwink-methode voor sociaal-emotioneel leren.