Basisschool Sint Agnes in Dongen

De resultaten van Basisschool Sint Agnes in Dongen

Current section: resultaten
Vaartweg 104
5106 Dongen

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool Sint Agnes, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Basisschool Sint Agnes bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Sint Agnes bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op Sint Agnes

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt getoetst in groep 8 met de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm: minimaal 85% van de leerlingen dient dit basisniveau te behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland, inclusief Basisschool Sint Agnes.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling op Sint Agnes

Het streefniveau ligt hoger dan het fundamentele niveau en markeert onze ambitie om leerlingen uit te dagen tot excellentie. Ons doel is dat een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit hogere niveau bereikt aan het einde van groep 8. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde voor het streefniveau vast, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Dit zorgt voor een gepersonaliseerde prestatiemeting, waarmee we de voortgang van Basisschool Sint Agnes monitoren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool Sint Agnes?

Ontdek de route naar het voortgezet onderwijs met het schooladvies van Basisschool Sint Agnes. Elk jaar ontvangen onze leerlingen in januari een persoonlijk, voorlopig schooladvies. Dit advies helpt bij de keuze voor het juiste onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Tussen 26 januari en 15 februari 2026 is de doorstroomtoets verplicht voor alle groep 8 leerlingen. Deze toets meet wat leerlingen hebben geleerd en biedt de kans om hun ontwikkeling te tonen. De resultaten van de doorstroomtoets, die uiterlijk 15 maart 2026 bekend zijn, kunnen leiden tot een definitief hoger advies. Dit gebeurt alleen als het in het belang van de leerling is, met een duidelijke motivatie van de school. Een lagere score op de toets betekent niet automatisch een lager schooladvies; de toets is geen examen. Het definitieve schooladvies ontvangen de leerlingen uiterlijk 24 maart 2026. De centrale aanmeldweek voor het voortgezet onderwijs vindt plaats van 25 tot 31 maart 2026. Uiterlijk 12 mei 2026 wordt het toelatingsbesluit van de gekozen middelbare school bekendgemaakt. Basisschool Sint Agnes kiest voor de Cito doorstroomtoets, een door de minister goedgekeurde toets die een eerlijke meting garandeert.

Grafiek

Grafiek laden...

Bevordering Sociale Ontwikkeling op Basisschool Sint Agnes

Bij Basisschool Sint Agnes geloven we dat een positieve schoolervaring essentieel is voor optimale leerprestaties. We streven naar een veilige en stimulerende omgeving waar elke leerling zich gewaardeerd voelt. Om dit te realiseren, hanteren we proactief de KWINK-methodiek. Deze aanpak helpt ons om een prettig schoolklimaat te creëren en duidelijke gedragsverwachtingen te formuleren. Ons doel is om leerlingen te ondersteunen in hun sociale en emotionele groei, wat direct bijdraagt aan betere schoolresultaten en het voorkomen van gedragsproblemen.

Wijsheid en Verantwoordelijkheid

Openheid en Vertrouwen

Samenwerking en Verbinding

Hoe bevordert Basisschool Sint Agnes de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Op Basisschool Sint Agnes staan samenwerking en respect centraal: respect voor jezelf, voor elkaar en voor de schoolomgeving. We besteden veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen, zodat iedereen zich prettig en veilig voelt. We maken gebruik van de KWINK-methode, waarbij wekelijks in elke klas lessen worden gegeven. Kinderen leren hierbij essentiële sociale vaardigheden en hoe om te gaan met situaties zoals pesten. Dit draagt bij aan een veilige schoolomgeving. Onze leerkrachten observeren de kinderen en leggen hun onderwijsbehoeften vast met behulp van 'Cito leerling in beeld'. Twee keer per jaar evalueren we het welbevinden en de betrokkenheid van elke leerling. Op basis van deze analyse stellen we, indien nodig, individuele of groepsgerichte plannen op. Daarnaast reflecteren we regelmatig met de leerlingen op hun gedrag en hun rol als burger in de maatschappij. Leerkrachten fungeren hierbij als rolmodel. De start van het schooljaar staat in het teken van de 'Gouden Weken', waarin we gezamenlijk afspraken maken over samenwerking, taakverdeling en gedeelde doelen, inclusief gedragsverwachtingen. Ook voor het buitenspelen zijn er duidelijke, met de leerlingen besproken, regels.

Welke registratiemethode gebruikt Sint Agnes voor het monitoren van sociale vooruitgang?

Basisschool Sint Agnes monitort de sociale vooruitgang van leerlingen met behulp van de volgende registratiemethode:

  • Cito leerling in beeld

Met welke methode voor sociaal-emotioneel leren werkt Basisschool Sint Agnes?

Basisschool Sint Agnes zet de volgende methode in voor sociaal-emotioneel leren:

  • KWINK

Wat zegt de inspectie over de school?

Resultaten | Basisschool Sint Agnes in Dongen | [2025] Schoolregister