Basisschool De Vlinderboom
Hortensiastraat 2
5102 XS Dongen

Schoolweging

Schoolweging
32.58
Spreiding
5.59

De schoolweging van De Vlinderboom Dongen is 32,58 , met een spreiding van 5,59 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,3% scoren bijna alle leerlingen op het fundamenteel niveau, aanzienlijk hoger dan de landelijke norm van 85% en het regionale gemiddelde van 94,8%. De school hanteert hierbij een 'nulmeting-systeem' om achterstanden direct te signaleren.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

62,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 41,2% en het regionale gemiddelde van 53,4%. Deze prestatie onderstreept de effectiviteit van de adaptieve rekenmethodiek die sinds 2020 wordt ingezet.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een sterke focus op theoretische leerwegen: 34,7% havo/vwo-advies (12% havo/vwo + 16% vwo + 6,25% onderbouw vwo) tegenover 26,5% regionaal. VMBO-adviezen (30,5%) liggen wel boven het landelijk gemiddelde (24,6%), wat aansluit bij de complexere populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Vlinderboom DongenGemeente AmsterdamNederland
LIB175.41174.15175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Binnen het EDI model wordt er door de leerkrachten, tijdens de instructie en verwerking, steeds bekeken of de leerstof bij de kinderen beklijft. Hierdoor is er zicht op het korte termijnleren en wordt dit ook nog getoetst met methode-gebonden toetsen. Als een kind leerdoelen niet bereikt, wordt er expliciete instructie gegeven en voor kinderen die voorlopen, wordt er formatief getoetst, zodat zij kunnen compacten en verrijken. We meten daarnaast de leeropbrengsten schoolbreed met het CITO Leerlingvolgsysteem. Na de M-toetsen analyseren we alle toetsen met een schoolbrede datamuur en stellen op basis hiervan de interventies bij. Ditzelfde doen we n.a.v. de E-toetsen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 6,25% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk). De combinatie van gedifferentieerd lesaanbod en een doorstroomcoördinator resulteert in 75% op-adviesplaatsingen. Het percentage boven advies (18,75%) reflecteert de nauwgezette monitoring zoals beschreven in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

Op basisschool de Vlinderboom gaan we ervan uit, dat elk kind zich goed moet voelen. Vanuit dit goede gevoel kan en durft elke leerling zich te ontwikkelen. Binnen de school spannen we ons in om elk kind de drie basisbehoeften te laten ervaren: relatie, autonomie en competentie. Dit betekent dat een kind in beginsel, vriendjes maakt (relatie), zelf in staat is om bepaald dingen volgens een vaste routine te doen (autonomie) en succeservaringen opdoet door nieuwe dingen te leren (competentie). LEES MINDER

Respect

Verantwoordelijkheid

Veiligheid

Wat is de werkwijze van Basisschool De Vlinderboom voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Vlinderboom werkt met de KWINK-lessen, die wekelijks in elke klas plaatsvinden. Hierin leren en oefenen de kinderen sociale vaardigheden, met aandacht voor pestgedrag. De school legt de sociale opbrengsten vast in KIJK! (onderbouw) en Leerling in beeld! (bovenbouw) om de ontwikkeling te volgen en te bepalen of extra aandacht nodig is. De uitkomsten worden alleen besproken met ouders als deze afwijken van het gemiddelde of onderdeel zijn van het zorgplan.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Vlinderboom om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Vlinderboom gebruikt Kijk! en Leerling in beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Vlinderboom?

Basisschool De Vlinderboom gebruikt KWINK - Sociaal Emotioneel Leren en PBS (Positive Behavior Support).