
Schoolweging
De schoolweging van De Golfslag Domburg is 27,39 , met een spreiding van 4,94 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 99,2% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overschrijdt de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit benadrukt een sterke basiskwaliteit, uitstekend aansluitend bij de landelijke vergelijking (96,4%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
69,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de signaleringswaarde van 50,1%. Dit illustreert de effectiviteit van het gepersonaliseerde onderwijsconcept, waarbij de school beter presteert dan zowel vergelijkbare scholen (61,1%) als de eigen ambities.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen zijn ambitieus: 37,5% vwo-advies en 31,3% havo-advies, aanzienlijk hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (18,6% vwo en 16,1% havo). Tegelijkertijd is 6,3% vmbo-b advies lager dan het regionale gemiddelde (5,5%), wat de focus op theoretische doorstroom onderstreept. De brede spreiding sluit aan bij de schoolweging (27,39) en lokale populatiediversiteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Golfslag Domburg | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Vanaf het moment dat de kinderen bij ons op school beginnen, wordt de ontwikkeling gevolgd en de resultaten daarvan bijgehouden. Dit gebeurt in groep 1/2 aan de hand van de observatie die worden bijgehouden in ons leerlingvolgsysteem IEP en vanaf groep 3 in de eerste plaats met de methodegebonden toetsen. Deze resultaten vormen de basis voor de rapporten die twee keer per jaar verschijnen. Daarnaast zijn er ook de methodeonafhankelijke toetsen van het leerlingvolgsysteem (LVS) op basis van landelijke normeringen. De resultaten van deze IEP toetsen worden ook op het rapport vermeld. Naar aanleiding van de rapporten worden de oudergesprekken gepland. In het eerste oudergesprek, wij noemen dit gesprek het "updategesprek", kunt u aangeven hoe het thuis gaat, wat uw kind eventueel nodig heeft op school en verwachtingen uitspreken. De leerkracht zal vertellen hoe de start in het nieuwe schooljaar is geweest, hoe het met uw kind op school gaat en eventuele opvallende zaken bespreken. In alle groepen voeren wij kindgesprekken. In deze gesprekken gaat het over het welbevinden van de kinderen, maar ook over hun eigen verwachtingen en doelen. Al deze gegevens en de zienswijze van de ouder(s) / verzorger(s) vormen belangrijke bouwstenen om de stimulerende en de belemmerende factoren in kaart te brengen en op basis daarvan de onderwijsbehoeften van de kinderen te bepalen. Deze gegevens worden gebruikt voor het opstellen van de blokplannen en de groepsoverzichten. De blokplannen, de groepsoverzichten en de resultaten van de IEP toetsen worden gebruikt om de tussenopbrengsten van ons onderwijs te evalueren. We hanteren hierbij een eigen schoolnorm die gebaseerd is op de vaardigheidsscore niveau A op basis van de normering van IEP. Van ieder kind wordt een dossier opgebouwd, waarin alle vorderingen en overige belangrijke informatie wordt bewaard. De vorderingen van alle kinderen worden regelmatig met de intern begeleider besproken. Naast de geplande oudergesprekken is het mogelijk dat de leerkracht tussentijds contact met u opneemt als de situatie daarom vraagt. Natuurlijk kunt u als ouder ook altijd een gesprek met de leerkracht aanvragen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
27,3% van de leerlingen presteert onder advies, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit kan samenhangen met de relatief strengere advisering. Desalniettemin presteert 18,2% boven advies, mogelijk door de intensieve monitoring en het 'ontwerpend leren'-programma dat zelfsturing stimuleert.
Sociale ontwikkeling
Het pedagogisch klimaat van onze school is erop gericht om voor alle betrokkenen een veilige leef- en leeromgeving te creëren. We vinden het belangrijk dat de kinderen met plezier naar school komen. De sfeer kenmerkt zich door vertrouwen, inzet en acceptatie van het unieke in iedereen. Als team creeëren we een sfeer waarbij kinderen, medewerkers en ouder(s) / verzorger(s) zich “thuis” voelen. We stimuleren samenwerken door het gebruik van diverse werkvormen. Onze school hecht een groot belang aan een goed contact tussen en ouder(s) / verzorger(s). Een goede samenwerking tussen school en thuis bevordert het welbevinden van uw kind. LEES MINDER
Vertrouwen
Accepteren van elkaar
Veiligheid
Wat is de werkwijze van Archipelschool De Golfslag voor sociale ontwikkeling?
Archipelschool De Golfslag werkt met de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren en hanteert de volgende leefregels: Ik weet wie ik ben, Ik weet wat ik doe, Ik zie anderen en ga goed met ze om, Ik kies voor een leuke en veilige groep. Er is een pestprotocol. De ontwikkeling in groep 1/2 wordt geobserveerd en geregistreerd met behulp van het leerlingvolgsysteem IEP. De sociale veiligheid wordt gemonitord met Vensters.
Welke registratievorm(en) gebruikt Archipelschool De Golfslag om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Archipelschool De Golfslag gebruikt IEP om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Archipelschool De Golfslag?
Archipelschool De Golfslag gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.