Basisschool Nynke van Hichtumschool in Dokkum

Het team van Nynke van Hichtumschool in Dokkum

Current section: team
Aalscholver 2
9101 Dokkum

Zie hier hoe het team van Nynke van Hichtumschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Nynke van Hichtumschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Nynke van Hichtumschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Nynke van Hichtumschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Nynke van Hichtumschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.8%)
Man (14.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Nynke van Hichtumschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (14.3%)
25-35 jaar (28.6%)
35-45 jaar (28.6%)
45-55 jaar (28.6%)
55-65 jaar (0%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.2%)
35-45 jaar (28.3%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (1.5%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Nynke van Hichtumschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (83.3%)
Direct ondersteunend personeel (16.7%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Nynke van Hichtumschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Vervanging van Leerkrachten op de Nynke van Hichtumschool: Een Vloeiend Proces

Op de Nynke van Hichtumschool streven we naar maximale continuïteit in het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van een leerkracht. Onze prioriteit ligt bij het zoveel mogelijk intern oplossen van vervanging. Dit doen we met een proactieve inzet van onze toegewijde onderwijsassistenten. Zij spelen een cruciale rol in het waarborgen van een stabiele leeromgeving en het voortzetten van de lesprogramma's. Door deze interne flexibiliteit minimaliseren we de impact van afwezigheid op de leerlingen en garanderen we een doorlopende educatieve ervaring van hoge kwaliteit.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Taal
22.2%
Projecten/ thematisch werken
22.2%
Rekenen
20.6%
Sport en spel
17.8%
Kunst en expressie
7.2%
Vreedzame school
4.4%
Fries
2.2%
Engels
2.2%
Gezondheidsbevordering
1.1%

Leerjaar 3 t/m 8

Wereldoriëntatie
24.3%
Taal
20.7%
Rekenen/wiskunde
20.7%
Kunstzinnige en creatieve vorming
9.3%
Bewegingsonderwijs
8%
Lezen
6.7%
Levensbeschouwing
4.3%
Overig
4%
Engelse taal
2%

Ontdek de Ondersteunende Specialisten op Nynke van Hichtumschool

0

Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning voor Succes

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op de Nynke van Hichtumschool bieden onze toegewijde onderwijsassistenten gerichte hulp aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij taal en rekenen. In nauwe samenwerking met onze intern begeleider ontwikkelen we een persoonlijk lesprogramma, afgestemd op de individuele leerbehoeften. Deze proactieve aanpak zorgt ervoor dat elke leerling de kans krijgt om zijn of haar potentieel volledig te benutten en sterker te worden in deze essentiële vakgebieden. We geloven in een solide basis voor toekomstig academisch succes.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige en Ondersteunende Omgeving

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Het sociale welzijn van onze leerlingen staat centraal. Via de jaarlijkse SCOL-enquêtes, ingevuld door zowel leerlingen als leerkrachten, monitoren we dit nauwgezet. De resultaten worden vertrouwelijk behandeld en besproken wanneer de situatie daarom vraagt, altijd met respect voor de privacy. Daarnaast is er een vertrouwenspersoon binnen de school beschikbaar voor leerlingen die liever niet direct met hun leerkracht praten. Wij streven naar een omgeving waarin iedereen zich gehoord en gesteund voelt, zowel op sociaal als emotioneel vlak.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Schoolbrede Kwaliteitsstandaarden

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Binnen ons team hanteren we consistente, schoolbrede afspraken met betrekking tot gedrag, werkhouding en taakaanpak. Alle teamleden conformeren zich aan deze richtlijnen om een gestructureerde en effectieve leeromgeving te garanderen. Dit draagt bij aan een positieve schoolcultuur. Indien specifieke expertise van buiten het directe team nodig is, zoals van een orthopedagoog, schakelen we deze deskundigen proactief in. Zo waarborgen we de hoogste kwaliteit van onderwijs en begeleiding voor al onze leerlingen.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Leerervaringen

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Onze docenten signaleren de motorische en lichamelijke ontwikkeling van leerlingen en leggen dit voor aan externe specialisten voor advies. We werken nauw samen met buurtsportcoaches die binnen onze school actief zijn met motorische training (MRT). Deze samenwerking stelt ons in staat om gerichte screenings uit te voeren en, indien nodig, interventies te bieden. Hierdoor stimuleren we een gezonde levensstijl en bevorderen we de fysieke vaardigheden van onze leerlingen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Geïntegreerde Zorg

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De Nynke van Hichtumschool onderhoudt frequente contacten met diverse zorg- en hulpverlenende instanties, waaronder de GGZ, jeugdverpleegkundigen en het gebiedsteam. Deze samenwerking zorgt voor korte lijnen en effectieve ondersteuning bij specifieke hulpvragen van onze leerlingen. Via het Integrale Zorgoverleg vindt er regelmatige afstemming plaats met deze partners. Dit garandeert een gecoördineerde en geïntegreerde aanpak van medische zorg en persoonlijke verzorging, ten gunste van het welzijn van elk kind.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
0
Totaal specialisten
0
Unieke specialismen

Optimale Leerlingondersteuning op Maat: Nynke van Hichtumschool

Ons Pedagogisch Beleid en Extra Ondersteuning

Op de Nynke van Hichtumschool in Dokkum bieden we dagelijks kwalitatief hoogstaand basisonderwijs. We zetten ons volledig in om de unieke onderwijsbehoeften van elke leerling te vervullen. Dit betekent dat we zowel extra begeleiding bieden aan leerlingen die dat nodig hebben, als uitdagende leermogelijkheden voor leerlingen die meer aankunnen. Daarnaast hechten we veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Hiervoor maken we met veel succes gebruik van de bewezen methodiek van De Vreedzame School. Deze aanpak bevordert een positief sociaal klimaat in de klas en leert kinderen hoe ze op een constructieve manier met elkaar om kunnen gaan. Toekomstige Ontwikkelingen in Extra Ondersteuning: We blijven ons onderwijs continu verbeteren en innoveren. Onze plannen voor de toekomst omvatten: - Het implementeren van SIDI PO als didactisch hulpmiddel voor meerbegaafde leerlingen, om hun talenten optimaal te benutten. - Het versterken van de samenwerking en kennisuitwisseling binnen het Integraal Zorgoverleg (IZO) voor een gecoördineerde aanpak. - Extra focus op het versterken van de cruciale basisvaardigheden zoals Taal, Rekenen, Burgerschap en Digitale geletterdheid. - Het verder optimaliseren van Passend Onderwijs, zodat iedere leerling de ondersteuning krijgt die hij of zij verdient. - Gerichte inspanningen om talentontwikkeling bij alle leerlingen te stimuleren en te faciliteren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan voor een Betrokken Toekomst

Welke doelen voor actief burgerschap en sociale integratie staan in ons schoolplan?

Sinds 2006 is het verplicht dat scholen bijdragen aan actief burgerschap en sociale integratie. Actief burgerschap draait om hoe jij betrokken wilt zijn bij de Nederlandse samenleving. Sociale integratie of cohesie richt zich op gelijkwaardigheid en gedeelde waarden, ongeacht iemands achtergrond. Het gaat om leren samenleven, participeren in de maatschappij en betrokkenheid bij Nederlandse cultuuruitingen. Filosoof Gert Biesta verwoordt dit treffend: ‘Het gaat er niet alleen om hoe we de wereld in onze kinderen krijgen, het gaat er ook om hoe we onze kinderen kunnen helpen om de verbinding met de wereld aan te gaan en op die manier in de wereld te komen’. Burgerschap en sociale integratie vormen een kernonderdeel van onze pedagogische opdracht en de sociale en levensbeschouwelijke vorming op onze openbare school. Dit uit zich in ons pedagogisch klimaat, de interactie tussen leerlingen, leerkrachten en ouders, en ons onderwijsaanbod. De school is een oefenplaats voor de maatschappij, waar kinderen essentiële kennis, inzichten, vaardigheden en houdingen ontwikkelen die hen helpen functioneren in diverse gemeenschappen zoals de wijk, sportclubs of culturele verenigingen. We gebruiken diverse methoden om democratisch burgerschap en sociale competenties te bevorderen.

Hoe bevordert de Nynke van Hichtumschool actief burgerschap en sociale vaardigheden?

In alle groepen, van 1 tot en met 8, implementeren we het programma 'De Vreedzame School'. Dit programma positioneert de klas en de school als een hechte leefgemeenschap met als primair doel leerlingen te vormen tot democratische burgers. Thema's als vreedzame conflictoplossing, wederzijdse verantwoordelijkheid, openheid naar anderen, en kennis van democratische principes en spelregels staan centraal. Een belangrijk onderdeel zijn de mediatoren: leerlingen die getraind zijn om conflicten tussen leeftijdsgenoten op te lossen. Daarnaast hebben we een actieve leerlingenraad, waarin door klasgenoten gekozen vertegenwoordigers ideeën inbrengen bij de locatieleider. Hun stem telt mee in de schoolontwikkeling. Vanaf groep 5 bieden we, door externe vakdocenten, vrijwillige lessen Humanistisch en Godsdienstig vormingsonderwijs aan. Vanaf groep 3 werken we met 'Blink Wereld', een methode voor wereldoriëntatie die ook burgerschap integreert. Deze lessen stimuleren nieuwsgierigheid naar de wereld, het ontwikkelen van eigen opvattingen en een onderzoekende houding. 'Blink Wereld' gebruikt de echte wereld als uitgangspunt, moedigt kinderen aan om te onderzoeken, zelfstandig na te denken en de wereld te ervaren. Dit draagt bij aan hun plek vinden in de wereld en het vergroten van hun wereldkennis. Effectief burgerschapsonderwijs rust kinderen uit om te functioneren in een democratische, diverse samenleving, gebaseerd op persoonlijke idealen en maatschappelijke normen. Omdat we de toekomstige maatschappelijke uitdagingen niet volledig kunnen voorspellen, focussen we op het aanleren van kennis, vaardigheden en het stimuleren van eigen opvattingen en een democratische houding.

Programma voor Jonge Kinderen: Start je Educatieve Reis bij Nynke van Hichtumschool

Toelichting van de school

De Nynke van Hichtumschool in Dokkum biedt een stimulerende omgeving voor de allerkleinsten om hun schoolcarrière te beginnen. Ons basisonderwijs is gericht op een speelse en veilige ontwikkeling, waarbij we de natuurlijke nieuwsgierigheid van jonge kinderen aanwakkeren. Wij geloven in een sterke basis met aandacht voor zowel cognitieve als sociale vaardigheden. Ontdek hoe wij uw kind helpen groeien in een warme en betrokken gemeenschap, waar elke stap telt in hun leerproces. Op onze school, gelegen aan de Aalscholver 2, staan ervaren leerkrachten klaar om uw kind een fantastische start te geven. Met onze focus op individuele aandacht, zorgen we ervoor dat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.

Veelgestelde vragen

Biedt Nynke van Hichtumschool extra programma's voor jonge kinderen?

Ja, de Nynke van Hichtumschool biedt een speciaal programma voor jonge kinderen, ontworpen om een veilige en stimulerende start te garanderen. Dit programma legt de nadruk op spelenderwijs leren en de ontwikkeling van sociale vaardigheden. Onze aanpak zorgt ervoor dat kinderen op een natuurlijke manier kennismaken met de schoolse omgeving. Ze worden aangemoedigd om te ontdekken, te creëren en samen te werken met leeftijdsgenoten. We streven ernaar om een solide basis te leggen voor hun verdere educatieve pad, met veel aandacht voor de individuele behoeften van elk kind.

Met welke partnerschappen werkt Nynke van Hichtumschool samen voor het programma voor jonge kinderen?

De Nynke van Hichtumschool werkt nauw samen met Peuterspeelzaal 't Fûgelnest om een naadloze overgang te faciliteren voor jonge kinderen. Deze samenwerking waarborgt een consistente educatieve aanpak. Door deze samenwerking kunnen we de ontwikkeling van kinderen optimaal ondersteunen, van peuterspeelzaal tot basisschool. We delen kennis en expertise om de beste leerervaring te bieden. Onze gezamenlijke inspanningen zorgen ervoor dat uw kind zich snel thuis voelt en vol vertrouwen aan zijn schoolavontuur begint.

De Nynke van Hichtumschool werkt nauw samen met Peuterspeelzaal 't Fûgelnest om een naadloze overgang te faciliteren voor jonge kinderen. Deze samenwerking waarborgt een consistente educatieve aanpak. Door deze samenwerking kunnen we de ontwikkeling van kinderen optimaal ondersteunen, van peuterspeelzaal tot basisschool. We delen kennis en expertise om de beste leerervaring te bieden. Onze gezamenlijke inspanningen zorgen ervoor dat uw kind zich snel thuis voelt en vol vertrouwen aan zijn schoolavontuur begint.

Peuterspeelzaal 't Fûgelnest
Team | Nynke van Hichtumschool in Dokkum | [2025] Schoolregister