Burgerschool
Olivier van Keulenlaan 16
9101 VR Dokkum

Schoolweging

Schoolweging
29.62
Spreiding
6.56

De schoolweging van Burgerschool is 29,62 , met een spreiding van 6,56 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 93,4% behaalt Burgerschool ruimschoots het fundamenteel niveau (85% norm). Dit is zelfs hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 95,9%, wat wijst op effectieve basisvaardigheden. De focus op 'plaatsingswijzer' en BOOM LOVS-toetsen lijkt hier vrucht af te werpen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt met 43,7% ruim niet gehaald (signaleringswaarde 47,1%). Dit vereist aandacht, temeer daar vergelijkbare scholen 57,8% halen. Mogelijke verklaring is de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29,62), maar de behaalde 93,4% fundamenteel niveau toont wel degelijk basale beheersing.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke theoretische focus: 19,15% havo en 19,15% vwo (totaal 38,3%), ruim boven het regionale gemiddelde. Tegelijk is het praktijkonderwijsadvies (vmbo-b) met 6,38% lager dan bij vergelijkbare scholen (5,52%). De combinatie havo/vwo-advies springt eruit met 21,28%, wat de doorstroomambities onderstreept.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsBurgerschoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Elke dag werken wij eraan om ons onderwijs nog beter in te richten en de kwaliteit hoog te houden. Dit doen we door volgens een cyclus te werken; in ons schoolplan, in ons jaarplan en ook als het gaat om toetsresultaten. Het schoolplan is voor de langere termijn, waarbij een vertaalslag wordt gemaakt per schooljaar in de vorm van een jaarplan. Aan het eind van het schooljaar wordt het plan gee¨valueerd: zijn alle doelstellingen gehaald en de plannen uitgewerkt? Dit nemen we, met de nieuwe acties, weer mee in het volgende jaarplan. Ook analyseren we onze opbrengsten. Een schoolbrede trendanalyse zorgt voor verbeterpunten die worden meegenomen. De tussenresultaten worden gemeten aan de hand van BOOM toetsen, geanalyseerd op leerling- en groepsniveau door de leerkracht. Dit wordt besproken met de intern begeleider tijdens de groepsbesprekingen. Daarna worden de resultaten ook op schoolniveau besproken in het kwaliteitsteam (directie, intern begeleider, taalcoo¨rdinator en rekencoo¨rdinator) en volgt een terugkoppeling naar het team met eventuele acties op de diverse niveaus. De resultaten worden vastgelegd in de kwaliteitsmap die bovenschools op managementniveau wordt besproken. Daarnaast werken we doelgericht met kinderen, zodat we meer kunnen differentie¨ren en leerlingen eigenaar worden van hun eigen leerproces. Deze doelen en observaties uit de les of methode gebonden toetsen worden geborgd in ons volgsysteem en in de portfolio’s van de leerlingen. De doelen worden geanalyseerd en vervolgens worden er acties aan verbonden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

55% van de leerlingen presteert boven advies - ruim dubbel zo hoog als landelijk (25,27%). Slechts 5% zit onder advies, tegen 11,81% nationaal. Dit excellente resultaat bevestigt de kwaliteit van de adviesprocedure met ambitiegesprekken en plaatsingswijzer-methodiek.

Sociale ontwikkeling

De Burgerschool is een Vreedzame school. Wij willen onze leerlingen meegeven dat zij verantwoordelijk zijn voor de wereld om hen heen. De school is voor de leerlingen een oefenplaats. Samen leren wij dat we deel zijn van een gemeenschap (de school), maar ook van het grotere geheel (de omgeving/wereld). Wij leren onze leerlingen een actieve en positieve bijdrage te leveren aan de wereld om ons heen. We hebben oog en oor voor elkaar. We voelen ons verantwoordelijk voor de omgeving om ons heen. Wij leren initiatiefrijk te zijn, betrokken en zorgzaam voor onszelf en de ander. We hebben een aantal uitgangspunten die hierbij centraal staan: · We lossen problemen/conflicten op een constructieve manier op met behulp van mediatoren · We zorgen voor een positief klimaat door het creëren van sociale en morele normen · We bevorderen de sociale verbondenheid en de gemeenschapszin. Soms komen mensen terecht in een conflict. Dat kan omdat mensen verschillende belangen hebben of meningen. Het is belangrijk om op school te leren hoe je conflicten kunt voorkomen. Maar dat je ook begrijpt hoe conflicten ontstaan en dat ze uit kunnen aarden in ruzies. We werken samen met de leerlingen om conflicten op te lossen. Wij leren onze leerlingen vaardigheden die nodig zijn om conflicten op een constructieve manier op te lossen. Dit leren wij de leerlingen zonder de hulp van volwassenen. Zo ontwikkelen zij in de loop van de basisschool vaardigheden die de kinderen in de rest van hun leven zullen helpen. Op de Burgerschool hebben wij opgeleide mediatoren die helpen bij het oplossen van conflicten tussen kinderen. Doordat de kinderen eigenaar worden van het oplossen van het conflict komen problemen minder vaak voor. Uit onderzoek blijkt ook dat bij jongeren die deze vaardigheden hebben aangeleerd latere mindere vaak in de problemen komen. Ze roeien op in een omgeving waar sociale verbondenheid belangrijk is. We respecteren elkaar. Verschil mag er zijn! Wij vinden het leuk om van elkaar te leren. Ook als het gaat over verschil in overtuiging/denkwijzen. Kinderen leren bij ons dat ze ertoe doen! Samen werken wij op de Burgerschool aan een positief klimaat. Zodat ieder kind tot zijn/haar recht komt. Onze school is een oefenplaats voor sociale competenties en actief burgerschap en daar zijn wij trots op. LEES MINDER

Wereldburger

Vindingrijk

Sociaal vaardig

Wat is de werkwijze van de Burgerschool voor sociale ontwikkeling?

De Burgerschool vindt het belangrijk dat kinderen sociale competenties ontwikkelen. De school staat open voor verschillen en leert graag met en van elkaar. De school wil kritische wereldburgers vormen die voor zichzelf op kunnen komen en zich in de ander kunnen verplaatsen. Op de Burgerschool mogen kinderen oefenen, worden ze gezien, hebben ze een stem en leren ze samen beslissingen nemen en conflicten oplossen. De Burgerschool zet in op vaardigheden waar leerlingen de rest van hun leven wat aan hebben. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar. Om dit te bereiken maakt de Burgerschool gebruik van de methode 'Vreedzame school'.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Burgerschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Burgerschool gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Burgerschool?

De Burgerschool gebruikt de methode 'Vreedzame school' voor sociaal-emotioneel leren.