
Schoolweging
De schoolweging van Wilhelmina Basisschool is 30,30 , met een spreiding van 6,59 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,94% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, wat ruim boven de landelijke norm van 85% ligt. De school slaagt er hiermee in om vrijwel alle leerlingen basisvaardigheden te laten beheersen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
55,95% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 45,5%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijs in het stimuleren van hogere leerdoelen, ondanks een complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk theoretisch gericht: 27,03% havo/vwo en 24,32% vmbo-(g)t. Opvallend is het lagere percentage praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regio). De focus op doorstroom naar hogere leerwegen sluit aan bij de relatief hoge streefniveauscores.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Wilhelmina Basisschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
IB bespreekt met elke leerkracht hun eigen analyse n.a.v. de toetsen en leerkracht past waar nodig het onderwijsaanbod (kindprofielen) aan, zodat de leerkracht van het (volgende) jaar hier mee verder kan. Eerste evaluatie van kindprofielen vindt plaats in oktober/november.Leerkracht bespreekt analyse met IB, vervolgens bespreekt IB analyse met MT. MT geeft uiteindelijk akkoord voor IB analyse en voorgestelde verbeterpunten. Leidend bij analyse zijn de resultaten (feitelijk en welke verwachtingen waren er).Op bovenstaande wijze borgen we de cyclus plan-do-check-act (vanuit groepsplannen geeft leerkracht onderwijs, toetsen meten vooruitgang, leerkracht analyseert en bespreekt met IB, IB analyseert en bespreekt met MT, nieuwe groepsplannen met verbeterpunten gemaakt en weer uitgevoerd).Groepsplannen 4 keer per jaar gecontroleerd, IB analyse twee keer per jaar uitgevoerd.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 7,14% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk). Het hoge percentage op advies (71,43%) reflecteert nauwkeurige plaatsing. De school benadrukt in haar beleid maatwerk bij advisering, wat terug te zien is in deze cijfers.
Sociale ontwikkeling
Zie website: http://www.wilhelminaschool.eu/school/missie-visie/
Ieder kind gezien
Ieder kind gekend
Ieder kind geliefd
Wat is de werkwijze van de Wilhelmina Basisschool voor sociale ontwikkeling?
De werkwijze van de Wilhelmina Basisschool voor sociale ontwikkeling is beschreven in het inspectierapport.
Welke registratievormen gebruikt de Wilhelmina Basisschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Wilhelmina Basisschool gebruikt de LVS Sociaal Emotionele Ontwikkeling om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Wilhelmina Basisschool?
De Wilhelmina Basisschool gebruikt 'Een doos vol gevoelens' en 'De 7 gewoonten' als methoden voor sociaal-emotioneel leren.