
Schoolweging
De schoolweging van Mozaiek Dichteren is 29,22 , met een spreiding van 5,95 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,1% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ruimschoots boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit resultaat overtreft ook het vergelijkingsgemiddelde van 96,4%, wat duidt op stevige basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
65,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat ruim boven de inspectienorm van 50,1% en het vergelijkingsgemiddelde (61,1%) ligt. Deze score onderstreept de effectiviteit van het maatwerkonderwijs, vooral in de doorlopende leerlijnen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school adviseert relatief vaak hogere onderwijsniveaus: 15,9% havo/vwo en 13,6% vwo (tegenover 10,9% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het hoge percentage vmbo-(g)t/havo-adviezen (22,7%), wat aansluit bij de focus op doorlopende leerroutes. Praktijkonderwijs blijft met 2,3% beperkt.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Mozaiek Dichteren | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Voor iedere leerling op ’t Prisma wordt een ambitie opgesteld met een passend niveau, die aansluit op het niveau van de leerling. Samen met de leerling worden doelen opgesteld om hun ambitie na te streven. Indien nodig zorgen we voor een passend aanbod en instructie. De doelen voor taal, reken en sociaal- emotionele ontwikkeling worden weergegeven in MijnRapportfolio en gedeeld met ouders en leerlingen.Door het werken met ambitieniveaus en doorgaande leerlijnen werken leerlingen iedere dag met een aanbod op hun eigen niveau. Zo bieden wij wiskunde, vreemde talen en leerstrategiee¨n. Een plusklas, maar dan de hele dag door.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 4,6% van de leerlingen presteert onder advies, significant lager dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Met 34,1% bovenadviespresteerders laat de school zien dat ze het potentieel van leerlingen goed herkent, mogelijk dankzij het TienerCollege-concept waar groep 8 en brugklas geïntegreerd worden.
Sociale ontwikkeling
Veiligheid is op elke basisschool van groot belang. Als een kind zich niet veilig voelt, ontwikkelt het zich niet goed. We hebben hier met de kinderen afspraken over gemaakt. Het kunnen aangaan van relaties is een zeer belangrijke vaardigheid in onze samenleving. Kinderen werken veel samen, maken afspraken, wisselen gegevens uit, ontspannen en sporten samen en bouwen zo relaties op. Elk kind is autonoom. Het krijgt de kans veel eigen keuzes te maken, zelf verantwoordelijkheid te nemen en initiatieven te tonen. Zo groeit het gevoel van eigenwaarde op een natuurlijke manier. We werken preventief aan veiligheid en gebruiken geen reparatie- programma's. LEES MINDER
ik hoor erbij
ik doe er toe
ik kan het zelf
Wat is de werkwijze van 't Prisma voor sociale ontwikkeling?
Binnen 't Prisma is een duidelijke structuur essentieel, juist omdat kinderen ruimte krijgen om zelf keuzes te maken. Dit komt tot uiting in een opgeruimde en geordende werkruimte, gebruik van pictogrammen, kleuren en stilteruimtes in het gebouw, duidelijke looproutes en coderingen op materialen. Er is aandacht voor werkverzorging, het opbergen van spullen en het respectvol nakomen van afspraken. De school hecht waarde aan het begroeten van elkaar, anderen ongestoord laten spelen, rustig lopen en spreken, altijd met een doel lopen, de werk- en speelplek netjes achterlaten en het benoemen van gewenst gedrag. Eten en drinken gebeurt in het restaurant.
Welke registratievorm(en) gebruikt 't Prisma om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
't Prisma gebruikt Zien!, individuele voortgangsgesprekken met de kinderen, coaching en het werken aan doelen, en observaties om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt 't Prisma?
't Prisma gebruikt pedagogische tact, diverse methodes en coaching voor sociaal-emotioneel leren.