De Zonneboom
Zonneplein 4
7004 EL Doetinchem

Schoolweging

Schoolweging
28.33
Spreiding
6.08

De schoolweging van De Zonneboom is 28,33 , met een spreiding van 6,08 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99,11% voor het fundamenteel niveau overstijgt de school zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingspercentage (96,37%). Dit benadrukt de sterke basis in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De Zonneboom behaalt 66,22% voor het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde (48,6%) en het vergelijkingspercentage (60,51%). Dit laat zien dat een groot deel van de leerlingen hogere leerdoelen bereikt, mede dankzij gepersonaliseerde leerlijnen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een focus op mbo-gericht onderwijs: 34,48% vmbo-k (vs. 9,17% regio). Het aandeel havo/vwo-advies is 27,58%, lager dan de regio (45,61%), wat mogelijk samenhangt met de sociaal-economische diversiteit van de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe ZonneboomGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee keer per jaar worden de resultaten met alle leerkrachten besproken. Hieruit worden nieuwe doelen geformuleerd en door het met elkaar te bespreken zorgen we tevens voor een rode draad door de school wat betreft aanpak.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 36,36% van de leerlingen boven hun advies presteert (vs. 25,27% landelijk). Slechts 9,09% zit onder advies, wat de effectiviteit van het doorstroombeleid onderstreept. Dit past bij de beschreven ‘ontwikkelingsgerichte adviesgesprekken’ in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

Vertrouwen tussen kinderen, ouders en medewerkers vinden wij heel waardevol. Dit betekent luisteren, meedenken en communiceren met elkaar. Zeggen wat je doet en doen wat je zegt. Maar vertrouwen is ook loslaten en elkaar bewegingsvrijheid geven. Aandacht geven is niet alleen heel goed luisteren en meedenken. Aandacht is ook constateren dat er wat aan de hand is of dat iemand niet lekker in zijn vel zit en hier iets mee doen. Waardering voor elkaar. Respect voor ieder individu. Het begint bij normen en waarden. Openstaan voor iedereen. Daarnaast is elkaar aanspreken en feedback geven zeer belangrijk. Wij handelen vanuit gelijkwaardigheid. Tussen leerlingen, leraren, ouders en schoolleiding. Bij gelijkwaardigheid ontstaat er een open situatie, waarin mensen elkaar aan durven te spreken. LEES MINDER

vertrouwen

aandacht voor elkaar

respect

Wat is de werkwijze van De Zonneboom voor sociale ontwikkeling?

De leerlingen van De Zonneboom krijgen regelmatig les over sociale vaardigheden en omgang met elkaar. Situaties die zich voordoen in de unit en niet prettig zijn voor alle kinderen, worden besproken. De relaties binnen leerjaar 3 worden nauwlettend gevolgd, omdat dit de groep is waarmee ze hun verdere schoolloopbaan doorlopen. Bij gebrek aan vertrouwen wordt een interventie ingezet. Alle kinderen vullen twee keer per jaar vragenlijsten in over hun sociaal welbevinden. De resultaten worden besproken met de kinderen en de unit, waarna eventuele interventies worden ingezet. Leerlingen van unit 3 vullen jaarlijks anoniem een leerlingtevredenheidsvragenlijst in, waarin ook het sociaal welbevinden wordt gecontroleerd. De uitslag hiervan wordt jaarlijks op de website gepubliceerd.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Zonneboom om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Zonneboom gebruikt Kijk! en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Zonneboom?

De Zonneboom gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Beter omgaan met jezelf en de ander, Kinderen en… hun sociale talenten en Taakspel.