Basisschool Hogenkamp
Lohmanlaan 25
7003 DJ Doetinchem

Schoolweging

Schoolweging
28.17
Spreiding
6.86

De schoolweging van Hogenkamp is 28,17 , met een spreiding van 6,86 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,9% behaalt vrijwel elk kind het fundamentele niveau, tegen 96,4% bij vergelijkbare scholen. Deze score ligt ver boven de inspectienorm van 85%, wat aantoont dat de basiskwaliteit op orde is. De nadruk op begrijpend lezen en digitale geletterdheid in groep 6-8 draagt hieraan bij.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school presteert uitstekend op het streefniveau: 71,7% van de leerlingen behaalt dit niveau, ruim boven de inspectienorm van 48,6% en het vergelijkingsgemiddelde (60,5%). Dit reflecteert de effectieve focus op maatwerk bij rekenen en taal, zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke theoretische focus: 32,66% havo/vwo en vwo-advies (vs. 29,54% regio). Tegelijkertijd blijft praktijkonderwijs (0%) ver onder het regionale gemiddelde (1,01%). Het hoge percentage gecombineerde adviezen (vb. 18,37% vmbo-(g)t/havo) benadrukt de aandacht voor doorlopende leerlijnen, zoals vermeld in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHogenkampGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op Obs Hogenkamp worden 2x per jaar IEP toetsen afgenomen. Dit gebeurt in januari en in juni. Ook worden de methodetoetsen afgenomen. De leerlingen krijgen 2x per jaar een rapport. Mijn Rapportfolio is een digitaal rapport.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 32,7% leerlingen boven advies (vs. 25,3% landelijk) toont de school een robuuste advisering. Slechts 11,5% zit onder advies, gelijk aan het landelijk gemiddeld. Dit succes komt overeen met het geïntensiveerde pré-adviestraject in groep 7 en de samenwerking met VO-partners in scholengroep IJsselgraaf.

Sociale ontwikkeling

Op onze school zijn we bezig met de afstemming van de leerprocessen en de ontwikkeling van kinderen. Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich in een goede balans tussen cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling ontplooien. Leerprestaties worden d.m.v. genormeerde toetsen regelmatig gecontroleerd en in het leerlingvolgsysteem vastgelegd. De sociaal-emotionele ontwikkeling houden wij in de gaten door middel van een aantal observatiemomenten in het jaar. Deze observatiemomenten worden verwerkt in het programma ZIEN. Er wordt veel aandacht besteed aan de overgang van de leerlingen naar het voortgezet onderwijs. Vanzelfsprekend wordt gestreefd naar een hoog opleidingspeil, maar ook het aanleren van vaardigheden als agenda bijhouden en huiswerk maken wordt systematisch beoefend. Wij werken met het administratieprogramma Parnassys. Hierin zit ook de module ZIEN(sociaal/emotionele ontwikkeling). Meer informatie vindt u op: www.parnassys.nl Behandel een ander, zoals je zelf behandeld wilt worden. Deze uitspraak is uitgangspunt en elke melding van pesten nemen wij uiterst serieus. Wij verstaan onder pesten het volgende: Pesten is een gedrag dat gericht is op een of meerdere kinderen en heeft tot doel en gevolg, dat degene die gepest wordt, zich gekwetst, geraakt, vernederd, afgewezen of buitengesloten voelt. Een pester bevindt zich in een positie dat hij of zij macht heeft over anderen. Die macht wordt negatief gebruikt. De gepeste is daar niet tegenop gewassen en schaamt zich daar vaak ook nog voor. Het is funest voor je zelfvertrouwen. Wij zijn van mening dat pesten alleen gestopt kan worden in samenwerking met ouders/verzorgers Ieder kind moet zich op school thuis voelen. Onze school moet een veilige haven zijn. Wij willen als school een open oor, oog en hart hebben voor onze leerlingen. Wij willen een school zijn waar kinderen kunnen leren en leven. Dit moet in harmonie zijn met elkaar. Wij benaderen de kinderen vanuit een positieve levenshouding. Wij vinden het belangrijk dat kinderen algemeen geldende waarden en normen hanteren waarbij zij respect hebben voor elkaar, voor elkaars eigendommen en elkaars leefomgeving. Tegen discriminatie en pesten treden we alert op. We proberen preventief te zijn en negatief gedrag in de kiem te smoren. Obs Hogenkamp werkt hierom met Kwink, een methode die schoolbreed zorgt voor een gedragsaanpak waarin een positieve en sociale omgeving het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt of doet afnemen. Daarnaast is er een pestprotocol. LEES MINDER

wederzijds respect

waarden en normen

van en voor de samenleving

Wat is de werkwijze van Basisschool Hogenkamp voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Hogenkamp werkt vanuit de kernwaarden met KWINK en ZIEN. Kernwaarden worden besproken in de klas en met ouders.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Hogenkamp om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Hogenkamp gebruikt ZIEN om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Hogenkamp?

Basisschool Hogenkamp gebruikt KWINK als methode voor sociaal-emotioneel leren.