
Schoolweging
De schoolweging van Canada is 28,91 , met een spreiding van 6,67 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95.83% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, wat consistent boven de inspectienorm van 85% ligt. Dit is bijna gelijk aan het vergelijkingsgemiddelde (96.37%), wat de basiskwaliteit bevestigt.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
71.43% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 48.6% (vergelijkbare scholen: 60.51%). Deze prestatie benadrukt de effectiviteit van het maatwerkonderwijs, vooral op rekengebied.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen vertonen een sterke theoretische focus: 32% havo en 12% vwo (vs. 16.07% en 18.61% vergelijkbare scholen). Combilabels zoals havo/vwo (16%) tonen aandacht voor doorstroommogelijkheden. Praktijkgericht onderwijs blijft met 4% vmbo-b/k beperkt, onder het regionaal gemiddelde.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Canada | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Oudergesprekken Twee keer per jaar hebben de leerkrachten gesprekken met ouders om de ontwikkelingen en resultaten met hen te bespreken. Dit vindt plaats in de maanden januari/februari en juni/juli. Indien wenselijk vinden er meerdere gesprekken met ouders plaats, waarbij soms ook de intern begeleider aansluit. Groepsniveau Minstens twee keer per jaar is er een gesprek over de opbrengsten / resultaten op groepsniveau met de leerkracht en intern begeleider en/of een gesprek met collegae van dezelfde bouw en intern begeleider. september/oktober Analyse gegevens n.a.v. de overdracht januari/februari Analyse toets opbrengsten mei Analyse van de opbrengsten van de ingezette interventies juni/juli Analyseren van de gegevens en opbrengsten en overdracht naar de andere klas Schoolniveau: Twee keer per jaar is er een gesprek met het team over de opbrengsten / resultaten van de school. februari De tussenopbrengsten worden geanalyseerd op schoolniveau juni De eind opbrengsten worden geanalyseerd op schoolniveau inclusief de eindtoets/doorstroomtoets van groep 8 Mei/juni De ambities en interventies worden opgenomen in het schooljaarplan van de school. School- en Bovenschoolniveau: Ultimview is onderdeel van Parnassys. Parnassys is het leerlingvolgsysteem dat Stichting breed in gezet wordt om zicht op resultaten, vorderingen en afspraken met betrekking tot de leerlingen te hebben. Ultimview wordt gebruikt om de onderwijskwaliteit op organisatie – en schoolniveau te monitoren. De gegevens staan overzichtelijk in interactieve dashboards waardoor de directeuren, de intern begeleiders en de bestuurder de data helder kunnen presenteren. Op basis van de opbrengsten uit Ultimview worden de analyses gemaakt en besproken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 3.7% presteert onder advies (landelijk 11.81%), terwijl 25.93% bovenadvies functioneert. Dit sterke resultaat reflecteert de zorgvuldige advisering en monitoring zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
In alle groepen werken we met het sociaal emotionele programma HIRO in. HiRO is een jaarprogramma gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling voor het Primair Onderwijs (PO). HiRO is ontstaan vanuit Schooljudo. Deze lesmethode is gebaseerd op ervarend leren. De 7 waarden vanuit judo staan in de HiRO lesmethode centraal. Vertrouwen ‘op elkaar kunnen rekenen ’Samenwerken ‘elkaar altijd helpen ’Respect ‘alles en iedereen in hun waarde laten ’Beheersing ‘in balans blijven ’Weerbaarheid ‘sterk staan en volhouden ’Discipline ‘doen wat nodig is ’Plezier 'lachen en veel lol maken' LEES MINDER
vertrouwen
optimisme
plezier
Wat is de werkwijze van Basisschool Canada voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van Basisschool Canada zijn samen bepaald. De school werkt met de methode en registratievormen van HIRO voor sociale ontwikkeling. Daarnaast werkt de school met vier kapstokregels over hoe de leerlingen zich bewegen in de school, hoe ze omgaan met materiaal, hoe ze omgaan met anderen en hoe ze omgaan met zichzelf. De regels zijn geformuleerd in rijmvorm. De school draagt de visie uit door een goed voorbeeld te geven en heeft bij elke kernwaarde IK-afspraken genoteerd.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Canada om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Canada gebruikt BOSOS en HIRO om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Canada?
Basisschool Canada gebruikt HIRO en kapstokregels voor sociaal-emotioneel leren.