
De resultaten van cb De Hien in Dodewaard
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van cb De Hien, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past cb De Hien bij jullie?
Ontdek hoe goed cb De Hien bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op cb De Hien
Op cb De Hien streven we ernaar dat alle leerlingen de essentiële taal- en rekenvaardigheden beheersen die nodig zijn voor hun verdere ontwikkeling. Dit fundamentele niveau wordt getoetst in groep acht met de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau moeten behalen. Dit is de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die wij met trots volgen en waar mogelijk overtreffen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling op cb De Hien
Naast het behalen van het fundamentele niveau, zetten we bij cb De Hien vol in op het stimuleren van onze leerlingen om ook het hogere streefniveau te bereiken. Dit ambitieniveau daagt leerlingen uit om hun volledige potentieel te benutten. De specifieke doelen voor het streefniveau worden door de onderwijsinspectie bepaald op basis van de unieke kenmerken van onze schoolpopulatie. Deze op maat gemaakte signaleringswaarde helpt ons om gericht te werken aan de optimale ontwikkeling van elke leerling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van cb De Hien?
Op Christelijke Basisschool De Hien in Dodewaard hechten we veel waarde aan een zorgvuldige en weloverwogen schooladviesprocedure voor het vervolgonderwijs. Ons protocol 'Uitstroom en Advisering' garandeert dat elke leerling de juiste begeleiding krijgt. We maken gebruik van een combinatie van toetsresultaten, zoals de CITO LOVS en de CITO eindtoets, aangevuld met de NIO-intelligentietest waar nodig. Echter, het meest bepalende element blijft het individuele beeld dat wij van een kind hebben opgebouwd gedurende hun acht jaar op onze school. In groep 6 ontvangen leerlingen een indicatief advies. Tijdens een open gesprek met de leerkracht worden de schoolse verwachtingen gedeeld en afgestemd met de ouders, met als doel een heldere visie op de toekomstige doorstroom naar het voortgezet onderwijs. Een voorlopig advies wordt gegeven aan het einde van groep 7, gevolgd door het definitieve schooladvies halverwege groep 8. Dit proces zorgt voor een geleidelijke en transparante voorbereiding op de volgende onderwijsloopbaan.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Sociaal Welzijn op Basisschool De Hien
Basisschool De Hien zet dit schooljaar vol in op de Kanjertrainingen om de sociale vaardigheden van onze leerlingen te versterken. Deze methode sluit perfect aan bij onze schoolvisie, omdat het bouwt op vertrouwen, een heldere communicatie hanteert en kinderen leert verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen gedrag. Vertrouwen is essentieel voor een rustige leeromgeving, sociale veiligheid en een positief schoolklimaat. De Kanjertraining biedt kinderen, leerkrachten en ouders handvatten om effectief om te gaan met sociaal uitdagende situaties. De kernboodschap is dat de manier waarop we reageren op tegenslagen belangrijker is dan de gebeurtenis zelf. In plaats van negatieve reacties te uiten, moedigen we aan om oplossingen te zoeken die recht doen aan onszelf en anderen. Dit wordt symbolisch uitgedrukt met de Kanjerpetten (wit, rood, geel, zwart) en bij jongere kinderen met dierfiguren zoals tijger, vogel, aap en konijn.
vertrouwen bevorderen
rust in de klas creëren
wederzijds respect stimuleren
Hoe bevordert Basisschool De Hien de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Onze aanpak voor sociale ontwikkeling rust op drie pijlers, aangescherpt in augustus 2019: Samen Spelen: Plezier en leren gaan hand in hand tijdens het samen spelen in de klas, de gymzaal en op het schoolplein. Gezamenlijke activiteiten, zoals thema-afsluitingen, sporttoernooien en vieringen, versterken de band. We cultiveren wederzijds respect en houden ons aan afspraken, wat zorgt voor een veilige en prettige interactie. De principes van de Kanjertraining integreren we dagelijks. Samen Leren: Iedere leerling heeft unieke talenten en interesses. Leren mag op eigen tempo en wijze, met ondersteuning van onze ontwikkelende leerkrachten die zorgen voor boeiende en relevante lessen. Voor lezen, spelling en rekenen werken we groepsdoorbrekend. Wereldoriëntatie wordt thematisch aangeboden. Samen maken we ons dagelijks slimmer! Samen Leven: Op De Hien zorgen we goed voor elkaar, creëren we een veilige omgeving waar iedereen zichzelf kan zijn. Met een moderne, christelijke identiteit vertellen we bijbelverhalen en vieren we christelijke feestdagen. Wij zijn een gezonde school; gezonde voeding en beweging zijn belangrijk, ook door bewegend leren in ons lesaanbod te integreren en buitenschoolse sportactiviteiten te stimuleren.
Welke methoden gebruikt Basisschool De Hien voor het monitoren van sociale resultaten?
Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten maakt Basisschool De Hien gebruik van:
- Zien
Welke sociaal-emotionele leermethoden worden toegepast op Basisschool De Hien?
Basisschool De Hien maakt gebruik van de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren:
- Kanjertrainingen
Inspectierapport Basisschool De Hien: Inzicht in Onderwijskwaliteit
Ontdek de bevindingen van de onderwijsinspectie over de kwaliteit en prestaties van basisschool cb De Hien. Deze informatie helpt ouders en verzorgers een weloverwogen keuze te maken voor het basisonderwijs in Dodewaard. We streven naar voortdurende verbetering en transparantie in ons onderwijs. Lees het volledige inspectierapport om een compleet beeld te krijgen van onze schoolresultaten en de onderwijsdoelen die we nastreven.