
Schoolweging
De schoolweging van Prins Maurits Dirksland is 29,06 , met een spreiding van 5,36 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,44% behaalde het fundamenteel niveau scoort Prins Maurits uitstekend, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit is echter wel 1,9%-punt lager dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,37%), wat mogelijk samenhangt met de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
55,26% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 48,6%. Hoewel dit 5,2%-punt lager is dan vergelijkbare scholen (60,51%), toont het de effectiviteit van het maatwerkonderwijs. De school zet extra in op rekenvaardigheden, wat terugkomt in het schoolplan 2023-2027.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 26,8% vwo-advies (vergeleken met 18,6% regio) en 17,1% havo-advies. Het percentage praktijkonderwijs (2,4%) ligt iets boven het regionale gemiddelde (1,01%). De gecombineerde vmbo/havo-adviezen (7,32%) zijn juist lager, wat past bij het onderwijsprofiel gericht op doorstroom naar hogere niveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Prins Maurits Dirksland | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 36,4% van de leerlingen boven hun advies presteert, ruim boven het landelijk gemiddelde van 25,3%. Slechts 18,2% zit onder advies (vs. 11,8% landelijk). Deze uitkomsten onderstrepen de kwaliteit van de advisering, maar tonen ook ruimte voor verbetering in de ondersteuning van kwetsbare leerlingen.