Basisschool IKC De Inktvis in Dirksland

De resultaten van IKC De Inktvis in Dirksland

Current section: resultaten
Hondsgalgweg 5
3247 Dirksland

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC De Inktvis, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past IKC De Inktvis bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC De Inktvis bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden Taal en Rekenen

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool dient te beheersen. Dit wordt getoetst in groep 8 middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage is de landelijke signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en geldt voor alle basisscholen. Op IKC De Inktvis streven we ernaar dit landelijke minimum te overtreffen, zodat al onze leerlingen een stevige basis meekrijgen voor hun verdere schoolcarrière. Onze resultaten laten zien dat we hierin succesvol zijn, met een score die de signaleringswaarde ruimschoots haalt.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Verder Komen met Taal en Rekenen

Het streefniveau biedt een uitdaging voor leerlingen om hogere academische doelen te bereiken op het gebied van taal en rekenen. Het is ons doel om zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van groep 8 dit hogere niveau te laten behalen. De inspectie stelt voor elke school een specifiek streefpercentage vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. IKC De Inktvis zet zich in om de resultaten voor het streefniveau continu te verbeteren. Onze data tonen aan dat we een aanzienlijk deel van onze leerlingen naar dit hogere niveau begeleiden, wat de kwaliteit van ons onderwijs weerspiegelt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC De Inktvis?

Bij IKC De Inktvis begeleiden we leerlingen van groep 8 zorgvuldig naar het voortgezet onderwijs. Het schooladvies is een gezamenlijke inspanning tussen school, kind en ouders, gebaseerd op een brede ontwikkeling. Ons leerlingvolgsysteem, met zowel methode-gebonden als onafhankelijke toetsen, biedt een solide basis voor het schooladvies. Ter aanvulling toetsen we in groep 7 de NIO (Nederlandse Intelligentietoets Onderwijs). Deze capaciteitentest brengt de potentie van uw kind in kaart. Door deze resultaten te combineren met onze observaties van werk- en leerhouding, zoals concentratie, leervoorkeuren, zelfstandigheid en doorzettingsvermogen, vormen we een compleet beeld. Dit helpt ons om het meest passende advies te geven voor de vervolgstap. Het voorlopige schooladvies ontvangen leerlingen eind groep 7. Gezamenlijke schoolbezoeken aan open dagen van het voortgezet onderwijs in het najaar van groep 8 informeren leerlingen en ouders optimaal. Eind februari volgt het definitieve schooladvies, waarna de aanmelding plaatsvindt. Een onderwijskundig rapport met resultaten en onderwijsbehoeften wordt met instemming van ouders overhandigd aan de nieuwe school. De doorstroomtoets in april kan leiden tot een bijstelling van het schooladvies, mits dit een hogere uitkomst heeft en in overleg met ouders en leerling wordt besloten. Een lagere uitslag verandert het schooladvies niet, maar biedt kansen in het voortgezet onderwijs. De plaatsing in de brugklas wordt bepaald door de school voor voortgezet onderwijs, waarbij het niveau minimaal aansluit bij het gegeven schooladvies. Jaarlijkse evaluaties met het voortgezet onderwijs helpen ons de kwaliteit van onze adviezen te waarborgen en de ontwikkeling van onze leerlingen te volgen.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Veiligheid bij IKC De Inktvis

Bij IKC De Inktvis staat de sociale veiligheid van al onze leerlingen en medewerkers centraal. We hanteren een proactieve aanpak om een positieve en veilige leeromgeving te creëren. Onze aanpak omvat duidelijke gedragsregels voor zowel de klas als het schoolplein, die we consequent toepassen. Deze regels zijn essentieel voor een respectvolle omgang met elkaar. Om incidenten te monitoren en te voorkomen, maken we gebruik van een gestructureerd registratiesysteem binnen ons leerlingvolgsysteem. Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind zetten we een specifieke methode in die is gericht op het bevorderen van passend gedrag en sociale vaardigheden. Bij onverhoopte incidenten is de leerkracht het eerste aanspreekpunt. Bij complexere situaties betrekken we de directie en/of intern begeleider. Ouders worden altijd geïnformeerd en betrokken bij de aanpak van incidenten. We beschikken over een heldere klachtenregeling, een klachtencommissie en vertrouwenspersonen die zowel intern als extern beschikbaar zijn. Daarnaast zorgen onze BHV'ers voor een veilige omgeving in geval van calamiteiten.

Samenwerken met plezier

Samen leven en leren

Samen spelen en ontdekken

Hoe bevordert IKC De Inktvis de sociale ontwikkeling van leerlingen?

IKC De Inktvis stimuleert de sociale ontwikkeling met behulp van een signaleringsinstrument en de Kwink-methode. Dit geeft ons periodiek inzicht in de sociale vooruitgang van de school en stelt ons in staat om tijdig interventies te plegen indien nodig. We werken met het IEP-model, waarbij we aandacht besteden aan cognitieve resultaten ('hoofd'), sociaal-emotionele groei ('hart') en praktische vaardigheden ('handen'). Leerlingen reflecteren op hun eigen voortgang en sociale competenties middels een persoonlijk leerlingrapport. Zo betrekken we hen actief bij hun eigen ontwikkeling en bevorderen we zelfinzicht en verantwoordelijkheid voor hun sociale gedrag.

Welke registratiemethoden gebruikt IKC De Inktvis voor sociale opbrengsten?

Om de sociale opbrengsten binnen onze school in kaart te brengen, maken we gebruik van specifieke registratiemethoden die aansluiten bij de leeftijdsfase van de leerlingen. Voor de jongste leerlingen, in de groepen 1 en 2, gebruiken we het Bosos-programma. Dit programma is speciaal ontworpen om de sociale en emotionele ontwikkeling van kleuters spelenderwijs te ondersteunen en te monitoren.

  • Bosos voor de groepen 1 en 2

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet bij IKC De Inktvis?

IKC De Inktvis hanteert effectieve methoden om het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen te versterken. Deze methoden zijn erop gericht om kinderen te helpen bij het ontwikkelen van belangrijke sociale vaardigheden en een positief zelfbeeld. We maken specifiek gebruik van de volgende bewezen methoden: Taakspel en Kwink. Deze programma's bieden gestructureerde activiteiten en handvatten voor zowel leerlingen als leerkrachten om de sociaal-emotionele groei te bevorderen.

  • Taakspel
  • Kwink

Inspectierapport IKC De Inktvis: Kwaliteit en Toekomstvisie Onderwijs

IKC De Inktvis, gelegen in het hart van Dirksland, wordt geprezen door de onderwijsinspectie voor haar proactieve aanpak en effectieve onderwijsstrategieën. Tijdens het digitale bezoek in het schooljaar 2020-2021, gericht op ons brede onderwijsaanbod en de ontwikkeling van onze leerlingenpopulatie, toonde de inspectie zich zeer positief over onze methoden voor analyse en bijstelling. Deze erkenning bevestigt onze toewijding aan het continu verbeteren van ons onderwijs. De inzichten die wij hebben verkregen, stellen ons in staat om het leerproces van elk kind te optimaliseren en een stimulerende leeromgeving te garanderen. Ontdek hoe IKC De Inktvis zich onderscheidt door kwaliteit, innovatie en een focus op kindontwikkeling.

Resultaten | IKC De Inktvis in Dirksland | [2025] Schoolregister