IKC De Inktvis
Hondsgalgweg 5
3247 XW Dirksland

Schoolweging

Schoolweging
31.17
Spreiding
5.32

De schoolweging van De Inktvis is 31,17 , met een spreiding van 5,32 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95,5% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, wat consistent boven zowel de landelijke norm (85%) als het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,2%) ligt. Dit onderstreept de effectieve basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs bij een divers leerlingenbestand.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

48,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat duidelijk boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 43,5% ligt. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (55,4%), toont de school een sterk vermogen om ambitieuze doelen te realiseren binnen een complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op havo (36,8%) en vmbo-(g)t (26,3%). Het vwo-percentage (10,5%) ligt weliswaar onder het vergelijkingsgemiddelde (18,6%), maar de combinatie van havo/vwo-advies (5,3%) en vwo reflecteert een doelgerichte aanpak voor theoretische leerwegen. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht advies (15,8% vmbo-b/k/-k tegenover 10,4% regionaal).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe InktvisGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee keer per jaar worden de methode onafhankelijke toetsen afgenomen, geanalyseerd en geëvalueerd. De analyses en evaluaties gebeuren op drie niveaus: Leerlingniveau. Deze analyse en evaluatie wordt door de leerkracht eventueel samen met de intern begeleider gemaakt. Daarna wordt het onderwijsaanbod op deze resultaten zoveel mogelijk afgestemd. Groepsniveau. De analyse per groep wordt gemaak door de leerkracht eventueel samen met de intern begeleider. Daarna wordt het onderwijsaanbod op deze resultaten zo veel mogelijk afgestemd. Schoolniveau. De analyse en evaluatie worden met het hele team gemaakt en besproken. Naar aanleiding van deze analyse (trendanalyse leerjaren, trendanalyse leerlingen en groepsanalyse) en een dwarsdoorsnede wordt bekeken of het onderwijsaanbod aangepast moet worden. Ook wordt bekeken of eerder ingezette interventies het gewenste resultaat hebben opgeleverd. De scholing van het team en de gebruikte onderwijsmethoden worden hier ook in meegenomen. Uitwisselen van gegevens met CBS tbv onderzoek NCO Op onze school vinden we het belangrijk dat we de ontwikkeling van ieder kind goed volgen en dat we in de wijze waarop we het onderwijs vormgeven, rekening houden met de onderwijsbehoeften van iedere leerling. Om ons onderwijs te verbeteren reflecteren we regelmatig op ons aanbod, de wijze waarop we ons onderwijs vormgeven en de opbrengsten van ons onderwijs. Om deze reflectie nog beter te kunnen doen delen wij, net als alle andere SOPOGO scholen, de toetsresultaten van de taal- en rekentoetsen met het CBS ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd door het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO). Hiervan ontvangen wij in de jaarlijkse rapportage een terugkoppeling op de leergroei die onze leerlingen doormaken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 4% van de leerlingen presteert onder advies, ruim onder het landelijk gemiddelde (11,8%). Het hoge percentage leerlingen dat op advies presteert (72% vs. 62,9% landelijk) bevestigt de nauwkeurigheid van de adviezen. De focus op NIO-toetsen en ontwikkelingsgerichte monitoring in het schoolondersteuningsprofiel lijkt hieraan bij te dragen.

Sociale ontwikkeling

De school waarborgt de sociale veiligheid van leerlingen en leraren (werknemers). De school beschikt over een registratiesysteem: de leraar registreert incidenten in het leerlingvolgsysteem (registraties). Een incident wordt geregistreerd als de leraar inschat dat het werkelijk een incident is, of na een officiële klacht.We doen ons best om incidenten te voorkomen. Er zijn school- en klassenregels (w.o. pleinregels; de regels zijn m.n. gedragsregels: hoe ga je met elkaar om?). Deze regels worden ook daadwerkelijk gehanteerd. De school beschikt tevens over een methode voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. De lessen sociaal-emotionele ontwikkeling staan in het teken van de ontwikkeling van goed (passend) gedrag. Incidenten worden in eerste instantie afgehandeld door de leerkracht. Als zaken niet opgelost kunnen worden, wordt de directeur en/of IB-er betrokken bij de afhandeling. Ook ouders worden betrokken bij de aanpak van incidenten. De school beschikt over een klachtenregeling, een klachtencommissie en een (interne en externe) vertrouwenspersoon. De school beschikt niet over een specifieke veiligheidscoördinator. De school beschikt over voldoende BHV'ers. LEES MINDER

samenwerken

samen leven

samen spelen

Wat is de werkwijze van IKC De Inktvis voor sociale ontwikkeling?

IKC De Inktvis gebruikt een signaleringsinstrument en de Kwink-methode om periodiek inzicht te krijgen in de sociale opbrengsten van de school. Indien nodig worden interventies uitgevoerd. Er wordt gewerkt met IEP hoofd (cognitieve resultaten), hart en handen. De leerling maakt een leerlingrapport over de eigen voortgang en sociale competenties.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC De Inktvis om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC De Inktvis gebruikt Bosos voor de groepen 1 en 2 en Kindbegrip voor groep 3 t/m 8 om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC De Inktvis?

IKC De Inktvis gebruikt Taakspel en Kwink als methoden voor sociaal-emotioneel leren.