
Schoolweging
De schoolweging van De Singelier is 30,45 , met een spreiding van 6,42 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,4% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De score ligt ook hoger dan bij vergelijkbare scholen (95,9%), wat duidt op effectieve basisvaardighedenoverdracht.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De Singelier overtreft haar streefniveau: 58,9% van de leerlingen behaalt dit hogere niveau tegen een inspectienorm van 47,1%. Dit is een positief resultaat gezien de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30,45) en benadrukt de onderwijskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft ambitieuze adviezen: 21,05% havo/vwo en 15,79% vwo (vs. 10,93% en 18,61% landelijk). Praktijkonderwijs valt met 5,26% wel hoger uit dan het regionaal gemiddelde (1,01%), mogelijk door een inclusieve aanpak. Opvallend is het relatief hoge percentage vmbo-k/gt-advies (15,79%), passend bij de spreiding in de schoolweging (6,42).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Singelier | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
204.25 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Gedurende de schoolloopbaan monitoren en analyseren we middels een continuproces de ontwikkeling van de kinderen en de behaalde leerresultaten. Hiervoor gebruiken we observaties, leerlijnen, de resultaten op de methodetoetsen en methode-onafhankelijke toetsen van het leerlingvolgsysteem van Cito. Cito is in 2023-2024 Leerling in Beeld geworden. Daarmee kunnen we de toetsen meer op maat afnemen en de toetsen zijn meer kindvriendelijk gemaakt. De eerste fase is het signaleren, start met het afnemen en nakijken van de toetsen. Vervolgens worden de resultaten geanalyseerd, bijvoorbeeld met behulp van diagnostische gesprekken of materialen uit de methode om het niveau van de leerling en zijn leerbehoeften verder in kaart te brengen. In de fase van het plannen die hierop volgt, bepaalt de leerkracht welke leerdoelen bij een leerling passen en op welke wijze hij met die leerling aan de doelen kan werken. Hierbij wordt de koppeling gemaakt van toetsresultaten naar de leerstof in de methode. Daarna volgt de fase van het handelen. Bij een volgende toetsafname kan dan worden bepaald welk effect deze actie heeft gehad (evalueren). Dan begint weer een nieuwe cyclus van signaleren, analyseren en handelen. Waar nodig leiden de analyses tot aanpassing van werkwijze, aanbod of onderwijstijd. Met de behaalde resultaten legt de school tevens verantwoording af aan ouders (MR), aan het bestuur van Stichting Talent-Westerveld en aan de onderwijsinspectie. De resultaten worden door de intern begeleider (ib’er) zichtbaar gemaakt via een overzicht, waarin de toetsresultaten van de M (Midden) en E (Eind) periode van het CITO-LOVS worden weergegeven. De toetsen van de M periode worden halverwege het schooljaar afgenomen in januari/februari en de toetsen van de E periode worden aan het eind van het schooljaar afgenomen in juni. De analyse van resultaten komt tot stand na groepsbesprekingen en een teambijeenkomst. Daarnaast wordt de evaluatie van de jaardoelen beschreven in het schooljaarverslag en de schoolrapportage.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
46,67% van de leerlingen presteert boven het oorspronkelijke advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (25,27%). Slechts 20% zit onder advies, wat de betrouwbaarheid van het adviesproces onderstreept. Dit sluit aan bij het schoolbeleid om bij twijfel het hoogste advies te geven en de Route 8-toets actief te benutten voor bijstelling.
Sociale ontwikkeling
Ons team zet zich actief in om het onderling vertrouwen in de groepen te bevorderen. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas, het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. OBS De Singelier is een school waar kinderen, leerkrachten, directie en ouders het verlangen hebben en hun best doen om respectvol met elkaar om te gaan. Onze school streeft naar een goede balans tussen welbevinden en leerontwikkeling. Deze aspecten kunnen niet zonder elkaar. Voor de sociaal emotionele ontwikkeling is de Kanjertraining onze basis. LEES MINDER
Vertrouwen en veiligheid
Wederzijds respect
Sociale redzaamheid
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Singelier voor sociale ontwikkeling?
De Openbare Basisschool De Singelier schept een veilige en functionele leef- en leeromgeving door het hanteren van gedrags- en omgangsregels gebaseerd op respect, en het bevorderen van zelfvertrouwen, zelfstandigheid, verantwoordelijkheidsgevoel en sociale vaardigheden. De school werkt volgens de kapstokken van de Kanjertraining: vertrouwen, samenwerking, elkaar helpen, plezier en meedoen. Alle teamleden zijn bevoegd om te werken vanuit de Kanjertraining methodiek en gebruikt vragenlijsten om de sociale opbrengsten te meten.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Singelier om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Singelier gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Singelier?
Openbare Basisschool De Singelier gebruikt Kanjer trainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.