
Schoolweging
De schoolweging van Roosjenschool is 27,91 , met een spreiding van 6,51 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,6% scoren vrijwel alle leerlingen het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde (85%) en het regionale gemiddelde (96,4%). Deze consistente prestatie benadrukt de sterke basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
63,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 48,6%. De school overtreft hiermee zowel het regionale gemiddelde (60,5%) als eigen historische prestaties. Deze score onderstreept de effectiviteit van hun adaptieve lesmethoden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een tweedeling: 50% vmbo-niveaus (k/(g)t en combinaties) tegenover 37,5% havo/vwo-advies. Opvallend is de 25% havo/vwo-adviezen, ruim boven het regionale gemiddelde (10,9%). De afwezigheid van praktijkonderwijsadvies (0% vs. 1,01% regionaal) benadrukt de academische focus.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Roosjenschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 179.72 | 175.23 | 177 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Binnen de zorgcyclus werken we met een basisaanbod van groepsplannen voor de vakken begrijpend- en technisch lezen, spelling en rekenen. Binnen een groepsplan worden de kinderen ingedeeld in drie groepen: risico-, gemiddelde- en bovengemiddelde groep. De groepsplannen lopen parallel aan de lesblokken van de methode. De resultaten en gegevens worden door de leerkracht in kaart gebracht. De intern begeleider heeft vervolgens een groeps- en leerlingbespreking met de leerkracht en vervolgens stellen intern begeleider en de directeur de schoolanalyse op. Deze schoolanalyse vindt tweemaal per jaar plaats (na de Cito-toetsen van het volgsysteem). De analyse wordt in het team besproken en waar nodig worden actiepunten opgesteld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11,8% landelijk). Maar liefst 25% stroomt door boven het geadviseerde niveau, wat wijst op terughoudendheid in advisering. De 75% die op-niveau presteert, overtreft het regionale gemiddelde (62,9%), een bewijs van adequate plaatsing.
Sociale ontwikkeling
Als Kanjerschool besteden we veel tijd en aandacht aan het welbevinden van onze leerlingen. In iedere groep worden de Kanjerlessen wekelijks gegeven. De afspraken uit deze lessen gebruiken we in alle situaties die zich voordoen in de klas of tijdens de pauze. Jaarlijks wordt de vragenlijst over het welbevinden door de leerlingen van groep 5 t/m 8 ingevuld. De leerkrachten vullen ook een vragenlijst in. Deze uitkomsten worden geregistreerd en besproken tijdens de groepsbespreking. Deze gegevens worden meegenomen in de groepsplannen en activiteiten in de groep. LEES MINDER
veiligheid
vertrouwen
zelfredzaamheid
Wat is de werkwijze van CBS Roosjenschool voor sociale ontwikkeling?
CBS Roosjenschool besteedt aan het begin van het schooljaar in elke groep aandacht aan groepsvorming, de zogenaamde Gouden Weken. Hierbij wordt onder andere de Kanjertraining gebruikt, die een vaste plaats in het lesrooster heeft. Er zijn ook afspraken over grensoverschrijdend gedrag, vastgelegd in het omgangsprotocol. Kinderen weten hoe te handelen bij grensoverschrijdend gedrag. Daarnaast is er in elke groep een document met de eigen groepsregels, ondertekend door alle kinderen.
Welke registratievorm(en) gebruikt CBS Roosjenschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
CBS Roosjenschool gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS Roosjenschool?
CBS Roosjenschool gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.