
Schoolweging
De schoolweging van Robin is 35,74 , met een spreiding van 5,55 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt met 93,18% ruimschoots gehaald, ruim boven de landelijke norm van 85% en iets hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 92,67%. Dit onderstreept dat de basisvaardigheden taal en rekenen goed zijn geborgd.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Kindcentrum Robin behaalt met 43,94% een score boven de eigen signaleringswaarde van 32,8% voor het streefniveau. Dit ligt echter wel 3 procentpunt onder het vergelijkingsgemiddelde van 46,92%. De focus op maatwerk blijkt uit het feit dat bijna driekwart van de leerlingen ten minste het basisniveau haalt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een brede spreiding: 17,65% vmbo-b/k, 23,53% vmbo-k/-(g)t en 11,76% vmbo-(g)t/havo. Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkonderwijsadviezen (5,88% vs. 1,01% bij vergelijkbare scholen). Havo/vwo-adviezen blijven met 11,76% duidelijk onder het regionale gemiddelde van 27,54%, wat samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Robin | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Het bieden van passend onderwijs voor alle leerlingen vinden wij belangrijk! Wij vinden het van belang om zo goed als mogelijk aan te sluiten bij de ontwikkeling van onze leerlingen. Om deze ontwikkeling in kaart te brengen, maken we gebruik van verschillende meetinstrumenten; kindgesprekken, observaties, methodetoetsen en methode-onafhankelijke toetsen. De ontwikkeling van de leerlingen houden wij bij in ons leerlingvolgsysteem ParnasSys. Deze resultaten vanuit de verschillende meetinstrumenten vormen de basis voor de doelstellingen en het aanbod van de groep, maar ook van de individuele leerlingen. Per halfjaar stelt de leerkracht een groepsplan op waarin hij of zij de doelen per vakgebied voor een halfjaar omschrijft. Omdat alle leerlingen verschillend zijn en iets anders nodig hebben om tot ontwikkeling te komen, differentiëren wij in ons aanbod. Het aanbod wordt daarom ook op verschillende niveaus beschreven in het groepsplan. Per schooljaar 2024-2025 gaan wij werken met een nieuwe methode voor taal en technisch lezen, namelijk: Staal 2 en Karakter. Tijdens dit implementatietraject gaan wij werken met blokplannen, waarmee we ons aanbod nog beter op de leerlingen kunnen afstemmen. Naast het werken met groepsplannen, evalueren de leerkrachten het onderwijs tijdens groepsbesprekingen met de intern begeleider. Tijdens deze groepsbespreking staan zij stil bij het didactisch handelen van de leerkracht(en), het onderwijsaanbod, de doelstellingen, enz. Ook wordt er tijdens deze besprekingen nagegaan of er leerlingen zijn die extra ondersteuning nodig hebben. Extra ondersteuning kan in de vorm van verlengde instructie, ondersteuning van een onderwijsassistent, maar ook in de vorm van verrijking. Wanneer een leerling werkt met een eigen leerlijn, dan omschrijven wij de doelstellingen in een ontwikkelperspectief (OPP). De extra ondersteuning op Kindcentrum Robin staat omschreven onder het kopje 'extra ondersteuning van leerlingen'. De tussenresultaten geven niet alleen inzicht in de ontwikkeling van de leerlingen, maar ook in de ontwikkeling van de school. Naar aanleiding van de tussenresultaten wordt er op schoolniveau gekeken of wij onze doelstellingen hebben behaald. Deze doelstellingen staan omschreven in ons ambitieplan en worden 2 keer per jaar geëvalueerd in de zelfevaluatie. In de zelfevaluatie wordt gekeken naar het handelen van de leerkracht, het onderwijsaanbod, de doelstellingen, sterktes, zwaktes, enz. De zelfevaluatie wordt besproken met de voorzitter van het college van bestuur en een kwaliteitsmedewerker van Scholengroep Veluwezoom. SAMEN streven wij naar het beste onderwijs voor onze leerlingen!
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
21,21% van de leerlingen presteert onder advies, wat bijna dubbele is van het landelijke percentage (11,81%). Dit kan te maken hebben met de hoge schoolweging. Desondanks scoort 27,27% boven advies, wat aansluit bij het in het schoolplan genoemde 'adaptief onderwijsconcept'. De school zet extra in op doorstroombegeleiding om deze trend te keren.
Sociale ontwikkeling
Op Kindcentrum Robin wordt veel aandacht besteed aan het welbevinden en de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Er heerst een veilige schoolcultuur bij ons op school, waarin we goede afspraken met elkaar hebben gemaakt en elkaar ook durven te wijzen op deze afspraken. We vinden dat onze school een veilige en fijne plek moet zijn, omdat dit de voorwaarden zijn om tot leren te komen.
IK-JIJ-WIJ
Ik doe ertoe
Veiligheid
Wat is de werkwijze van Kindcentrum Robin voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Kindcentrum Robin creëert een veilige schoolcultuur geïnspireerd door de theorie van 'Regie In De School'. De sociaal-emotionele methode 'Kwink', een online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL), inclusief burgerschap en mediawijsheid wordt ingezet. Kindcentrum Robin heeft een gedragsspecialist die ouders, leerlingen en leerkrachten ondersteunt bij sociaal-emotionele vraagstukken. De sociale veiligheid wordt gemonitord met de vragenlijst 'Sociaal-Emotioneel Functioneren van Leerling In Beeld', goedgekeurd door de Inspectie van het Onderwijs.
Welke registratievormen gebruikt Kindcentrum Robin om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum Robin gebruikt 'Cito - Leerling in beeld' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Robin?
Kindcentrum Robin gebruikt de methode 'Kwink' voor sociaal-emotioneel leren.