
Schoolweging
De schoolweging van De Vlinder Dieren is 31,18 , met een spreiding van 6,73 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97.2% scoren leerlingen ver boven de landelijke ondergrens van 85% voor het fundamenteel niveau. De school presteert hiermee ook beter dan vergelijkbare scholen in de regio (95.2%), een bevestiging van de basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 62.8% een ruim bovenliggend streefniveau t.o.v. de signaleringswaarde van 43.5%. Deze prestatie overstijgt zowel het regionaal gemiddelde (55.4%) als de inspectienormen, wat duidt op effectief maatwerk voor talentontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op hogere onderwijsvormen: 25% vwo-advies (vs. 18.6% regionaal) en 18.75% havo. Opvallend is de afwezigheid van praktijkonderwijsadvies, terwijl dit regionaal 1.01% beslaat. De combinatie vmbo-(g)t/havo (12.5%) en havo/vwo (6.25%) onderstreept de aandacht voor doorstroommogelijkheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Vlinder Dieren | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.65 | 176.32 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Resultaten van ons onderwijs De Vlinder wil een basisschool zijn voor alle leerlingen in de wijk en omgeving. Daarbij is ons uitgangspunt: ´Voor het geluk van ieder kind´. We vinden het belangrijk dat alle leerlingen zich voortdurend blijven ontwikkelen naar hun eigen mogelijkheden. Op groepsniveau gebruiken de leerkrachten de toetsresultaten van de methode gebonden toetsen en de resultaten van de CITO toetsen bij het maken van hun groepsplannen. Twee keer jaar nemen we in de groepen 3 t/m 8 de Cito toetsen voor Spelling, Technisch en begrijpend lezen, rekenen en Wiskunde af. De leerkrachten analyseren de toetsresultaten en beoordelen of de leerlingen voldoende leerwinst hebben gemaakt en stellen op basis van de resultaten de blokplannen/groepsplannen bij. Op schoolniveau maakt de Intern begeleider een opbrengstanalyse. Op deze manier evalueren we ons onderwijs en trekken we conclusies voor het bijstellen/verbeteren van ons onderwijs op schoolniveau. De ontwikkeling van de jonge kinderen wordt gevolgd met behulp van een digitaal observatiesysteem van het digikeuzebord.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opvallend hoog percentage leerlingen (28.6%) presteert onder advies – bijna driemaal het landelijk gemiddelde (11.8%). Dit contrasteert met 19.1% die boven advies presteert. Mogelijk hangt dit samen met de complexere populatie (hoge schoolweging), wat extra uitdagingen biedt bij doorstroombegeleiding.
Sociale ontwikkeling
Optimaal bijdragen aan het geluk van kinderen. Dat is waar het onderwijsteam van De Vlinder elke dag mee bezig is. ‘Voor het geluk van ieder kind’ is dan ook ons motto. In vaste groepen en in een rustige omgeving geven onze leerkrachten onderwijs volgens bewezen methodes. We moedigen kinderen bovendien aan om zelf te ontdekken en te leren van anderen. Leren doe je met elkaar! Om later succesvol te zijn, richten wij ons op de ontwikkeling van kinderen, in de breedste zin van het woord. Naast goed leren lezen, rekenen en schrijven vinden wij ook het sociale en emotionele aspect van groot belang. Op De Vlinder geven we daarom goed onderwijs! We léren iedereen om te leren! Zelfinzicht, zelfstandig en nieuwsgierig zijn, samen werken én samen spelen, daar besteden we veel aandacht aan. Onze enthousiaste leerkrachten hebben daarbij oog en oor voor iedereen. Wij zien en horen ieder kind! LEES MINDER
Betekenisvol & toekomstgericht
Respect & vertrouwen
Samen
Wat is de werkwijze van Katholieke Basisschool De Vlinder voor sociale ontwikkeling?
Katholieke Basisschool De Vlinder gebruikt de Kanjertraining om het sociaal-emotioneel welbevinden van de leerlingen te bevorderen. De Kanjertraining richt zich op het bevorderen van onderling vertrouwen, het creëren van een veilige schoolomgeving en het stimuleren van een prettig schoolklimaat. De school leert kinderen omgaan met verschillen, tegenslag en succes.
Welke registratievorm(en) gebruikt Katholieke Basisschool De Vlinder om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Katholieke Basisschool De Vlinder gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Katholieke Basisschool De Vlinder?
Katholieke Basisschool De Vlinder gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.