
Schoolweging
De schoolweging van De Boomgaard Dieren is 27,80 , met een spreiding van 6,20 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,81% behaalde fundamentele niveaus overstijgt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Deze score is 1,6%-punt lager dan bij vergelijkbare scholen, wat mogelijk samenhangt met de hogere spreiding in schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
53,33% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 50,1% ligt. Dit onderstreept de effectiviteit van het adaptieve onderwijsaanbod, ondanks de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het sterke aandeel gecombineerde theoretische adviezen: 22,58% vmbo-(g)t/havo en 12,9% vwo (vs. 10,34% en 18,61% landelijk). Praktijkonderwijsadviezen blijven met 3,23% beperkt, maar liggen wel boven het regionaal gemiddelde (1,01%). Dit past bij de beschreven focus op doorlopende ontwikkellijnen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Boomgaard Dieren | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.28 | 176.32 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op de Boomgaard wordt er doelgericht gewerkt bij de basisvakken (rekenen, taal, speling, lezen, sociaal emotionele vorming). Na ieder blok (iedere vier weken) wordt er op basis van dit lessenplan gekeken of er aanpassing nodig zijn op groepsniveau of voor een individuele leerling. Op deze manier wordt het onderwijsaanbod iedere vier weken beschreven, geëvalueerd en geanalyseerd. Twee keer per jaar wordt er een trendanalyse op school- en klassenniveau gemaakt. De analyse wordt gemaakt door de vakcoördinatoren, besproken met team, IB en directie.Vervolgens wordt de analyse ook besproken met bestuur, kwaliteitscoördinator, IB en directie.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11,81% landelijk), terwijl 36,84% boven het advies uitstroomt. Deze uitzonderlijke scores reflecteren de nauwgezette advisering zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel, met multiple assessmentmomenten.
Sociale ontwikkeling
Vertrouwen in jezelf en de omgeving Op de Boomgaard vinden wij vertrouwen in jezelf en de omgeving heel belangrijk. Als leerlingen vertrouwen hebben in zichzelf en de wereld om hun heen, leidt dit tot positieve resultaten en een warme schoolomgeving. Vertrouwen in jezelf is essentieel voor persoonlijke groei en ontwikkeling. Het stelt leerlingen in staat om hun eigen capaciteiten en vaardigheden te herkennen en benutten. Vanuit vertrouwen durven leerlingen nieuwe uitdagingen aan te gaan, nieuwe ideeën te verkennen en hun volledige potentieel te benutten. Doordat er vertrouwen in de omgeving is ontstaat een gevoel van veiligheid en stabiliteit. Dit vertrouwen bevorderd het samenwerken, open communicatie en empathisch vermogen tussen leerlingen. Veiligheid Veiligheid is de basis van een positief leerklimaat. Het bevordert emotioneel welbevinden, sociale interactie, zelfvertrouwen, motivatie en een positief klassenklimaat. Daarom werken wij samen met ouders aan een omgeving waarbinnen kinderen veiligheid en vertrouwen ervaren. Met als doel om zo ieders ontwikkeling zo optimaal mogelijk te laten verlopen. LEES MINDER
vertrouwen in jezelf
vertrouwen in de omgeving
veiligheid
Wat is de aanpak van De Boomgaard Noordoost voor sociale ontwikkeling?
De Boomgaard Noordoost gebruikt het programma “KiVa” en op de Boomgaard Zuid werken we met “Kwink” voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Beide methoden zijn gericht op het bevorderen van sociale veiligheid en het voorkomen van pestgedrag. De methoden richten zich op positieve groepsvorming, zodat elk kind met plezier naar school gaat. Minimaal twee keer per jaar wordt het aanbod geëvalueerd aan de hand van gesprekken met kinderen en vragenlijsten. De gedragsspecialist kan hierbij ondersteunen. De school maakt tevens gebruik van de Sociale Competentie ObservatieLijst (SCOL) en KiVa-monitor om de sociale veiligheid en sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen in kaart te brengen. Leerlingen vullen ook meerdere keren per jaar een sociogram in.
Welke registratievormen gebruikt De Boomgaard Noordoost om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Boomgaard Noordoost gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en KiVa meting om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden er gebruikt op De Boomgaard Noordoost?
De Boomgaard Noordoost gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: KiVa, Taakspel, Kwink.