De Akker in Dieren

De resultaten van De Akker in Dieren

Current section: resultaten
Admiraal Helfrichlaan 13 E
6952 Dieren

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Akker, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past De Akker bij jullie?

Ontdek hoe goed De Akker bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Beheersing van het Fundamentele Niveau op De Akker

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt doorgaans gemeten in groep acht met de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een signaleringswaarde van minimaal 85% voor dit basisniveau, een norm die gelijk is voor alle basisscholen in Nederland. Op De Akker streven we ernaar dat al onze leerlingen dit fundamentele niveau behalen, wat cruciaal is voor hun verdere educatieve ontwikkeling. Onze resultaten tonen aan dat we dit doel met succes nastreven.

Grafiek

Grafiek laden...

Het Streefniveau: Ambitie en Resultaten op De Akker

Het streefniveau ligt hoger dan het fundamentele niveau en geeft aan welk percentage van de leerlingen ambitieuze leerdoelen behaalt. De inspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als richtlijn voor de school om te beoordelen of leerlingen boven het basisniveau presteren. Basisschool De Akker zet zich in om de prestaties van onze leerlingen continu te verbeteren en te excelleren, ook op het gebied van het streefniveau voor taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Akker?

Ontdek het schooladvies proces op De Akker in Dieren, een cruciale stap naar het voortgezet onderwijs. Begin groep 7 en 8 ontvangen leerlingen een voorlopig schooladvies. Dit wordt zorgvuldig samengesteld door het schoolteam en kijkt verder dan alleen toetsresultaten. We beoordelen de gehele ontwikkeling van het kind, inclusief sociaal-emotionele vaardigheden, werkhouding en zelfstandigheid. Het schooladvies is dynamisch en kan worden aangepast op basis van de voortdurende ontwikkeling van uw kind. Tijdens een persoonlijk gesprek in september wordt het advies toegelicht aan zowel kind als ouders, inclusief concrete doelen voor verbetering. De doorstroomtoets, voorheen Cito, wordt begin februari in groep 8 afgenomen. Kort daarna ontvangen leerlingen hun definitieve schooladvies. Enige bijstelling na de toetsuitslag is mogelijk, maar meestal sluit dit aan bij het eerder afgegeven advies. Na definitieve vaststelling kan de aanmelding bij de gekozen middelbare school plaatsvinden.

Grafiek

Grafiek laden...

Ontwikkel Je Kind Sociaal en Emotioneel op De Akker

Op basisschool De Akker creëren we een warme en veilige leeromgeving waar elk kind de ruimte krijgt om zich optimaal te ontwikkelen. Ons toegewijde team van ervaren leerkrachten stimuleert en daagt leerlingen uit, met een focus op individuele behoeften. Wij geloven dat 'niemand gelijk is, maar iedereen gelijkwaardig', en dit principe vormt de kern van onze lesmethoden. Wij bieden een Christelijke basis mee, met de nadruk op 'eerbied en respect voor elkaar en voor al wat leeft'. Dit betekent dat we openstaan voor diverse ideeën en overtuigingen, wat onze onderwijservaring verrijkt. Ons doel is om een stevig fundament te leggen waarop kinderen kunnen bouwen tijdens hun groei naar volwassenheid. Hoewel we tevreden zijn met onze huidige aanpak, blijven we kritisch kijken naar onze werkwijze om continu te verbeteren. In onze klassen heerst een ontspannen en veilige sfeer, mede dankzij de nauwe samenwerking met ouders, kinderen en het schoolteam. Wij zijn ervan overtuigd dat deze positieve omgeving essentieel is voor de algehele ontwikkeling van elk kind.

Vertrouwen in elkaar

Wederzijds respect en waardering

Gedeelde opvoedkundige verantwoordelijkheid

Hoe bevordert De Akker de sociale vaardigheden van leerlingen?

Op De Akker staat sociale veiligheid centraal. We bouwen aan een omgeving waarin iedereen zich gezien, gehoord en begrepen voelt. Ons uitgangspunt is vertrouwen: we gaan uit van ieders goede bedoelingen en moedigen kinderen aan om zichzelf te zijn. Authenticiteit wordt gewaardeerd, want 'zoals je bent, is het goed'. Ouders en leerkrachten delen de verantwoordelijkheid voor de opvoeding. Grensoverschrijdend gedrag pakken we respectvol aan, waarbij we samenwerken volgens de Kanjertraining. We geven zelf het goede voorbeeld door respectvol met elkaar om te gaan, zowel direct als online. Problemen of zorgen bespreken we openlijk om gezamenlijk tot de beste oplossingen te komen. De Kanjertraining is onze leidende methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Deze training sluit naadloos aan bij onze Christelijke waarden en normen. Het leert kinderen gewenst gedrag aan, hoe ze met elkaar om kunnen gaan en bereidt hen voor op diverse sociale situaties. Hierdoor worden kinderen weerbaarder en beter in staat om situaties zelfstandig aan te pakken. De groepsleerkracht biedt hierin begeleiding en ondersteuning. We monitoren de sociale vooruitgang via het digitale Kanjer Volg- en Adviessysteem (KanVAS). Dit systeem omvat sociogrammen, leerling- en leerkrachtvragenlijsten en pedagogische adviezen. Twee keer per jaar meten we het welbevinden van onze leerlingen. De resultaten worden besproken door leerkrachten en leerlingen. Bijzondere signalen worden met de Intern Begeleider afgestemd. De Kanjercoördinator analyseert de gegevens en identificeert schoolbrede trends, wat kan leiden tot gerichte acties met de IB'er, individuele leerlingen en leerkrachten. Belangrijke signalen worden direct met ouders gedeeld.

Welke tools gebruikt De Akker om sociale vooruitgang te meten?

De Akker maakt gebruik van het Kanjer Volg- en Adviessysteem (KanVAS) om de sociale ontwikkeling van leerlingen in kaart te brengen en te monitoren.

  • Kanvas (Kanjer Volg- en Adviessysteem)

Welke methodiek wordt ingezet voor sociaal-emotioneel leren?

Voor sociaal-emotioneel leren maakt basisschool De Akker gebruik van de effectieve Kanjertraining.

  • Kanjertraining

Inspectierapport Basisschool De Akker: Kwaliteit van Ons Onderwijs

Ontdek de resultaten van de meest recente onderwijsinspectie voor Basisschool De Akker in Dieren. Wij zetten ons dagelijks in voor hoogwaardig onderwijs en een veilige leeromgeving. Dit rapport biedt inzicht in hoe de inspectie onze school beoordeelt op cruciale aspecten zoals pedagogische aanpak, didactische kwaliteit en de ontwikkeling van onze leerlingen. Lees verder voor de gedetailleerde bevindingen en onze voortdurende inspanningen om de kwaliteit van ons onderwijs te waarborgen en te verbeteren.

Resultaten | De Akker in Dieren | [2025] Schoolregister