
Schoolweging
De schoolweging van De Expeditie Dieren is 28,60 , met een spreiding van 6,33 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,5% van de leerlingen dat het fundamentele niveau behaalt, overtreft de school zowel de landelijke signaleringswaarde (85%) als het regionale gemiddelde (95,9%). Dit bevestigt de robuuste basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
72,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 47,1% en het regionale gemiddelde van 57,8%. Deze prestatie benadrukt de effectiviteit van het maatwerkonderwijs, vooral op rekengebied.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een brede spreiding: 25% vmbo-b/k, 25% vmbo-(g)t, en 25% vmbo-(g)t/havo, aangevuld met 12,5% havo en 12,5% havo/vwo. Opvallend is het hogere aandeel havo/vwo-adviezen (12,5%) ten opzichte van de regio (10,9%), wat past bij de stijgende trend in doorstroomcijfers.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Expeditie Dieren | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
33,3% van de leerlingen presteert boven advies – ruim boven het landelijk gemiddelde van 25,3%. Het gelijke percentage leerlingen dat onder advies presteert (33,3% vs. 11,8% landelijk) vraagt om aandacht, mogelijk gerelateerd aan de toenemende diversiteit in de leerlingenpopulatie.