Kindcentrum de Ontdekking in Didam

Het team van Kindcentrum de Ontdekking in Didam

Current section: team
Polstraat 62
6942 Didam

Zie hier hoe het team van Kindcentrum de Ontdekking is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Kindcentrum de Ontdekking. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Kindcentrum de Ontdekking bij jullie?

Ontdek hoe goed Kindcentrum de Ontdekking bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Kindcentrum de Ontdekking zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 76.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (76.2%)
Man (23.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Kindcentrum de Ontdekking. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (9.5%)
25-35 jaar (19%)
35-45 jaar (23.8%)
45-55 jaar (19%)
55-65 jaar (28.6%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (25.9%)
35-45 jaar (26.8%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (17.9%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Kindcentrum de Ontdekking werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (85.7%)
Direct ondersteunend personeel (9.5%)
Management (4.8%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Kindcentrum de Ontdekking gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Tekenen

Vervanging van Leerkrachten bij Kindcentrum de Ontdekking: Een Duidelijk Proces

Bij Kindcentrum de Ontdekking streven we naar continuïteit in het onderwijs. Wanneer een leerkracht onverhoopt ziek wordt, zetten wij alles op alles om een gekwalificeerde vervanger te vinden. Onze school is aangesloten bij een erkende vervangingspool, wat ons helpt om snel en efficiënt te handelen. Hoewel we via de pool geen directe invloed hebben op de keuze van de invalleerkracht, garanderen we wel deskundige opvang voor uw kind. Mocht de vervangingspool onverhoopt geen geschikte leerkrachten beschikbaar hebben, dan onderzoeken we interne oplossingen. Dit kan betekenen dat de taken van de afwezige leerkracht tijdelijk worden opgevangen door collega's. In uitzonderlijke situaties waarin interne oplossingen niet mogelijk zijn, worden de leerlingen verdeeld over de beschikbare klassen. Bij meerdere gelijktijdige afwezigheden van leerkrachten, is het in het uiterste geval noodzakelijk om de kinderen tijdelijk naar huis te sturen om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen. We informeren u hierover uiteraard tijdig.

Ontdek het deskundige ondersteuningsteam op Kindcentrum de Ontdekking

3

Taal en rekenen

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider
Rekenspecialist
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Versterk de basis met onze specialisten voor taal en rekenen. Voor taal en spelling zetten we de effectieve methode Staal in, die zowel taalbegrip als spelling aanpakt. Elk thema begint met een inspirerende introductiefilm die de kernwoorden van de week introduceert en de leerlingen voorbereidt op de eindopdracht, zoals een presentatie. Dit zorgt voor een logische opbouw van kennis naar toepassing. In de kleuterklassen ligt de focus op een rijke taalontwikkeling met diverse werkvormen zoals rollenspellen en het gebruik van LOGO 3000 voor woordenschat. Het 'Boekenpret'-project stimuleert het lezen thuis en op school. Vanaf groep 3 leren kinderen lezen met de methode ‘Veilig Leren Lezen Kim’. Rekenen wordt vanaf groep 1/2 speels aangeboden met methodes als Kleuterplein en Getal & Ruimte, waarbij begrip van begrippen en het getallensysteem centraal staan. Leren gebeurt via ervaren, informeel en toegepast rekenen, met veel aandacht voor spelend en ontdekkend leren. In de groepen 3 tot en met 8 gebruiken we Getal & Ruimte Junior om rekenvaardigheden systematisch te ontwikkelen.

3

Sociaal-emotionele ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider
Remedial teacher

Toelichting van de school:

Een positief schoolklimaat voor elke leerling. Op Kindcentrum de Ontdekking besteden we veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, omdat een goed welbevinden essentieel is voor leerprestaties. We werken met de principes van 'De Vreedzame School', waarbij thema's en bijbehorende waarden centraal staan. Leerlingen worden opgeleid tot mediator om conflicten constructief op te lossen. Dit wordt ondersteund door vaste school- en groepsregels en een anti-pestprotocol, wat zorgt voor een veilige leeromgeving. Periodieke evaluaties van het welbevinden en de betrokkenheid van elke leerling garanderen dat we tijdig extra ondersteuning kunnen bieden. Daarnaast zetten we methodieken zoals Taakspel in, die positief gedrag belonen. Onze gedragsspecialist staat klaar om expertise te bieden wanneer extra ondersteuning nodig is, zodat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.

1

Gedrag, werkhouding en taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider

Toelichting van de school:

Ontwikkel een sterke basis voor succes. Kindcentrum de Ontdekking bevordert een positieve sociaal-emotionele ontwikkeling, wat direct bijdraagt aan betere leerprestaties. We hanteren de principes van 'De Vreedzame School', waarbij we samen met de kinderen waarden en normen verkennen rondom centrale thema's. Ons beleid omvat duidelijke school- en groepsregels, aangevuld met een pestprotocol, wat een stabiele en veilige omgeving creëert. Daarnaast stimuleren we een proactieve houding door middel van methodieken zoals Taakspel, waarbij gewenst gedrag wordt beloond. Deze aanpak zorgt voor een solide basis waarin leerlingen zich veilig voelen en zich optimaal kunnen concentreren op hun leerdoelen en persoonlijke groei.

1

Motorische en lichamelijke ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Bewegen is de sleutel tot een gezonde ontwikkeling. Op Kindcentrum de Ontdekking zien we een sterke link tussen lichamelijke en geestelijke ontwikkeling. Gezien de veranderende speelgewoonten door technologie, stimuleren we actief bewegen. Onze speelplaats biedt uitdagende klim- en klautermogelijkheden, en tijdens schooltijd zijn er diverse materialen beschikbaar om het spel te bevorderen. De kleuters gymmen één keer per week in sporthal de Muizenberg, terwijl de groepen 3 tot en met 8 hier twee keer per week terechtkunnen. Onze gespecialiseerde vakleerkracht bewegingsonderwijs verzorgt de toestellessen, terwijl de groepsleerkrachten de spelactiviteiten begeleiden, wat zorgt voor een gevarieerd en compleet bewegingsprogramma.

0

Medisch handelen en persoonlijke verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Veilige zorgprotocollen voor elke leerling. Kindcentrum de Ontdekking hanteert het 'Protocol medisch handelen en medicijnverstrekking op scholen', ontwikkeld door Samenwerkingsverband Onderwijs Op Maat De Liemers. Dit protocol waarborgt een verantwoorde omgang met medische zorgvragen, zodat de veiligheid van leerlingen, personeel en medeleerlingen altijd gegarandeerd is. De richtlijnen bieden duidelijkheid en zekerheid voor alle betrokkenen. Het protocol is opvraagbaar bij de schooldirectie en garandeert een zorgvuldige en veilige aanpak van medische handelingen en medicijnverstrekking binnen onze schoolomgeving.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling op De Ontdekking

Onze Visie op Passend Onderwijs en Zorgplicht

Sinds 1 augustus 2014 waarborgt de wet 'Passend Onderwijs' dat iedere leerling de essentiële ondersteuning ontvangt die nodig is voor optimale educatie. Kindcentrum de Ontdekking, als onderdeel van Samenwerkingsverband De Liemers PO, zet zich volledig in om dit te realiseren. De zorgplicht van onze school betekent dat wij verantwoordelijk zijn voor het vinden van een passende onderwijsplek voor leerlingen die extra ondersteuning behoeven. U als ouder hoeft niet zelf op zoek; een aanmelding bij ons is voldoende. Binnen zes tot tien weken bieden wij een passend onderwijsaanbod. Indien nodig, faciliteren wij, binnen het samenwerkingsverband, de plaatsing op een andere school of speciaal (basis)onderwijs. Elke school binnen De Liemers PO beschikt over een Schoolondersteuningsprofiel (SOP) dat inzicht geeft in de geboden ondersteuning. Ons SOP is opvraagbaar op school en wordt met een basisprofiel gekenmerkt. De Medezeggenschapsraad (MR) adviseert hierover, wat onze transparante aanpak onderstreept. Ambulante Begeleiding: Expertise op Maat We kunnen expertise uit het samenwerkingsverband inschakelen voor specifieke ondersteuning, variërend van gedragsproblematiek tot hoogbegaafdheid en leerstoornissen. Ouders worden altijd vooraf geïnformeerd over dergelijke aanvragen, wat onze nauwe samenwerking met u benadrukt. Ondersteuningsteam: Gezamenlijke Aanpak Ons interne ondersteuningsteam, bestaande uit directie, intern begeleider, leerkracht, schoolmaatschappelijk werker en eventuele externe experts, bespreekt leerlingen die extra begeleiding nodig hebben. Dit kan leiden tot doorverwijzing of het organiseren van aanvullende hulp. Ouders worden altijd uitgenodigd bij de bespreking van hun kind. Inspelen op Toekomstige Onderwijsbehoeften Voor de periode 2024-2028 hebben we ambitieuze ontwikkeldoelen vastgesteld, gericht op het continueren van ons Daltononderwijs, het verrijken van de leeromgeving, het waarborgen van sociale veiligheid, en het implementeren van innovatieve lesmethodes zoals Atlantis en EDI. Burgerschapsonderwijs en digitale geletterdheid worden actief gestimuleerd, zodat leerlingen optimaal worden voorbereid op de toekomst. Medezeggenschap en Geschillen Ouders en leraren hebben via de Ondersteuningsplanraad (OPR) instemmingsrecht op het beleid en de budgetverdeling van het samenwerkingsverband. De MR is betrokken bij ons SOP. Bij onenigheid over plaatsing of verwijdering van uw kind, kunt u een geschil voorleggen aan de landelijke geschillencommissie passend onderwijs.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid en Schoolplan voor Toekomstig Onderwijs

Welke ambitieuze leerdoelen sturen onze schoolontwikkeling aan?

Voor de komende vier jaar, van 2024 tot 2028, hebben we concrete ontwikkeldoelen en streefbeelden vastgesteld. Deze vormen de kern van ons handelen en garanderen een toekomstgerichte aanpak voor ons onderwijs. Onze school heeft heldere ambities en doelen geformuleerd, ondersteund door een visie die breed gedragen wordt en herkenbaar is voor iedereen. De schoolleiding zorgt ervoor dat deze visie en de gestelde doelen naadloos aansluiten bij de strategie van het bestuur en de specifieke behoeften van onze leerlingenpopulatie. De vastgestelde doelen zijn een logisch gevolg van grondige evaluaties. We zien dat onze tussenresultaten op het gebied van rekenen voldoen aan de verwachtingen en zelfs goed te noemen zijn. Het succesvolle Daltononderwijs en de ontwikkeling van portfolio's zullen we voortzetten. We streven naar een rijke, stimulerende en uitdagende leeromgeving voor onze jongste leerlingen in groep 1-2. Tevens monitoren en waarborgen we de sociale veiligheid binnen onze schoolgemeenschap. De implementatie van de Atlantis-methode en doorlopend methodeonderzoek in de groepen 3 tot en met 8 zijn cruciaal. We investeren in de scholing van Effectief Directe Instructie (EDI) om ons onderwijs in alle groepen te versterken. Burgerschapsonderwijs op De Ontdekking is gericht op het vormen van een gemeenschap en het oefenen van democratisch burgerschap. Tot slot zetten we vol in op digitale geletterdheid, zodat onze leerlingen de vaardigheden ontwikkelen die nodig zijn om succesvol deel te nemen aan de hedendaagse digitale samenleving.

Hoe realiseren wij onze schoolse ambitie en doelen?

De uitvoering van onze school- en meerjarenplannen gebeurt via speciaal samengestelde leerteams. Elk leerteam bestaat uit toegewijde leerkrachten die samen het ontwikkelde beleid implementeren. De voorzitters van deze leerteams, samen met de directie, komen periodiek bijeen om de voortgang te bewaken en bij te sturen waar nodig. Twee keer per jaar organiseren we een uitgebreid teamoverleg. Hierin delen we de leeropbrengsten van onze school en bespreken we gezamenlijk hoe we ons onderwijs en ons aanbod continu kunnen ontwikkelen en verbeteren. Dit gezamenlijke proces is essentieel voor onze kwaliteitsborging. Via een gedetailleerde schoolrapportage, bedoeld voor het bestuur en de Medezeggenschapsraad (MR), verschaft de directeur inzicht in de onderwijskundige stand van zaken. Dit zorgt voor transparantie en een gedeeld beeld van onze prestaties en ontwikkelingen.
Team | Kindcentrum de Ontdekking in Didam | [2025] Schoolregister