
Schoolweging
De schoolweging van De Expeditie Didam is 28,97 , met een spreiding van 5,44 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt door 97.52% van de leerlingen behaald, wat duidelijk boven de landelijke norm van 85% en het regionale gemiddelde (95.88%) ligt. De school toont hiermee aan dat basisvaardigheden structureel aandacht krijgen, mede dankzij het wekelijkse niveaugroep-overleg tussen leraren.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 68.09% van de leerlingen dat het streefniveau haalt, presteert IKC De Expeditie ruim boven de eigen signaleringswaarde van 47.1% en het regionale gemiddelde (57.79%). Dit reflecteert de effectieve combinatie van gepersonaliseerd leren en hoge verwachtingen die in het schoolplan zijn verankerd.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke academische focus: 28.57% havo en 20% vwo-advies (samen 48.57%), tegenover 16.07% havo en 18.61% vwo in de regio. Opvallend is het beperkte aantal vmbo-b/k-adviezen (5.72% vs. 9.57% regio), wat past bij het cognitief uitdagende profiel van de school. De 2.86% praktijkonderwijs sluit aan bij het regionaal gemiddelde.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Expeditie Didam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten worden op team-, bouw- en groepsniveau geanalyseerd. Hierin wordt op team- en bouwniveau gekeken naar de behaalde resultaten en of er bepaalde trends zichtbaar zijn waar actie op moet worden ondernomen. Op groepsniveau wordt gekeken naar de resultaten van de individuele leerling en welke veranderingen dit vraagt in het aanbod.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 30% boven advies (vs. 25.27% landelijk) en slechts 15% onder advies (vs. 11.81%) toont de school een robuust adviesproces. Het hoge percentage leerlingen dat boven presteert, onderstreept de kwaliteit van het doorstroomdossier en de nauwe samenwerking met het VO, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Wat willen wij de kinderen op ons IKC meegeven op hun expeditie van het leven? Kinderen die op IKC De Expeditie hun basisschooltijd hebben doorgebracht hebben geleerd dat de wereld niet alleen draait om henzelf, maar dat er in samenhang en samenzijn met elkaar gewerkt en geleerd wordt. Dat je omkijkt naar de kinderen en de wereld om je heen en dat je er samen zorg voor draagt dat iedereen in een sociaal veilige omgeving naar school kan. Op IKC De Expeditie is er aandacht voor de brede ontwikkeling waarbij er zowel aandacht is voor de basisvaardigheden, maar ook voor de sociale vaardigheden, talenten en de persoonlijke leerdoelen. We leren de kinderen inzicht te krijgen in hun eigen leerproces door hen tijdens kind- en ontwikkelgesprekken hiervan bewust te maken en hen hierop te laten reflecteren. Om hen zo voor te bereiden en goed uit te rusten om zelfstandig de expeditie van hun leven voort te kunnen zetten na hun basisschool tijd. LEES MINDER
Leren en werken in samenhang en samenzijn.
Bewust laten groeien in de persoonlijke leerdoelen
Een veilige schoolomgeving
Wat is de werkwijze van IKC De Expeditie voor sociale ontwikkeling?
IKC De Expeditie hanteert de volgende werkwijze voor sociale ontwikkeling: 1. Inzicht krijgen in het eigen leren door kindgesprekken, portfolio’s, ontwikkelgesprekken en reflectie op persoonlijke leerdoelen. 2. Zorgdragen voor elkaar en leren in samenhang door heterogene groepen, een doorgaande lijn binnen het IKC, expeditiedagen, gekoppelde groepen en activiteiten zoals kamp, bivak en slapen op school. 3. De focus op het proces, niet op het product, door het aanleren van strategieën, procesgerichte didactiek en IPC.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC De Expeditie om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC De Expeditie gebruikt CITO Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.