
Schoolweging
De schoolweging van De Kleine Johannes is 23,64 , met een spreiding van 4,48 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95,9% scoort de school ruim boven de inspectienorm (85%), wat aangeeft dat vrijwel alle leerlingen basisvaardigheden beheersen. Deze score ligt iets onder het landelijk gemiddelde (97,7%), maar blijft indrukwekkend gezien het brede adviesspectrum.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
58,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net onder de inspectienorm (58,9%). Dit toont ruimte voor verbetering, vooral in vergelijking met het landelijk gemiddelde van 67,7%. De interactieve lesmethodiek vanuit het vrije-schoolconcept richt zich op verdieping van deze resultaten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge percentage vwo-adviezen (32,1% vs. 18,6% regio), passend bij het cognitief uitdagende curriculum. Tegelijk is praktijkonderwijs (3,6%) iets hoger dan gemiddeld (1,0%), wat wijst op maatwerk voor diverse leerbehoeften. De combinatie vmbo-(g)t/HAVO (10,7%) en HAVO (17,9%) vormt een evenwichtig adviesprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Kleine Johannes | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 3,9% zit onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 34,6% boven presteert. Dit bevestigt dat de school leerlingen doelgericht plaatst, mede door intensieve eindgesprekken en doorlopende monitoringssystematiek zoals beschreven in het schoolplan.