Kindcentrum Het Palet
Spijkerpad 1
7415 AR Deventer

Schoolweging

Schoolweging
37.59
Spreiding
4.3

De schoolweging van Het Palet Deventer is 37,59 , met een spreiding van 4,30 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 91,5% scoren leerlingen ruim boven de landelijke norm van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

39,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 32%. Dit geeft aan dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie hogere ambities waar kan maken.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een focus op praktisch onderwijs: 21,05% vmbo-b/k en 15,79% vmbo-k. Toch is 10,53% havo/vwo-advies opvallend in deze context. Vergeleken met vergelijkbare scholen (16,07% havo, 18,61% vwo) ligt de nadruk hier op de beroepsgerichte leerwegen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet Palet DeventerGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het Palet monitort twee keer per jaar de resultaten. Dit doet ze bij de peuters en kleuters middels het observatiesysteem KIJK. In de groepen 3 t/m 8 worden twee keer per jaar de IEP toetsen rekenen, spelling, lezen en begrijpend lezen afgenomen. De school maakt een school- en groepsanalyse. Er komt een plan van aanpak, dit wordt vertaald naar de praktijk. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, krijgen drie tot vier keer per week extra begeleiding van de onderwijsassistent.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

41,18% van de leerlingen presteert onder advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit suggereert mogelijk te optimistische adviezen of knelpunten in de doorstroombegeleiding. Slechts 5,88% stroomt door boven advies, tegen 25,27% landelijk.

Sociale ontwikkeling

De school besteedt extra aandacht aan positieve gedragsregels. De gedragsregels zijn positief gesteld en worden eenduidig gehanteerd. Dagelijks komt een gedragsregel aan bod. Ook delen we veel complimenten uit. We vieren regelmatig dat een groep 100 complimentjes heeft verdiend. Middels ZIEN en KIJK monitoren we het welbevinden van de kinderen. Daar waar nodig worden interventies ingezet om het welbevinden van het kind of de groep te vergroten. Indien nodig wordt externe hulp ingezet. Te denken valt aan training sociale vaardigheid, omgaan met social media. Ouders worden hierbij betrokken. LEES MINDER

veiligheid

respect

verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Kindcentrum Het Palet voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum Het Palet heeft kernwaarden die door het team zijn opgesteld en gevisualiseerd. Elke groep heeft een gedragsmuur met gedragsregels, complimenten en de kernwaarden. Er is aandacht voor het pedagogisch klimaat tijdens elke vergadering, met als doel een veilige en gewaardeerde omgeving te creëren waarin kinderen tot leren komen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Het Palet om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum Het Palet gebruikt Kijk! en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Het Palet?

Kindcentrum Het Palet maakt gebruik van School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), Taakspel en Kwink voor sociaal-emotioneel leren.