Katholieke basisschool de Vijf-er
Leonard Springerlaan 310
7424 DE Deventer

Schoolweging

Schoolweging
27.98
Spreiding
6.28

De schoolweging van De Vijf-er is 27,98 , met een spreiding van 6,28 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt door maar liefst 97.5% van de leerlingen gehaald, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Deze score benadrukt de sterke basiskwaliteit van het onderwijs, ook voor leerlingen met complexere ondersteuningsbehoeften.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 61.39% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 50.1%. Dit ligt in lijn met vergelijkbare scholen (61.13%) en onderstreept de effectiviteit van het taal- en rekenonderwijs, met name in de bovenbouw.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen reflecteren een sterke theoretische focus: 14.93% havo/vwo en 14.93% vwo, tegenover 10.93% en 18.61% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het relatief hoge percentage brede vmbo-adviezen (vmbo-k/-(g)t: 22.39%), wat aansluit bij de diversiteit van de leerlingenpopulatie. Praktijkonderwijs blijft met 2.99% vmbo-b/k adviezen beperkt, maar scoort wel hoger dan het regionaal gemiddelde (5.52%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe Vijf-erGemeente AmsterdamNederland
204.5199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

De school toont een robuust adviesbeeld: 50% van de leerlingen presteert op adviesniveau, tegenover 62.93% landelijk. Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat boven advies presteert (31.67% vs. 25.27% gemiddeld), wat het vertrouwen in het doorstroombeleid onderstreept. Het relatief hoge percentage onderadvies (18.33%) lijkt vooral veroorzaakt door de brede vmbo-adviescategorieën, waarbij leerlingen later alsnog binnen hun adviesniveau uitstromen.

Sociale ontwikkeling

School is bedoeld om te leren en je te ontwikkelen. Dit kan alleen als leerlingen zich veilig voelen op school. Een rustige school is voor leerlingen een veilige basisschool. Daar maken wij met elkaar – alle leraren en leerlingen - duidelijke afspraken over. Wij gebruiken de Kanjertraining om leerlingen positief over zichzelf en anderen te laten denken. Onze leerlingen leren om grenzen te stellen en verantwoordelijk te zijn voor wat ze doen. Dit doen wij met respect naar elkaar toe. Juist in contact met elkaar haal je het beste uit jezelf. Ons doel is dat iedere leerling zich veilig voelt op school, zowel sociaal, emotioneel als fysiek. Leerlingen, leraren en ouders weten wat ze kunnen doen ter preventie van onveilige situaties en hoe ze kunnen handelen als het toch onveilig wordt. Op school vinden wij een positief pedagogisch klimaat belangrijk. Een positief pedagogisch klimaat kenmerkt zich door vaste regels en structuur die voorspelbaarheid en rust bieden. Zo creëren wij een veilige leeromgeving waarin onze leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Daarom hebben wij op basisschool de Vijf-er een ontwikkelteam positief pedagogisch klimaat. Dit is een groep leraren die in samenwerking met de gedragscoördinator zich bezighouden met het beleid en de uitvoering rondom het pedagogisch klimaat op basisschool de Vijf-er. LEES MINDER

Wij willen te vertrouwen zijn

Gezamenlijk zijn wij het gezag en fatsoen

Wij geven het goede voorbeeld

Wat is de werkwijze van Katholieke basisschool de Vijf-er voor sociale ontwikkeling?

Katholieke basisschool de Vijf-er werkt met de Kanjertraining, een lesmethodiek voor het aanleren van sociale vaardigheden en het bevorderen van onderling vertrouwen. De Kanjertraining is gebaseerd op drie principes: betrouwbaar zijn, gezamenlijk gezag en fatsoen, en het goede voorbeeld geven. Wekelijks worden lessen gegeven waarin verschillende situaties worden besproken om gewenst gedrag te bevorderen. De school maakt ook gebruik van Kanjerposters en besteedt aandacht aan de Week Tegen Pesten.

Welke registratievorm(en) gebruikt Katholieke basisschool de Vijf-er om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Katholieke basisschool de Vijf-er gebruikt Kijk! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Katholieke basisschool de Vijf-er?

Katholieke basisschool de Vijf-er gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.