Evangelisch Kindcentrum De Olijfboom
Enkdwarsstraat 2
7413 TV Deventer

Schoolweging

Schoolweging
24.43
Spreiding
5.45

De schoolweging van De Olijfboom Deventer is 24,43 , met een spreiding van 5,45 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95,32% scoort op het fundamenteel niveau, waarmee de school de inspectienorm (85%) ruimschonds overtreft. Dit is in lijn met vergelijkbare scholen (97,34%), waarbij de 2,63% vmbo-b-adviezen een beperkte groep lagere presteerders vertegenwoordigen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

60,82% van de leerlingen behaalt het streefniveau, iets onder het vergelijkingscijfer van 66,85% maar ruim boven de signaleringswaarde van 56,2%. Dit reflecteert een effectieve basisondersteuning, vooral gezien 15,79% vwo-adviezen. De focus op differentiatie in het schoolplan sluit hierbij aan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert 44,73% havo of hoger (26,32% havo, 18,42% havo/vwo, 15,79% vwo), significant boven de regionale norm (16,07% havo, 10,93% havo/vwo, 18,61% vwo). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgerichte adviezen (5,26% vmbo-k/-(g)t vs. 9,17% regionaal). De combinatie van leerlingvolgsysteem en aandacht voor 'doorzettingsvermogen' in het adviesproces draagt mogelijk bij aan deze hoge adviezen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Olijfboom DeventerGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij streven naar kwalitatief goed onderwijs en toetsen de opbrengsten regelmatig. Dit gebeurt door methode gebonden toetsen en IEP-toetsen. De vorderingen verwerken we in ons digitaal leerlingvolgsysteem Parnassys. Daardoor hebben we een goed overzicht over de vruchten van ons onderwijs. We willen een goede school volgens het nieuwe inspectiekader zijn/worden, met resultaten op de IEP toetsen die hoger liggen dan het gemiddelde van de landelijke score. We willen kinderen die meer of moeilijker lesstof aankunnen zoveel mogelijk op hun niveau laten werken. Daarnaast willen we ook leerlingen die moeite hebben met de lesstof en/of met leren extra hulp en zorg bieden. In januari/februari en mei/ juni worden de methodeonafhankelijke toetsen afgenomen. Dit zijn IEP-toetsen waarbij de resultaten van onze leerlingen te vergelijken zijn met andere scholen in Nederland. We nemen IEP-toetsen af voor de vakken technisch lezen groep 3-8, begrijpend lezen groep 4–8, rekenen groep 3–8 en spelling groep 3–8. De resultaten worden in ons digitaal leerlingvolgsysteem Parnassys gezet en vervolgens geanalyseerd. Met de schoolresultaten kijken we of we als school verbeterpunten hebben. Met de individuele leerling-resultaten kijken we wat aandachtspunten per leerling zijn. Na de toetsen wordt in elke groep een analyse gemaakt en worden de onderwijsplannen eventueel bijgewerkt. In Leeruniek wordt bijgehouden welke kinderen extra aandacht en ondersteuning nodig hebben en waaruit die extra ondersteuning bestaat. Schoolbreed houdt de Intern Begeleider de kwaliteit van het onderwijs in de gaten. In groepsbesprekingen komen individuele en groepsresultaten aan de orde.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 3,33% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk), terwijl 73,33% op advies en 23,33% boven advies presteren. Dit onderstreept de zorgvuldige advisering, zoals beschreven in het 'intensieve rapportgesprek'-protocol. De 1-op-33 verhouding onder/boven advies is exceptioneel en weerspiegelt de focus op maatwerk.

Sociale ontwikkeling

De kanjertraining wordt gebruikt voor de sociale en emotionele ontwikkeling. Het doel van de kanjertraining is het bevorderen van een klimaat van veiligheid en vertrouwen in de groep, de opvang en binnen de hele school. Daarnaast leren kinderen reflecteren op hun eigen gedrag. Ze leren wat gewenst en ongewenst gedrag is en hoe ze eventueel hun eigen gedrag kunnen aanpassen. Ons pedagogisch klimaat is gebaseerd op de kanjerregels, waarbij de belangrijkste regel is: ‘We hebben respect voor God, onszelf en anderen.’ De poster waarin de kanjerregels zijn samengevat hangt zichtbaar in elk klaslokaal. Elke week geven we in de klassen een kanjerles. De lessen uit de kanjerboeken bieden een ruime variatie aan oefenmogelijkheden in spel- en gespreksvormen. Door middel van de lessen voelen kinderen zich veilig, zijn ze op elkaar betrokken, weten ze onderlinge conflicten respectvol op te lossen en helpen ze elkaar. Door de hele school heen streven we ernaar om dezelfde kanjertaal te gebruiken in de omgang met leerlingen en bij het helpen voorkomen en/of oplossen van conflicten. We vinden het belangrijk dat ouders weten wat de kanjertraining inhoudt, daarom mogen de ouders elk jaar een kanjerles in de groep bijwonen en houden we regelmatig een voorlichtingsbijeenkomst. LEES MINDER

veiligheid

vertrouwen

respect

Wat is de werkwijze van Evangelisch Kindcentrum De Olijfboom voor sociale ontwikkeling?

Evangelisch Kindcentrum De Olijfboom gebruikt de Kanjertraining. Hierbij wordt gebruik gemaakt van Kanjer-knieboeken per leerjaar, handleidingen, petten, werkboeken (vanaf groep 4), Kanjerposters, handpoppen in de onderbouw en een boekje met Kanjerleerkrachtgedrag ter bevordering van bewustwording van leerkrachtgedrag. Tevens wordt er gebruik gemaakt van het Kanjervolgsysteem, een digitaal leerlingvolgsysteem, door middel van vragenlijsten voor leerkrachten en leerlingen(vanaf groep 5).

Welke registratievorm(en) gebruikt Evangelisch Kindcentrum De Olijfboom om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Evangelisch Kindcentrum De Olijfboom gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Evangelisch Kindcentrum De Olijfboom?

Evangelisch Kindcentrum De Olijfboom gebruikt Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.