
Schoolweging
De schoolweging van De Zonnebloem Deventer is 36,12 , met een spreiding van 5,95 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,6% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Deze score onderstreept de toegankelijkheid en basiskwaliteit van het onderwijs, ook voor leerlingen met een lagere verwachte uitstroom.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt door 48,2% van de leerlingen behaald, wat aanzienlijk hoger is dan de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 32%. Dit geeft aan dat de school effectief inspeelt op de leerpotentie van haar complexe populatie, mede door maatwerk in differentiatie zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een focus op midden- en hogere niveaus: 27,3% vmbo-(g)t/havo en 22,7% havo/vwo. Praktijkonderwijs (4,6%) ligt iets boven het regionaal gemiddelde (1,0%), wat past bij de schoolweging. Opvallend is het lagere percentage vwo-adviezen (4,6%) ten opzichte van vergelijkbare scholen (18,6%), mogelijk door bewuste keuzes in advisering gericht op haalbare doorstroom.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Zonnebloem Deventer | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
204.5 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Via een diepte analyse van de citoresultaten en de methodetoetsen worden protocollen-groepsplannen geschreven voor de vakken spelling, technisch en begrijpend lezen en rekenen-wiskunde. Aan de hand van die plannen wordt de onderwijstijd ingedeeld in de groep. Er wordt gewerkt met de Handelings Gericht Werken (HGW) methodiek, waarbij er ook tussenevaluaties en eindevaluaties zijn met de intern begeleider. Ook wordt er per leerling gekeken hoe de resultaten zich ontwikkelen. Is er meer tijd nodig voor deze leerling wat betreft rekenen, dan wordt deze meegenomen in de verlengde instructie. Daarnaast zullen de leerlingen meegenomen worden met RT lessen om te zorgen dat zij de doelen die zij nog niet beheersen gaan behalen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
38,1% van de oud-leerlingen presteert boven hun schooladvies, significant hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (25,3%). Echter, het percentage leerlingen onder advies (19,1%) is ook hoger dan landelijk (11,8%), wat mogelijk wijst op ambitieuze advisering of externe uitdagingen in de doorstroom. De school hanteert een uitgebreid monitormodel om deze verschillen te optimaliseren.
Sociale ontwikkeling
Op de Zonnebloem wordt gewerkt met de methodiek Vreedzame School om leerlingen en leerkrachten handvatten te geven hoe om te gaan met elkaar en met conflicten. Deze lessen worden niet alleen los gegeven, maar komen op elk moment terug in de dagelijkse praktijk. Deze waarden zijn ook verbonden met de waarden vanuit het geloof, zodat het voor onze leerlingen extra betekenis heeft. Wij werken ook met Leerling en Kleuter in beeld, om leerlingen niet alleen te volgen in hun sociaal emotionele ontwikkeling maar ook door deze te bevorderen en leerlingen op die manier te begeleiden zodat het aansluit bij hun ondersteuningsbehoefte. LEES MINDER
Goede sfeer
Veiligheid
Respect voor elkaar/omgeving
Wat is de werkwijze van De Zonnebloem voor sociale ontwikkeling?
De intern begeleider en de gedragsspecialist analyseren samen met de groepsleerkrachten de resultaten en maken samen een groepsplan gedrag aan de hand van de handelingsadviezen van. Dit gebeurt in overleg met de gedragsspecialist en kan op leerling-, groeps- of op schoolniveau worden ingezet. Deze komen ook weer terug in de hoeveelheid tijd die per week wordt besteed aan de lessen vreedzame school. De Zonnebloem besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociale en maatschappelijke ontwikkeling van de leerlingen. De school beschikt over een methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling, een Leerling Volg Systeem (LVS) voor sociaal-emotionele ontwikkeling en normen; als meer dan 25% van de leerlingen uitvalt op een aspect van Cito, dan volgt er actie (groepsplan). De school houdt bij hoeveel individuele handelingsplannen en groepsplannen voor de sociaal-emotionele ontwikkeling er per jaar in een groep uitgevoerd worden. Leerlingen worden indien nodig doorverwezen naar Rots en Water training.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Zonnebloem om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Zonnebloem gebruikt Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.