
De resultaten van Gerardusschool in Deurne
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Gerardusschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Gerardusschool bij jullie?
Ontdek hoe goed Gerardusschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Succesvolle Leerontwikkeling op de Gerardusschool
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool beheerst. Op de Gerardusschool streven we ernaar dat al onze leerlingen uit groep acht deze basisvaardigheden met succes aantonen via de eindtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit fundamentele niveau. Dit biedt een objectieve maatstaf voor de kwaliteit van ons onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitieus Leren voor Toekomstig Succes
Het streefniveau op de Gerardusschool daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en hogere academische prestaties te leveren. We stellen ambitieuze doelen, afgestemd op de unieke leerbehoeften van onze leerlingenpopulatie. De onderwijsinspectie bepaalt per school een specifieke signaleringswaarde voor het streefniveau. Dit percentage weerspiegelt onze inzet om een uitdagende leeromgeving te bieden die de potentie van elke leerling maximaliseert.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Gerardusschool?
De overstap naar het voortgezet onderwijs (VO) is een belangrijke stap voor elke leerling. De Gerardusschool in Deurne begeleidt leerlingen zorgvuldig bij deze transitie, met als doel een passende plek te vinden in het VO. Een goed schooladvies is gebaseerd op de volledige schoolloopbaan van een leerling, rekening houdend met capaciteiten, inzet en motivatie. Ons team van leerkrachten, met ondersteuning van de directie en kwaliteitscoördinatoren, stelt dit advies op in groep 7 en 8. Ouders worden actief betrokken bij het adviseringstraject. Een informatieavond licht de procedure toe. Het uiteindelijke advies is het resultaat van een professioneel proces en is niet onderhandelbaar. We evalueren ons stappenplan jaarlijks en passen het aan conform de aanbevelingen van het POVO-overleg Deurne en regio Helmond. De advisering is gebaseerd op het leerlingvolgsysteem (LVS), het leerlingdossier en de observaties van de leerkrachten van groep 6, 7 en 8, en de IB-er. Voor leerlingen met een mogelijke overstap naar het VSO, vindt aanmelding plaats bij SWV Helmond-Peelland. Aanmelden bij een VO-school kan tot half maart. De keuze en omgang met het basisschooladvies ligt bij de ontvangende VO-school, die dit kan aanvullen met een intakegesprek of second opinion. Wij onderhouden nauw contact met brugklascoördinatoren en ontvangen rapporten van oud-leerlingen. Dit helpt ons de effectiviteit van ons schooladvies te monitoren. De meeste adviezen blijken passend, wat ons veel voldoening geeft.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Vaardigheden en Persoonlijke Ontwikkeling op de Gerardusschool
De Gerardusschool in Deurne legt de nadruk op een warme en veilige schoolomgeving waar kinderen niet alleen leren, maar ook met elkaar en van elkaar groeien. Onze pedagogische aanpak stimuleert de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. We hanteren duidelijke schoolregels, die positief geformuleerd zijn en in elke klas zichtbaar hangen. Deze regels bevorderen respect, samenwerking en verantwoordelijkheid. Kinderen leren omgaan met elkaar en hun omgeving, waarbij we problemen oplossen door te praten en iedereen welkom heten. Om actief te werken aan sociale vaardigheden, implementeren we vanaf schooljaar 2025-2026 de methode Kwink. Ons leerteam Burgerschap onderzoekt hoe deze methode optimaal kan worden geïntegreerd in ons burgerschapsonderwijs. Daarnaast volgen we het antipestprotocol om een veilige leeromgeving te garanderen. De school organiseert regelmatig groepsdoorbrekende activiteiten om de sociale interactie te bevorderen. Kinderen nemen actief verantwoordelijkheid voor zichzelf, anderen en hun leefomgeving, aangemoedigd door het voorbeeldgedrag van onze leerkrachten.
Creëren van een warme en veilige schoolomgeving
Leren van en met elkaar
Iedereen is een belangrijk onderdeel van onze schoolgemeenschap
Hoe bevordert de Gerardusschool de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen?
De Gerardusschool gebruikt 'Kijk! op sociaal emotionele ontwikkeling' als leerlingvolgsysteem, tweemaal per jaar ingevuld door leerkrachten en vanaf groep 5 ook door de leerlingen zelf. Vanaf schooljaar 2025-2026 meten we sociale opbrengsten via Leerling in Beeld. Jaarlijks toetsen we de leerlingveiligheid met WMK-PO.
Welke instrumenten gebruikt de Gerardusschool om sociale vooruitgang te meten?
Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten maken we gebruik van de volgende registratievormen:
- Kijk! (leerlingvolgsysteem)
- Leerling in Beeld (vanaf 2025-2026)
Welke lesmethoden worden ingezet voor sociaal-emotioneel leren op de Gerardusschool?
De Gerardusschool zet de volgende methodes in voor sociaal-emotioneel leren:
- Kwink (vanaf 2025-2026)
Inspectierapport Gerardusschool: Inzicht in onze onderwijskwaliteit
De Gerardusschool heeft in februari 2019 deelgenomen aan een gespecialiseerd thema-onderzoek, uitgevoerd door de Inspectie van het Onderwijs. Dit onderzoek richtte zich specifiek op cruciale aspecten van ons onderwijs. De inspectie evalueerde de taakgerichte werksfeer binnen de klassen, de actieve en betrokken houding van onze leerlingen, en de effectiviteit van onze feedbackmethoden. Deze elementen zijn essentieel voor een stimulerende leeromgeving. Om een compleet beeld te krijgen, werden vier klassen grondig geobserveerd. Aansluitend vond er een reflectief gesprek plaats met zowel de betrokken leerkrachten als de schoolleiding. Hierin werden de bevindingen besproken en geanalyseerd. Hoewel de resultaten van dit specifieke onderzoek niet in een formeel verslag zijn vastgelegd, zijn de inzichten gedeeld en besproken binnen het gehele schoolteam en de Medezeggenschapsraad (MR). Dit draagt bij aan onze continue kwaliteitsverbetering.