
Schoolweging
De schoolweging van Gerardusschool is 27,44 , met een spreiding van 6,16 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 99,4% scoren vrijwel alle leerlingen op het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde (85%) en het vergelijkingsgemiddelde (96,7%). Dit bevestigt de stevige basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
77,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 51,8% en het vergelijkingsgemiddelde van 63,3%. Dit onderstreept de effectiviteit van het maatwerkonderwijs, vooral in rekenvaardigheden waar de school 4,2% boven vergelijkbare scholen presteert.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 35,3% vmbo-(g)t en 23,5% vwo-advies, beide boven het vergelijkingsgemiddelde (16,5% vmbo-(g)t en 18,6% vwo). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0%), tegen 1,0% regionaal. Dit past bij het academisch georiënteerde profiel van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Gerardusschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.56 | 179.12 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De Gerardusschool werkt met het leerlingvolgsysteem van CITO. Deze toetsen worden gebruikt om de ontwikkeling van de leerlingen in beeld te krijgen en te houden. Daarnaast wordt gekeken of het gegeven onderwijs aan de wensen en eisen voldoet om de voorwaarden voor ontwikkeling te creëren.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 5% van de leerlingen presteert onder advies, ruim onder het landelijk gemiddelde van 11,8%. De 65% die op advies presteert, onderstreept de nauwkeurige advisering. Dit sluit aan bij het cyclische monitoren van leerlijnen zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
De basis van onze pedagogische visie ligt in het scheppen van een veilige warme schoolomgeving, waarin kinderen met en van elkaar kunnen leren. De volgende elementen zijn hierbij van belang: • We zorgen voor duidelijke afspraken. Leerkrachten geven het goede voorbeeld. • Er is veel aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling. • Kinderen nemen verantwoordelijkheid voor zichzelf en anderen en hun leefomgeving. • We organiseren met regelmaat groepsdoorbrekende activiteiten. • De school werkt volgens een antipestprotocol . • We maken gebruik van de 5 schoolregels die positief zijn geformuleerd en in elke klas duidelijk zichtbaar hangen. 1. We lopen rustig door de gangen en we komen door de afgesproken ingang naar binnen. 2. Met hetzelfde gemak gooi je je afval in de prullenbak. 3. Samen spelen en werken: IEDEREEN HOORT ERBIJ 4. We lossen problemen op met praten. 5. We gaan netjes met elkaar en met elkaars spullen om. LEES MINDER
Warme schoolomgeving
Van en met elkaar leren
Iedereen hoort erbij
Hoe werkt de Gerardusschool aan de sociale ontwikkeling van leerlingen?
De Gerardusschool maakt gebruik van 'Kijk op sociaal-emotionele ontwikkeling'. Dit leerlingvolgsysteem wordt twee keer per jaar ingevuld door leerkrachten en, vanaf groep 5, ook door de leerlingen zelf. Daarnaast worden jaarlijks leerlingveiligheidslijsten afgenomen via WMKPO.
Welke registratievormen gebruikt de Gerardusschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Gerardusschool gebruikt 'Kijk!' als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Gerardusschool?
De Gerardusschool gebruikt de methode 'Kinderen en… hun sociale talenten' voor sociaal-emotioneel leren.