
Schoolweging
De schoolweging van De Fuik is 30,69 , met een spreiding van 5,92 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt met 85,9% net boven de inspectienorm van 85% gehaald. Toch ligt dit percentage lager dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,7%). Dit suggereert dat basisvaardigheden extra aandacht krijgen, maar mogelijk niet optimaal aansluiten bij de populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt door 30,8% van de leerlingen behaald, wat duidelijk onder de signaleringswaarde van 45,5% ligt. De school presteert hiermee lager dan vergelijkbare scholen (57,3%). Dit vraagt om verdere analyse van het onderwijsaanbod, vooral gezien de relatief hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 57,1% vmbo-(g)t en 14,3% havo. Praktijkgericht onderwijs (vmbo-b/k) neemt 28,6% in, wat hoger is dan bij vergelijkbare scholen (9,6% voor vmbo-b/k gecombineerd). De brede spreiding weerspiegelt zowel kansen als uitdagingen in de heterogene leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Fuik | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 168.3 | 175.83 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Leerlingvolgsysteem Kinderen leren en ontwikkelen zich niet alleen op school. Ze leren thuis, op straat, op de club, op vakantie, enzovoort. Leren is een permanent proces. Ouders en school hebben hierin een bijzondere taak en verantwoordelijkheid. In de klas letten de leerkrachten goed op de ontwikkeling van uw kind. Wat zij zien bespreken en rapporteren zij regelmatig aan de ouders. In de gesprekken die leerkrachten en ouders hebben staat de optimale begeleiding van het kind steeds centraal. Ouders en school zijn partners met een aantal overlappende, maar ook verschillende verantwoordelijkheden. De leerkrachten nemen in de klas regelmatig toetsen af en observeren de leerlingen in hun leerproces. De meeste toetsen komen voort uit de gebruikte lesmethodes. Hierbij wordt getoetst of de recent behandelde stof door uw kind wordt beheerst. Tweemaal per jaar (in januari en juni) worden Cito-toetsen Leerling in Beeld voor het leerlingvolgsysteem afgenomen bij de leerlingen van de groepen 3 tot en met 8. Hierbij worden kennis en vaardigheden over een langere periode getoetst. Ook wordt gekeken of leerlingen in staat zijn om opgedane kennis in andere situaties toe te passen. De verschillende aard van de toetsen verklaart soms ook de verschillen in scores bij de leerlingen tussen de methodegebonden toets en de Cito-toets. Bij de Cito-toetsen wordt uw kind ook vergeleken met de gemiddelde score van alle kinderen in Nederland. Bij de methodegebonden toetsen gebeurt dat niet. De resultaten van uw kind worden door de leerkrachten besproken met de intern begeleider en opgeslagen in ons Cito-leerlingvolgsysteem. De resultaten worden tijdens het rapportgesprek met u besproken. Vanzelfsprekend heeft u als ouder inzage in de door ons opgeslagen gegevens van uw kind. Wanneer in de bespreking tussen leerkracht en intern begeleider sprake is van zorgen over de ontwikkeling van uw kind, treden we met de ouders in overleg. Rapportage Twee keer per jaar worden ouders uitgenodigd om met de leerkracht te spreken over de ontwikkeling van hun kind. Daarnaast worden zij door het schoolrapport tweemaal per jaar schriftelijk geïnformeerd over de vorderingen van het kind. Tussentijds kunnen leerkrachten en ouders met elkaar afspraken maken als dat nodig is.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 20% van de leerlingen onder advies presteert in het VO, tegenover 11,8% landelijk. Het percentage leerlingen dat boven advies presteert (40%) is echter bijna dubbel zo hoog als het landelijk gemiddelde (25,3%). Deze tegenstrijdigheid vraagt om verdere duiding, mogelijk door instroom van externen in hogere leerjaren.
Sociale ontwikkeling
De leerlingen hebben onze school een 8,1 gegeven op het gebied van sociale veiligheid. Hier zijn we heel trots op. Dit willen we graag zo houden en daarom monitoren we de veiligheid een aantal keren per jaar. Mocht het noodzakelijk zijn, dan gaan we over tot actie. We hebben een aantal omgangsregels op school en die geven de kinderen handvatten om met elkaar om te gaan: Iedereen hoort erbij en iedereen mag meedoen. We waarderen dat we allemaal verschillend zijn. Wij zijn allemaal verantwoordelijk voor een goede sfeer in de klas. We behandelen elkaar zoals we zelf graag behandeld willen worden. We helpen elkaar. Wij luisteren naar elkaar. We doen elkaar geen pijn. Wij lossen conflicten en ruzies op met woorden, eventueel met hulp. Wij praten erover als we gepest worden of als anderen worden gepest (dat is geen klikken) We vragen het als we spullen van een ander willen gebruiken. LEES MINDER
Iedereen hoort erbij
Samen leren en werken
Betrokkenheid
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Fuik voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool De Fuik maakt gebruik van KIJK! in de kleutergroepen om de sociaal-emotionele ontwikkeling te observeren. Vanaf schooljaar 2024-2025 wordt er gewerkt met een instrument van Cito-Leerling in Beeld. Verder gebruikt de school PRIMA om pesten te voorkomen. Welbevinden en betrokkenheid zijn belangrijke graadmeters voor sociale vaardigheden. Als er een zorgbehoefte is, biedt de leerkracht extra ondersteuning.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Fuik om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Fuik gebruikt KIJK!, ZIEN! en de Pestmeter van PRIMA! om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Fuik?
Openbare Basisschool De Fuik gebruikt PRIMA! voor sociaal-emotioneel leren.