
Schoolweging
De schoolweging van Schoter Duijn is 34,89 , met een spreiding van 5,83 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt met 88,89% ruim gehaald (boven de inspectienorm van 85%), maar blijft achter bij het gemiddelde van vergelijkbare scholen (93,36%). De sterkte ligt in basisvaardigheden, maar er is ruimte voor verbetering richting hogere referentieniveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
34,07% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat onder de signaleringswaarde van 36,3% ligt en significant lager is dan vergelijkbare scholen (49,21%). Dit past bij de complexe leerlingenpopulatie met een schoolweging van 34,89. De school zet in op maatwerk om deze achterstand te verkleinen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn gericht op praktische leerwegen: 30,77% vmbo-b en 23,08% vmbo-(g)t. Het aandeel havo-advies (23,08%) is hoger dan bij vergelijkbare scholen (16,07%), maar vwo-advies ontbreekt volledig. Opvallend is het ontbreken van gecombineerde adviezen zoals vmbo-(g)t/havo, wat wijst op een duidelijk onderscheid in niveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Schoter Duijn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij geloven dat een kind meer is dan taal en rekenen. Daarom kijken we met de toetsen van het IEP Leerlingvolgsysteem ook naar sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen: hoofd, hart en handen. Kinderen ontwikkelen zich iedere dag, en elk kind volgt daarin zijn eigen pad en tempo. Het IEP Leerlingvolgsysteem legt de focus op groei, niet op prestatie. En belangrijk: we vergelijken uw kind niet met zijn klasgenootjes. Het gaat immers om de individuele ontwikkeling van uw kind! Alle toets- en meetinstrumenten van IEP sluiten aan bij de wereld van het kind. Zo motiveren we leerlingen om lekker aan de slag te gaan en, zonder druk, te laten zien wat ze al beheersen. Wat is een leerlingvolgsysteem? Basisscholen zijn verplicht om te werken met een leerlingvolgsysteem (LVS). Een LVS laat de leerkracht zien hoe een leerling, of een groep leerlingen, zich ontwikkelt. Heeft uw kind de lesstof goed opgepakt? Is hij of zij gegroeid? Welke lesstof moet de leerkracht de komende periode (extra) aanbieden? Daar geeft het IEP LVS inzicht in.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 72,73% van de leerlingen op advies en slechts 18,18% eronder, presteert de school beter dan het landelijk gemiddelde (11,81% onder advies). De lage spreiding in de schoolweging (5,83) draagt mogelijk bij aan deze consistente doorstroom. De 'persoonlijke aandacht' zoals beschreven in het schoolprofiel lijkt hier vruchten af te werpen.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij.
Veiligheid
Vertrouwen
Waardering
Wat is de werkwijze van Kindcentrum Schoter Duijn voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum Schoter Duijn streeft naar een veilig klimaat waarin ieder kind zich gewaardeerd voelt en waar heldere regels en afspraken gelden. De Kapstokregel 'Voor groot en klein, zullen we aardig zijn' is een belangrijk uitgangspunt. Kinderen leren verantwoordelijkheid te nemen naar elkaar in kringgesprekken en thema's over vriendschap en pesten. De school werkt met 'de Vreedzame School', een programma voor sociale competentie, veiligheid en democratisch burgerschap. Hierbij leren kinderen conflicten constructief op te lossen, verantwoordelijkheid te nemen en op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan. Er is aandacht voor verschillen tussen mensen en een democratische manier van beslissen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Schoter Duijn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum Schoter Duijn gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.