
Schoolweging
De schoolweging van De Windwijzer Den Helder is 32,47 , met een spreiding van 5,15 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,5% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft Kindcentrum De Windwijzer ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit laat zien dat de basisvaardigheden stevig verankerd zijn, zelfs in een complexe leerlingenpopulatie. De score ligt bovendien 2,7 procentpunt hoger dan het regionaal gemiddelde.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt door 64,2% van de leerlingen gehaald, wat ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 41,2% ligt. Deze prestatie onderstreept de effectiviteit van het onderwijsconcept waarin differentiatie en maatwerk centraal staan. De school scoort hierbij 10,7 procentpunt hoger dan vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op de theoretische leerwegen: 23,3% havo en 20% vmbo-(g)t/havo-advies. Het percentage vwo-adviezen (6,7%) ligt weliswaar onder het landelijk gemiddelde, maar in combinatie met havo/vwo-advies (10%) stroomt ruim een derde van de leerlingen door naar hogere onderwijsniveaus. Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkgerichte adviezen (vmbo-b/k 10%), passend bij de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Windwijzer Den Helder | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175 | 174 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de ontwikkeling van de kinderen goed te kunnen volgen maakt de school gebruik van een leerlingvolgsysteem. Het leerlingvolgsysteem bestaat uit methode-onafhankelijke toetsen die de ontwikkeling van de basisvaardigheden van leerlingen meten. De leraren analyseren deze toetsen en kunnen het onderwijsaanbod indien nodig aanpassen om zo goed mogelijk te voldoen aan de behoeften van een leerling.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het lage percentage leerlingen dat onder advies presteert: slechts 6,7% tegenover 11,8% landelijk. Maar liefst 80% van de oud-leerlingen zit op het geadviseerde niveau, wat duidt op accurate plaatsing. De 13,3% die boven advies presteert, reflecteert de intensieve begeleiding tijdens de overgang naar het voortgezet onderwijs zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Leraren handelen vanuit de waarden: verantwoordelijkheid, rechtvaardigheid, liefde en respect. Zij dagen leerlingen uit om na te denken wat dit in de praktijk voor hen betekent. De school stimuleert samenwerken en zorgen voor elkaar. De school stimuleert dat kinderen leren verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen leerproces en het functioneren in een groep. De school hanteert de werkwijzer van De Vreedzame School, een programma voor sociaal emotionele ontwikkeling. Betrokkenheid van leerlingen bij het maken van groeps- en schoolafspraken. LEES MINDER
Begin bij jezelf
Werk goed samen
Evenwicht voelt het best
Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Windwijzer voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum De Windwijzer werkt met een pestprotocol, waarin beschreven staat hoe de school werkt aan een goede sfeer en welke stappen de school zet om pesten te voorkomen en tegen te gaan. Daarnaast wordt er gewerkt met de methode De Vreedzame School, een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap, waarbij de groepen en de school worden beschouwd als een leefgemeenschap. Bij pestgedrag wordt er met alle betrokkenen oplossingsgericht gepraat, met behulp van het programma van de Vreedzame School. Schoolmaatschappelijk werk kan worden ingeroepen om te bemiddelen tussen ouders, leerlingen en school.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Windwijzer om de sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum De Windwijzer gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en Looqin om de sociale opbrengsten in kaart te brengen.