
Schoolweging
De schoolweging van De Trimaran Den Helder is 34,31 , met een spreiding van 5,77 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95.65% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert de school 2.3% beter dan het landelijk gemiddelde (93.36%). Dit ruimschoots overschrijden van de inspectienorm (85%) toont een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Er is een concentratie in hogere adviezen: 25% vmbo-(g)t en 18.75% vwo, tegenover 16.45% en 18.61% regionaal. De 6.25% praktijkonderwijsadvies ligt exact op het landelijk gemiddelde, maar opvallend is de gebundelde vmbo-k/-gt/havo-doorstroom (31.25%). Dit past bij een inclusieve benadering in complexe onderwijssituaties.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Trimaran Den Helder | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de ontwikkeling van de kinderen goed te kunnen volgen maakt de school gebruik van een leerlingvolgsysteem (LVS). Het leerlingvolgsysteem bestaat uit methode-onafhankelijke toetsen die de ontwikkeling van de basisvaardigheden van leerlingen meten. De leerkrachten analyseren deze toetsen en kunnen het onderwijsaanbod indien nodig aanpassen om zo goed mogelijk te voldoen aan de behoeften van een leerling. De school maakt gebruik van het leerlingvolgsysteem van IEP. De meetmomenten vinden plaats in januari en mei / juni. De resultaten van de methodegebonden en niet-methodegebonden toetsen worden in het rapportfolio weergegeven en besproken tijdens de rapportfoliogesprekken. De gegevens uit het Leerlingvolgsysteem worden geduid in relatie tot het dagelijks werk van de leerlingen, de resultaten op de methodetoetsen en de observaties van de leerkracht. Voor de kleutergroepen maken wij gebruik van het registratiesysteem KIJK en IEP (overgangsperiode). Gedurende het jaar verzamelen de leerkrachten waardevolle observaties om in kaart te brengen waar de leerlingen zich bevinden op de ontwikkelingslijn. Naast het leerlingvolgsysteem voor de basisvaardigheden meet de school ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind. De school maakt hierbij gebruik van Kanvas, het leerlingvolgsysteem bij De Kanjertraining.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
25% van de leerlingen presteert onder advies, meer dan het dubbele van het landelijk gemiddelde (11.81%). Dit kan samenhangen met de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 34.31). Tegelijk scoort 15% boven advies, wat wijst op zorgvuldige monitoring tijdens de schoolloopbaan.
Sociale ontwikkeling
Op De Trimaran vinden we het belangrijk dat er een sfeer heerst, waar iedereen zich thuis voelt. Dit geldt voor kinderen, ouders en leerkrachten. Om een veilige omgeving te creëren, waarin we op een respectvolle wijze met elkaar omgaan, werken we met de Kanjertraining. Kinderen leren op een positieve manier naar zichzelf en elkaar te kijken en leren omgaan met verschillende sociale situaties. Via de methode Trefwoord behandelen we op De Trimaran verschillende levensbeschouwelijke onderwerpen. Door middel van verhalen en gesprekken leren de kinderen open te staan voor verschillen in de samenleving, zoals mensen met een andere culturele achtergrond, religie of afkomst, zonder de eigen identiteit en tradities te verliezen. Verantwoordelijkheid, verbinding, vertrouwen, liefde en respect zijn belangrijke waarden op De Trimaran. Deze waarden zijn de basis van het dagelijks handelen van de leerkrachten. Zij zijn een voorbeeld voor de leerlingen. De school probeert op die manier de leerlingen de waarden te laten ervaren. LEES MINDER
Vertrouwen
Verbinding
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van De Trimaran PC en RK Basisschool voor sociale ontwikkeling?
De Trimaran PC en RK Basisschool werkt met de Kanjertraining om een goede en veilige sfeer te creëren. De Kanjertraining is gericht op het leren omgaan met verschillende sociale situaties en het positief kijken naar zichzelf en anderen. De afspraken van de school zijn samengevat in de 'kanjerregels', die zichtbaar in iedere groep hangen. De doelen van de Kanjertraining zijn: kinderen durven zichzelf te zijn, kinderen voelen zich veilig, kinderen voelen zich bij elkaar betrokken, kinderen kunnen hun gevoelens onder woorden brengen, kinderen krijgen meer zelfvertrouwen, en pestproblemen worden hanteerbaar of lossen zich op.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Trimaran PC en RK Basisschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Trimaran PC en RK Basisschool gebruikt Kijk! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Trimaran PC en RK Basisschool?
De Trimaran PC en RK Basisschool gebruikt 'Een doos vol gevoelens', Kanjertrainingen en 'Rots en Water' voor sociaal-emotioneel leren.