De Dijk
Heiligharn 424
1785 SX Den Haag

Schoolweging

Schoolweging
33.51
Spreiding
5.33

De schoolweging van De Dijk Den Helder is 33,51 , met een spreiding van 5,33 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95.74% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De school scoort hiermee ook hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 93.89%, wat wijst op een stevige basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 60.47% van de leerlingen die het streefniveau halen, presteert De Dijk ruim boven de inspectienorm van 38.7%. De score overtreft bovendien het vergelijkingsgemiddelde van 50.17%, wat duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een gebalanceerd profiel met 17.07% havo- en 9.76% vwo-adviezen, tegenover 17.07% vmbo-b adviezen. Opvallend is het relatief hoge percentage combinatieadviezen zoals vmbo-k/-(g)t (17.07%), wat aansluit bij de diverse leerlingenpopulatie. Vergeleken met vergelijkbare scholen liggen de theoretische adviezen (havo/vwo/vwo) met 31.71% lager dan het landelijk gemiddelde van 45.61%, mogelijk gerelateerd aan de hogere schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Dijk Den HelderGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Trendanalyse geeft tweemaal per jaar de tussenresultaten van onze leerlingen. Wij maken gebruik van de DMT toetsen voor technisch lezen. Voor rekenen/wiskunde en begrijpend lezen de BOOM toetsen

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11.81% landelijk), terwijl 18.52% boven advies scoort. Dit onderscheidende resultaat reflecteert nauwgezette advisering en mogelijk doorlopende leerlijnen, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Het centrale thema van de Vreedzame School is het oplossen van conflicten op een andere manier dan geweld. De doelstelling van het pro­gramma is echter breder: de school ontwikkelt zich tot een democratische gemeenschap, waarin alle leden (leerlingen, leerkrachten en ouders) een stem hebben, zich gehoord en gezien voelen, zich positief gedragen tegenover elkaar, zelf­standig zijn, en zich verantwoordelijk voelen voor het geheel. Hierdoor ontstaat een beter leer- en werkklimaat. We bereiden onze leerlingen ook voor op het leven in een de­mocratische samenleving en wij stimuleren actief burgerschap. Doelen van het programma zijn: veranderingen van de schoolcultuur in de richting van de school als een democratische gemeenschap. De leerling krijgt een stem, en iedereen heeft een kans om mee te denken en zich verantwoordelijk en betrokken te voelen. vergroting van sociale competentie, en met name van vaardigheden in conflictoplossing, bij leerlingen, personeel en ouders. verantwoordelijkheid vergroten van kinderen voor het klimaat in school en de klas. verbetering van het groepsklimaat; betere relaties binnen de groep, respect en waardering voor verschillen. LEES MINDER

veiligheid

positief klimaat

democratische gemeenschap

Wat is de werkwijze van De Dijk voor sociale ontwikkeling?

De Dijk werkt met de Vreedzame School, waarbij in iedere groep wekelijks een les wordt gegeven om de doelen van sociale ontwikkeling te behalen en zichtbaar te maken in de school.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Dijk om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Dijk gebruikt Inzichtelijk Digitaal, Sometics en Sociaal Emotionele Vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Dijk?

De Dijk gebruikt de Vreedzame School als methode voor sociaal-emotioneel leren.