De Smithoek
Roelofsbrink 12
7683 CK Den Haag

Schoolweging

Schoolweging
29.3
Spreiding
5.26

De schoolweging van De Smithoek is 29,30 , met een spreiding van 5,26 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 92% behaalde fundamentele niveaus overstijgt De Smithoek ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, ook bij dalende leerlingaantallen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

57.67% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 47.1%. Dit toont aan dat de school ondanks de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29.3) hogere ambities waarmaakt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft relatief veel theoretische adviezen: 22.58% vwo en 22.58% havo (versus 18.61% en 16.07% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het hogere percentage vmbo-k adviezen (16.13% vs. 9.17% regio), passend bij de licht verhoogde schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe SmithoekGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We volgen de kinderen middels methodetoetsen en Cito-toetsing, maar het liefst middels portfolio. Daarin kunnen ze tonen waaraan ze hebben gewerkt en hoe ze leermomenten hebben weggezet. Aan de hand van de harde gegevens van de toetsen kunnen we analyseren waar eventueel doelen moeten worden bijgesteld. Ook gebruiken we de Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten test( NSCCT) die helpt bij het vaststellen van het leervermogen van de kinderen, zodat we de doelen zo goed mogelijk op maat kunnen gaan stellen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

23.4% van de leerlingen presteert onder advies, fors hoger dan het landelijk gemiddelde (11.81%). De school werkt aan verbetering via intensieve overdrachtsgesprekken met het VO, zoals beschreven in het schoolplan 2023.

Sociale ontwikkeling

Wij willen dat kinderen zich optimaal kunnen ontplooien in een sfeer van veiligheid, geborgenheid en respect. Dat zij de juiste keuzes leren maken. Samen leren door te creëren, te inspireren, te motiveren, en te realiseren. LEES MINDER

vertrouwen en respect

zelfstandig en verantwoord

positief t.o.v. eigenwaarde

Wat is de werkwijze van De Smithoek voor sociale ontwikkeling?

Respect, vertrouwen en eigenwaarde zijn belangrijk bij De Smithoek. De school biedt een veilig pedagogisch klimaat en werkt met de 7 gewoonten van 'The Leader in Me' als fundament in de omgang met elkaar. Kinderen worden geholpen eigenaar te worden van hun leerproces en zich te ontwikkelen vanuit hun eigen talent en een ondernemende houding. Concrete afspraken zijn: eerlijkheid, inclusiviteit, aandacht voor taalgebruik, handen thuis, zorg voor spullen en veiligheid. De christelijke identiteit van de school dient als bron van inspiratie en motivatie.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Smithoek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Smithoek gebruikt 'Zien' en Sociaal Emotionele Vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Smithoek?

De Smithoek gebruikt de 7 eigenschappen van Covey voor sociaal-emotioneel leren.