De Maten

De resultaten van De Maten in Den Haag

Current section: resultaten
Broekmaten 6
7683 XH Den Haag

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Maten, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Schoolweging van De Maten

Schoolweging
31.5
Spreiding
5.61

De schoolweging van De Maten Den Ham is 31,50 , met een spreiding van 5,61 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Hoe goed past De Maten bij jullie?

Ontdek hoe goed De Maten bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau

99,6% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs bij een complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

69,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaalwaarde van 43,5%. Dit is significant hoger dan het vergelijkingsgroepgemiddelde (55,4%), wat duidt op effectief maatwerk in het onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Maten?

De adviezen tonen een tweespalt: 34,8% vmbo-(g)t/havo en 21,7% havo/vwo (samen 56,5% theoretische richting), tegenover 17,4% vmbo-b/k. Dit contrasteert met de vergelijkbare scholen waar 33,3% praktisch/theoretische combi-adviezen voorkomen. Opvallend is het lage vwo-percentage (4,4% vs 18,6% landelijk), wellicht gerelateerd aan de schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Maten Den HamGemeente AmsterdamNederland
LIB176.96174.76175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om na te gaan hoe de leerlingen op onze school presteren, worden regelmatig toetsen afgenomen. Vanaf groep 3 worden regelmatig methodegebonden toetsen afgenomen. Dit zijn toetsen, die horen bij de methodes voor o.a. taal, lezen en rekenen, die wij op school gebruiken. Met behulp van deze toetsen kunnen we bekijken of een leerling de stof, die behandeld is, beheerst wordt. De toetsresultaten worden per leerling genoteerd, zodat we ook kunnen kijken hoe een kind presteert over een wat langere periode. Naast methodegebonden toetsen worden ook standaardtoetsen op het gebied van spelling, lezen en rekenen afgenomen. Deze toetsen (leerlingvolgsysteem) zijn veelal ontwikkeld door het Cito. Naast het Cito leerlingvolgsysteem maken de scholen van Stichting Christelijk Onderwijs Twenterand (SCOT) vanaf schooljaar 2016-2017 gebruik van de NSCCT. Dit is een niet schoolse capaciteitentest, die wordt ingezet om het leerpotentieel van de groep en de leerling in kaart te brengen, met als doel een koppeling te maken tussen leerpotentieel en Cito scores. De NSCCT wordt in de maand oktober afgenomen in de groepen 4 t/m 7. De leerkrachten maken met behulp van deze gegevens (Cito en NSCCT) een analyse per groep en per leerling. Deze analyse wordt besproken met de intern begeleider en de directeur. Analyse van deze gegevens levert informatie op voor kwaliteitsverbetering op leerling-, groeps-, school- en bestuursniveau en draagt bij aan de ambitie om meer uit de leerlingen te halen dan we voor mogelijk houden.

Zitten de oud-leerlingen van De Maten in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend laag percentage onderadvisering: 8,3% vs 11,8% landelijk. 37,5% van de leerlingen presteert boven advies, wat wijst op zorgvuldige advisering en goede doorstroombegeleiding. Dit sluit aan bij de in het schoolplan genoemde 'doorgaande monitoring'.

Sociale ontwikkeling

Samen (leerkrachten, leerlingen en ouders) vormen we een gemeenschap waarin het bewust omgaan met elkaar centraal staat. Belangrijke pijlers bij dit bewust omgaan met elkaar zijn onder meer wederzijds vertrouwen, respect, aandacht voor de ander, geduld, gezamenlijke activiteiten, vergeven, spreken met elkaar en luisteren naar elkaar en onvoorwaardelijke acceptatie (vanuit leerkrachten en leerlingen). De Bijbel en onze gezamenlijke visie op waarden en normen vormen de basis van het leefklimaat waar wij binnen onze school naar streven. Onze gezamenlijke maatschappelijke visie geven wij onder meer vorm d.m.v. onze “KlasseKids“ afspraken. Dit zijn vijf schoolregels die als doel hebben een bijdrage te leveren aan het goed functioneren van onze schoolgemeenschap. We streven naar een goede, solidaire en veilige sfeer. LEES MINDER

Vertrouwen

Wederzijds Respect

Veiligheid

Wat is de werkwijze van De Maten voor sociale ontwikkeling?

Algemeen uitgangspunt van De Maten is dat iedere leerling, ouder en leerkracht zich veilig en welkom voelt op school. Deze grondhouding wordt mede bepaald vanuit de daltonvisie. In de groepen 1 en 2 wordt gebruik gemaakt van het OntwikkelingsVolgModel (OVM). Het OVM is een programma waarin allerlei aspecten van de ontwikkeling van de leerling in de vorm van ontwikkelingslijnen met ontwikkelingsfasen per half jaar zijn uitgewerkt. In de groepen 3 t/m 8 wordt gewerkt met ZIEN! ZIEN! brengt het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen van groep 3 t/m groep 8 systematisch in kaart. ZIEN! geeft inzicht in de eventuele ondersteuningsvragen en helpt de leerkracht om het gedrag van het kind beter te begrijpen. Ook kunnen leerkracht en leerlingen samen aan de slag met de concrete handelingssuggesties die het systeem te bieden heeft. De leerkracht kan de sterke kanten van een kind benutten, want ook hierin geeft ZIEN! inzicht. Zo wordt de sociaal-emotionele ontwikkeling bevorderd.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Maten om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Maten gebruikt ZIEN! en het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Maten?

De Maten gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Alles Kidzzz, Een doos vol gevoelens, Kinderen en… hun sociale talenten, KlasseKids.