Vrijeschool De Driestroom
Waalstraat 30
5215 CK Den Haag

Schoolweging

Schoolweging
23.91
Spreiding
4.83

De schoolweging van De Driestroom is 23,91 , met een spreiding van 4,83 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,7% score voor het fundamenteel niveau presteert de school uitstekend, ruim boven zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (97,7%). Dit benadrukt de brede basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau van de school (61,5%) ligt iets onder het vergelijkingsgemiddelde (67,7%), maar blijft ruim boven de signaleringswaarde van 58,9%. Dit weerspiegelt de inspanningen om leerlingen tot hogere prestaties te stimuleren, met name binnen de vrijeschoolpedagogiek.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op havo (40%) en combinatieniveaus (13,3% havo/vwo), wat boven het regionaal gemiddelde ligt. Het percentage vwo-advies (6,7%) is relatief laag vergeleken met vergelijkbare scholen (18,6%), wat mogelijk samenhangt met de onderwijsvisie die nadruk legt op brede ontwikkeling ipv vroege selectie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe DriestroomGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het lage percentage leerlingen dat onder advies presteert (4,55% vs. 11,81% landelijk). Maar liefst 72,73% blijft op adviesniveau, wat aansluit bij de zorgvuldige adviseringstrajecten beschreven in het schoolplan. De school lijkt hiermee een realistisch beeld te schetsen van leerlingpotentieel.