Nour
Churchilllaan 82
5224 BW Den Haag

Schoolweging

Schoolweging
37.16
Spreiding
5.6

De schoolweging van Nour is 37,16 , met een spreiding van 5,60 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met een score van 95,2% voor het fundamenteel niveau overtreft Basisschool Nour niet alleen de inspectienorm van 85% aanzienlijk, maar scoort ook hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 92,1%. Dit wijst op een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen bij vrijwel alle leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau van 51,0% ligt ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 32% voor deze school en overtreft ook het vergelijkingsgemiddelde (45,4%). Dit toont aan dat meer dan de helft van de leerlingen het hogere referentieniveau behaalt, wat duidt op effectief onderwijs op maat.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op hogere leerwegen: 38,1% vwo-advies (dubbel zo hoog als regionaal gemiddelde) en 28,6% vmbo-(g)t. Opvallend is het relatief hoge praktijkonderwijspercentage (4,8% vs. 1,0% landelijk), passend bij de complexere populatie. De brede adviesspreiding weerspiegelt de diverse onderwijsbehoeften.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente Den BoschGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methode gebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen. Deze resultaten brengen we in kaart door middel van: Waarnemen dmv cito/methode-toetsen/observaties. Begrijpen dmv groepsbesprekingen en leerling besprekingen of zo nodig in overleg met externen. Plannen dmv groepsaanpak of individuele handelingsplannen. Realiseren dmv plan uitvoeren en evalueren.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

33,3% van de leerlingen presteert onder advies - ruim boven landelijk gemiddelde (11,8%). Dit past bij de hoge schoolweging, maar wordt gecompenseerd door 58,3% dat op advies presteert. De school zet in op intensieve nazorg, zoals beschreven in het doorstroomprotocol.

Sociale ontwikkeling

De principes van De Vreedzame School vormen de basis voor onze visie op sociale opbrengsten. Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden, ook wel executieve functies genoemd. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. De leerkrachten van onze school zorgen voor een veilig en gestructureerd pedagogisch klimaat, door: Zorgvuldig te zijn in het eigen taalgebruik (voorbeeldgedrag). Het respect tussen kinderen te bevorderen en een prettige sfeer te creëren in de groep en de school in het algemeen. Het zelfvertrouwen van de kinderen te vergroten door het geven van positieve feedback. Het uitspreken van positieve verwachtingen en beschikbaar te zijn bij problemen volgens de Positive Behavior Suport aanpak (PBS). Bij PBS word je aangesproken op gewenst gedrag. Pestgedrag bespreekbaar te maken en pesten tegen te gaan. Op schoolniveau en op klassenniveau besproken gedragsregels te hanteren. Een uitdagende leeromgeving te creëren in een ordelijk en opgeruimd lokaal. De zelfstandigheid van leerlingen te stimuleren. De school wil graag dat leerkrachten zich bewust worden van hun eigen leerkrachtgedrag en de invloed daarvan op het leerproces van kinderen. Hierdoor staat het leerkrachtgedrag in ieder verandertraject centraal en zeker in de trajecten die betrekking hebben op het pedagogisch klimaat aangezien hier de rol van de leerkracht cruciaal is. LEES MINDER

Identiteit

Veiligheid

Respect

Wat is de werkwijze van Nour voor sociale ontwikkeling?

Nour is geaccrediteerd als Vreedzame School, een programma voor de ontwikkeling van sociale competentie en democratisch burgerschap. De school gebruikt Leerling in Beeld Sociaal Emotionele Ontwikkeling (SEO) en Kleuter in Beeld SEO als observatieinstrument om het welbevinden en de betrokkenheid van de leerlingen in kaart te brengen. De principes van De Vreedzame School werken preventief. Wij streven ernaar een veilige en vertrouwde sfeer te creëren in school.

Welke registratievorm(en) gebruikt Nour om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Nour gebruikt Kleuter in Beeld, Kindbegrip en Kind in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Nour?

Nour gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) en de Vreedzame school als methoden voor sociaal-emotioneel leren.