KC Zuiderster
Liviusstraat 4
5216 CD Den Haag

Schoolweging

Schoolweging
24.41
Spreiding
6.39

De schoolweging van Zuiderster is 24,41 , met een spreiding van 6,39 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99,49% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit resultaat is 1,83% hoger dan vergelijkbare scholen (97,66%), wat aansluit bij het intensieve taal- en rekenbeleid beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

KC Zuiderster scoort 71,54% voor het streefniveau tegen een inspectienorm van 58,9%. Dit betekent dat significant meer leerlingen het hogere referentieniveau halen dan verwacht, gezien de leerlingenpopulatie. De score ligt ook 3,87% boven het vergelijkingsgemiddelde (67,66%), wat duidt op effectieve maatwerkprogramma's voor talentontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft een sterke focus op theoretische leerwegen: 54,29% van de leerlingen krijgt een vwo-advies, ruim boven het landelijk gemiddelde van 18,61%. Opvallend is het ontbreken van vmbo-b/k-adviezen, tegenover 5,52% bij vergelijkbare scholen. De combinatie van havo/vwo-adviezen (17,14%) en vwo (54,29%) onderstreept het academische profiel, mogelijk gestimuleerd door de lage schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsZuidersterGemeente AmsterdamNederland
LIB175.93175.23178.33

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij verbeteren ons onderwijs op een planmatige manier. We noemen dat ambitiegericht onderwijs. Dit betekent dat we de leerlingen niet alleen heel goed volgen, maar werken aan ambitieuze doelen. Het zogenoemde 4D-model helpt ons daarbij. De 4D's staan voor data, duiden, doelen en doen. We verzamelen de resultaten van de toetsen van onze leerlingen en bekijken die goed: wat kunnen wij nog anders of beter doen, of wat gaat al goed? We stellen daarna nieuwe doelen voor de volgende periode en gaan weer aan de slag. Zo doorlopen we steeds deze verbetercyclus. Zo kunnen leraren hun dagelijkse handelen goed afstemmen op de ambitie die we hebben voor ons onderwijs. De school maakt gebruik van het digitale leerlingvolgsysteem van ParnasSys. Tweemaal per jaar worden alle toets gegevens (Cito) ingevoerd en geeft het systeem ons direct informatie over de leervorderingen van de leerlingen. De dagelijkse vorderingen van de kinderen en de methode-gebonden toetsen worden op groepsniveau bijgehouden. De groepsleerkracht kan te allen tijde de hulp van de intern begeleider inroepen. Zij helpt bij observatie en analyse en kan waar nodig adviseren/ondersteunen. De leerkrachten van de kleutergroepen werken met het observatie-instrument ParnasSys Leerlijnen voor het jonge kind. In dit onderdeel van ParnasSys zijn de ontwikkelingen van de leerlingen op verschillende gebieden uitgewerkt volgens zogenaamde ontwikkelingslijnen. Hierdoor wordt duidelijk hoe de leerling zich ontwikkelt en waar zijn sterke en minder sterke kanten liggen. De ontwikkelingslijnen betreffen de cognitieve gebieden taal en rekenen en de spel- en motorische ontwikkeling.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

12,24% van de leerlingen presteert onder advies, vrijwel gelijk aan het landelijk gemiddelde (11,81%). Opvallend is dat 69,39% op advies presteert (+6,46% boven vergelijkbare scholen), wat wijst op nauwkeurige advisering. De school beschrijft in haar profiel een 'tweesporenbeleid' met continue monitoring, wat deze stabiliteit kan verklaren.

Sociale ontwikkeling

Op Kindcentrum Zuiderster gaan we respectvol met elkaar om. Leerlingen leren en ontwikkelen zich door met elkaar samen te leven en samen te werken. Onze leerlingen leren omgaan met de talenten en beperkingen van henzelf en van de ander. Ze ontwikkelen zelfstandigheid en verantwoordelijkheid, leren omgaan met vrijheid en met de grenzen van de vrijheid. Want er gelden in onze school duidelijke (omgangs-) regels. We maken hiervoor gebruik van een methodiek voor sociaal- emotionele weerbaarheid De Vreedzame school. De Vreedzame school Het aanleren van sociale vaardigheden en werken aan sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen is iets wat je niet precies in een methode kunt vangen én ook niet een vaste plek kunt geven in het lesrooster. Het is iets dat ieder moment een rol speelt. De Vreedzame school is dan ook niet een methode maar een werkwijze die op elk moment van de dag ingezet kan worden. Actief burgerschap en sociale integratie Veel mensen beseffen dat de sfeer waarin een kind opgroeit van groot belang is om een volwaardig mens te worden. Pas als het kind zich veilig voelt, kan het zich ontwikkelen. Om dit klimaat te kunnen bereiken, vinden wij een goed contact tussen school en thuis van groot belang. Daarnaast werken wij met de methode de Vreedzame school. De kinderen maken in de groep met elkaar regels. Deze zijn altijd positief geformuleerd. We spreken dan bijvoorbeeld niet van de afsprsaak: "We rennen niet door de school", maar herformuleren een afspraak naar: "We lopen rustig door de school". Naast deze afspraak hanteren we binnen ons kindcentrum ook de volgende algemene afspraken. Op ons Kindcentrum - Hebben we respect voor onszelf, elkaar en onze omgeving. - Hebben we hart, oog en oor voor elkaar.Houden we ons aan onze afspraken. - Hebben we vertrouwen in onszelf en komen we voor onszelf en anderen op. - Mogen en kunnen we onszelf zijn. - Werken we samen en helpen elkaar. - Zijn we zelf verantwoordelijk. LEES MINDER

Relatie

Plezier

Ambitie

Wat is de aanpak van KC Zuiderster op het gebied van sociale ontwikkeling?

KC Zuiderster gebruikt het leerlingvolgsysteem ZIEN om twee keer per jaar het sociaal-emotioneel welbevinden van kinderen in kaart te brengen.

Welke registratievormen worden gebruikt om sociale opbrengsten in kaart te brengen bij KC Zuiderster?

KC Zuiderster gebruikt ZIEN om sociale opbrengsten te registreren.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden gebruikt op KC Zuiderster?

KC Zuiderster gebruikt de Vreedzame School als methode voor sociaal-emotioneel leren.