
Schoolweging
De schoolweging van De Duizendpoot Den Bosch is 37,19 , met een spreiding van 5,64 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt met 98,3% ruimschoots gehaald, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, ook voor leerlingen met een lagere aanvangsniveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
KC De Duizendpoot behaalt met 51% een sterk scorend streefniveau, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 32%. Dit geeft aan dat de school effectief omgaat met de complexiteit van haar leerlingenpopulatie en hogere doelen stelt dan gemiddeld.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een brede spreiding: 24,3% vmbo-(g)t/havo en 16,2% vwo-advies – beide boven het regionale gemiddelde. Het percentage praktijkonderwijsadvies (2,7%) ligt iets hoger dan bij vergelijkbare scholen (1,01%), wat past bij de relatief complexe leerlingenpopulatie. De combinatie van theoretische en praktische adviezen weerspiegelt de diverse onderwijsbehoeften.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Duizendpoot Den Bosch | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opvallend hoog percentage leerlingen (21,21%) presteert onder hun basisschooladvies, tegen 11,81% landelijk. Dit kan samenhangen met de hoge schoolweging. Echter, 33,33% van de leerlingen presteert boven advies – een bevestiging van de doorlopende begeleiding vanuit de school, zoals beschreven in het ondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Onze visie op sociale opbrengsten is dat zoveel mogelijk kinderen bij ons op school onderwijs moeten kunnen krijgen en zich vooral fijn moeten voelen. Dit houdt in dat we als school zorg moeten dragen voor een goed pedagogisch klimaat en onderwijs op maat. Bij deze manier van werken (passend clusteronderwijs) is het zaak om onderling goed af te stemmen wie/wat/wanneer doet. LEES MINDER
veiligheid en ambitieus
vertrouwen en ondernemend
gelijkwaardigheid en verbinden
Hoe bevordert KC De Duizendpoot de sociale ontwikkeling van leerlingen?
KC De Duizendpoot biedt onderwijs op maat door middel van pre-teaching, remedial teaching en verrijkingsstof. De school investeert in het aanleren van normen en waarden, positieve communicatie en het opkomen voor zichzelf en anderen via SOVA trainingen en leefstijllessen. Gezamenlijke vieringen en themaweken dragen bij aan een positief schoolklimaat. Viseon wordt gebruikt om leerlingen te identificeren die zich niet prettig voelen op school. Na analyse worden weerbaarheidstrainingen aangeboden. Ook het welzijn van de leerkracht is belangrijk, dit wordt onderzocht middels de POM en besproken in jaargesprekken.
Welke methoden gebruikt KC De Duizendpoot om sociale opbrengsten te meten?
KC De Duizendpoot gebruikt Viseon, de POM (Personeels Onderzoek Medewerkers) en sociaal-emotionele vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden gebruikt door KC De Duizendpoot?
KC De Duizendpoot maakt gebruik van Leefstijl, Job & Jessie/Tim & Flapoor/Wish en Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.