
Schoolweging
De schoolweging van De Pionier Den Bosch is 35,89 , met een spreiding van 4,77 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 87,2% van de leerlingen op het fundamenteel niveau overtreft de school de landelijke norm (85%). Deze score blijft consistent, ook in jaren met een complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 35,89).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
44,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 32,8%. Dit onderstreept de effectiviteit van het adaptief onderwijsaanbod, specifiek bij rekenen waar een groei van 3,2% wordt gerealiseerd tussen groep 7 en 8.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een sterke focus op beroepsgerichte leerwegen: 33,3% vmbo-b en 13,3% vmbo-(g)t. Desondanks valt 13,3% havo/vwo en 6,7% vwo-advies op – ruim boven het regionaal gemiddelde voor vergelijkbare schoolwegingen. De combinatie van praktijk- en theoretische adviezen weerspiegelt de diversiteit binnen de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Pionier Den Bosch | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op onze basisschool houden we de tussenresultaten op verschillende manieren in de gaten: 1. We nemen regelmatig toetsen af om te zien hoe de leerlingen ervoor staan. Dit doen we door zowel toetsen te gebruiken die horen bij de lesstof als door gebruik te maken van landelijk genormeerde toetsen. 2. We kijken naar hoe de leerlingen zich gedragen en hoe ze werken door observaties tijdens de lessen. 3. We praten met de leerlingen over hun vooruitgang en eventuele problemen die ze tegenkomen. 4. We geven regelmatig rapporten uit waarin we de resultaten van de leerlingen bespreken met henzelf en hun ouders.Op deze manieren zorgen we ervoor dat we goed op de hoogte zijn van hoe het gaat met de leerlingen en waar eventueel extra hulp nodig is. Toetsen zijn erg belangrijk in het onderwijs om verschillende redenen: 1. Toetsen helpen onze leraren te zien hoe goed leerlingen de lesstof begrijpen. Hierdoor kunnen ze ontdekken waar extra uitleg nodig is en waar leerlingen meer hulp bij nodig hebben. 2. De resultaten van toetsen geven ons waardevolle informatie. Leraren weten waar ze moeten helpen en leerlingen kunnen zien hoe goed ze het doen en waar ze kunnen verbeteren. 3. Toetsen kunnen motiverend werken. Kinderen kunnen zien hoeveel ze hebben geleerd en worden gestimuleerd om nog beter te presteren. 4. Toetsen helpen ons om te zien of het lesprogramma goed werkt. Zo kunnen wij beslissen of er dingen moeten worden veranderd of verbeterd. 5. De resultaten van toetsen kunnen ook worden gebruikt om te zien hoe goed wij het doen. Ze helpen ons bij het beoordelen van de kwaliteit van het onderwijs en waar verbeteringen nodig zijn.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opvallende 22,7% van de leerlingen presteert onder advies, bijna dubbel zo hoog als landelijk (11,8%). Dit zou kunnen samenhangen met de complexe populatie (hoge schoolweging). Positief is dat 18,2% boven advies scoort, wat het bieden van ontwikkelkansen benadrukt. De school zet in op nazorgtrajecten om onderadvisering terug te dringen.
Sociale ontwikkeling
Communicatie en transparantie binnen de school met een zichtbare en benaderbare directie, voor de leerlingen, ouders en medewerkers. Hierdoor ontstaat er een gevoel van openheid en betrokkenheid. Dit leiden tot een betere samenwerking en communicatie binnen de school. Bevordering van gelijke kansen: Door gratis schoolontbijten en schoolfruit aan te bieden, worden alle leerlingen gelijke kansen geboden om de dag goed te beginnen. Dit kan bijdragen aan een gelijke startpositie voor alle leerlingen en het voorkomen van sociale ongelijkheid. Versterking van de gemeenschapszin: door gezamenlijk stil te staan bij feesten en vieringen, wordt de saamhorigheid binnen de schoolgemeenschap versterkt. Dit kan bijdragen aan een positief groepsgevoel en een gevoel van verbondenheid met de school. LEES MINDER
Gelijkheid en Vertrouwen
Samen en Betrokkenheid
Structuur
Wat is de werkwijze van ATO-Kindcentrum de Pionier voor sociale ontwikkeling?
ATO-Kindcentrum de Pionier draagt gelijkheid uit door alle kinderen gelijke kansen te bieden. Vertrouwen wordt bevorderd door open communicatie tussen ouders, leerkrachten en leerlingen. Samenwerking staat centraal, en er worden regelmatig gezamenlijke activiteiten georganiseerd. Betrokkenheid wordt gestimuleerd door ouders en leerlingen actief te vragen deel te nemen aan het schoolleven. Structuur wordt gehandhaafd door duidelijke regels en afspraken te stellen.
Welke registratievorm(en) gebruikt ATO-Kindcentrum de Pionier om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
ATO-Kindcentrum de Pionier gebruikt de volgende registratievormen: Kijk!, Zien en Kindcentrum monitor.