
Schoolweging
De schoolweging van Noorderlicht Den Bosch is 29,35 , met een spreiding van 7,40 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Maar liefst 96.3% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85% en vergelijkbare scholen (95.9%). Dit resultaat benadrukt de sterke basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het percentage leerlingen dat het streefniveau behaalt, ligt met 51.3% ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47.1%. Dit onderstreept de effectiviteit van het adaptieve onderwijsprogramma, ondanks complexere uitgangsposities bij enkele leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een brede spreiding met focus op midden- en hogere niveaus: 12.5% vwo-advies (vergelijkbaar met 18.6% landelijk) en 18.75% vmbo-(g)t/havo-combinaties. Opvallend is de volledige afwezigheid van praktijkonderwijsadvies, tegenover 1.01% bij vergelijkbare scholen. Dit past bij de visie op maximale cognitieve ontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Noorderlicht Den Bosch | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Gedurende het schooljaar volgen we de prestaties van de leerlingen door middel van toetsen uit onze digitale en traditionele methoden. Samen met de leerlingen worden de resultaten geanalyseerd en waar nodig krijgt de leerling extra uitleg, herhalingsstof of verrijkingsstof aangeboden. De leerlingen werken hierbij met het leerlingportfolio. Twee keer per jaar volgen we de ontwikkeling van de leerlingen door middel van de resultaten op landelijke LOVS toetsen, de zogenaamde midden- en eindtoetsen. Wij gebruiken de toetsen van IEP. Om de ontwikkeling van kleuters te volgen gebruiken we de volglijsten van KIJK, voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen van de groepen 3-8 gebruiken we IEP Hart en Handen. Na iedere toetsperiode worden de resultaten geanalyseerd op kindniveau, op groepsniveau en op schoolniveau. Dit doen de leerkrachten in ons data-overleg; Quality-teams. Het kwailteitteam en de pleincoaches van de school hebben hierbij een specifieke taak. Zij voeren de groepsbesprekingen met de leerkrachten van de groepen. Na de geanalyseerde toetsgegevens en de groepsbesprekingen worden verbeterpunten geformuleerd, met als doel de leerresultaten te verbeteren op leerling-, groeps- en schoolniveau. De analyses worden besproken in de overleggen met het brede management en tijdens teamoverleggen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Visie op Sociaal Emotioneel Leren bij Basisschool Noorderlicht Bij Basisschool Noorderlicht geloven we dat sociaal emotioneel leren (SEL) een essentieel onderdeel is van de algehele ontwikkeling van onze leerlingen. Onze visie op SEL is vooral geïnspireerd door het programma De Vreedzame School, dat ons helpt een sociaal veilige, inclusieve en democratische schoolomgeving te creëren. De Vreedzame School, Kernprincipes. De Vreedzame School is een onderwijsprogramma dat gericht is op het bevorderen van sociale vaardigheden, democratisch burgerschap en een positieve schoolcultuur. De kernprincipes van dit programma, die ook onze visie op SEL vormen, zijn: Participatie: Leerlingen krijgen een stem in de besluitvorming op school en leren verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen gedrag en dat van hun groep. Respect en Empathie: We stimuleren leerlingen om respectvol met elkaar om te gaan en empathie te tonen voor de gevoelens en standpunten van anderen. Verantwoordelijkheid: Leerlingen leren verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen acties en voor de gemeenschap als geheel. Constructieve Communicatie: We leggen de nadruk op het ontwikkelen van communicatievaardigheden die conflicten kunnen voorkomen en oplossen, zoals actief luisteren en assertief spreken. Sociale Opbrengsten De implementatie van De Vreedzame School bij ons op school heeft aanzienlijke sociale opbrengsten opgeleverd: Verbeterde Groepsdynamiek: Door het stimuleren van samenwerking en onderlinge steun, is de groepsdynamiek in de klassen sterk verbeterd. Leerlingen voelen zich meer verbonden met elkaar en werken beter samen. Vermindering van Conflicten: De vaardigheden in conflicthantering die onze leerlingen leren, hebben geleid tot vermindering van conflicten en pestgedrag op school. Verhoogde Sociale Vaardigheden: Leerlingen hebben betere sociale vaardigheden ontwikkeld, zoals empathie, assertiviteit en verantwoordelijkheid. Dit helpt hen niet alleen binnen de schoolomgeving, maar ook in hun persoonlijke leven. Positieve Schoolcultuur: De focus op respect, empathie en participatie heeft bijgedragen aan een positieve schoolcultuur waarin iedereen zich gehoord en gerespecteerd voelt. Actief Burgerschap: Leerlingen worden aangemoedigd om actief deel te nemen aan de schoolgemeenschap, wat hen voorbereidt op hun rol als verantwoordelijke en betrokken burgers in de samenleving. Bij Basisschool Noorderlicht zetten we ons in om onze leerlingen niet alleen academisch, maar ook sociaal en emotioneel te laten groeien. Door de principes van De Vreedzame School te integreren in ons dagelijks onderwijs, creëren we een veilige en ondersteunende omgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. LEES MINDER
Sociaal veilige leeromgeving
Pro-actief anti-pest beleid
Duidelijke normen en waarden
Wat is de werkwijze van ATO-basisschool Noorderlicht voor sociale ontwikkeling?
ATO-basisschool Noorderlicht meet regelmatig de sociale opbrengsten met verschillende instrumenten, waaronder instrumenten van de Vreedzaam-methode, sociogrammen, de KCM en exitonderzoeken. De gegevens worden geanalyseerd en gebruikt voor plannen en interventies. Leerlinginspraak wordt gewaardeerd en ouders worden betrokken als partners.
Welke registratievormen gebruikt ATO-basisschool Noorderlicht om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
ATO-basisschool Noorderlicht gebruikt de volgende registratievormen: Kijk!, Klimaatschaal Vreedzame school, Sociaal Emotionele Vragenlijst, KCM Kindcentrum Monitor en Hart en Handen (van IEP).