
Schoolweging
De schoolweging van Het Kompas Den Bommel is 25,65 , met een spreiding van 5,20 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93,9% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de signaleringswaarde van 85%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (96,71%), toont het aan dat de school een stevige basis biedt voor de meerderheid van haar leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau voor taal en rekenen wordt door 51,5% van de leerlingen gehaald, net onder de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 51,8%. Vergeleken met vergelijkbare scholen (63,35%) presteert de school hier minder sterk, wat mogelijk samenhangt met de diversiteit in de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen leggen een sterke nadruk op theoretische leerwegen: 28,6% van de leerlingen krijgt een vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 28,6% vmbo-(g)t. Opvallend is het hoge percentage dubbele adviezen (vmbo-b/k: 14,3%), wat past bij de spreiding in de schoolweging. Praktijkonderwijs komt met 0% lager uit dan het regionaal gemiddelde (1,01%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Kompas Den Bommel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
50% van de oud-leerlingen zit onder hun oorspronkelijke advies, aanzienlijk hoger dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Geen enkele leerling stroomt boven advies door. Dit suggereert een voorzichtige advisering, mogelijk gerelateerd aan de complexiteit van de leerlingenpopulatie of de transitie naar het voortgezet onderwijs.