IKC Bernadette Maria
Aan 't Verlaat 30
2612 XZ Delft

Schoolweging

Schoolweging
31.3
Spreiding
7.09

De schoolweging van Bernadette Maria is 31,30 , met een spreiding van 7,09 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,1% behaalde het fundamenteel niveau ligt de school ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit benadrukt de effectiviteit van de basisondersteuning, vooral in taal en rekenen. Het porcentage is nagenoeg gelijk aan het vergelijkingsgemiddelde (95,2%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

IKC Bernadette Maria behaalt een streefniveau van 53,7%, ruim boven de inspectienorm van 43,5%. Dit ligt wel iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 55,4%, wat verklaard kan worden door de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 31,3). De focus op maatwerk, zoals beschreven in het schoolplan, draagt bij aan dit resultaat.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een duidelijke tweedeling: 20% van de leerlingen krijgt een vwo-advies (iets boven het regionale gemiddelde van 18,6%), terwijl 4% praktijkonderwijs adviseert kregen (ruim boven het regionale gemiddelde van 1,01%). De focus op maatwerk blijkt uit de brede spreiding van vmbo-b tot vwo, waarbij 36% van de leerlingen een gecombineerd advies (zoals vmbo-k/-(g)t) ontving. Dit past bij het adaptieve onderwijsconcept.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsBernadette MariaGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Voor het meten van de tussenresultaten maken wij gebruik van de nieuwste versie van CITO, Leerling in beeld. Tweemaal per jaar toetsen wij de kinderen met behulp van deze methode onafhankelijke toets; eind januari en in juni. Wekelijks vinden er methodetoetsen plaats waarbij aangeboden stof wordt getoetst. Kleuters maken geen toetsen, wij observeren de kleuterontwikkeling met behulp van het observatiesysteem Kijk! Groep 3 en 4 maken de toetsen op papier. Vanaf groep 5 maken de leerlingen de toetsen digitaal. De sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen van de hele school wordt gemonitord in KANVAS, dat is het leerlingvolgsysteem van onze Kanjermethode. Op basis van de methodetoetsen en de tussenresultaten wordt er op school/groeps-en individueel niveau een analyse gemaakt. De resultaten vormen, samen met de uitkomsten van de methodetoetsen de basis van de planning die de leerkracht bijhoudt.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 40,7% van de leerlingen boven het oorspronkelijke advies presteert (vs. 25,3% landelijk), wat wijst op een voorzichtige advisering. Slechts 11,1% zit onder advies, gelijk aan het nationale gemiddelde. Dit onderstreept de kwaliteit van het adviesproces, waarbij volgens het schoolondersteuningsprofiel extra aandacht uitgaat naar trajecten voor cognitief talent.

Sociale ontwikkeling

Op onze school maken wij gebruik van de methode Kanjertraining. Wij passen deze methode toe in zowel onderwijs als opvang. De doelen van de Kanjertraining zijn: Leerlingen voelen zich veilig op school (sociaal, psychisch en fysiek) Leerlingen, leerkrachten, directie, kanjer-/anti-pestcoördinator en ouders weten wat ze kunnen doen ter preventie van onveilige situaties en hoe ze kunnen handelen als het toch onveilig wordt. De uitgangspunten: School is bedoeld om te leren. Dit kan alleen als leerlingen zich veilig voelen op school. De visie en levenshouding van de Kanjertraining vormen het uitgangspunt van ons veiligheidsbeleid. We hebben een duidelijke visie op hoe we met elkaar omgaan en willen graag samen met ouders en kinderen zorgen voor een veilige school. We willen te vertrouwen zijn. Wij, leerkrachten en ouders, zijn samen het gezag van fatsoen. We geven het goede voorbeeld. Na elke vakantie besteden wij extra veel aandacht aan de Kanjertraining, dit doen wij tijdens de Gouden, Zilveren en bronzen weken. Daarnaast nemen wij deel aan de week tegen het pesten en besteden wij tijdens de sociale media lessen aandacht aan digitaal pesten. LEES MINDER

Veiligheid

Een postieve kijk op het leven

Gelijkwaardig in verschillen

Wat is de werkwijze van IKC Bernadette Maria voor sociale ontwikkeling?

IKC Bernadette Maria gebruikt de methode Trefwoord voor levensbeschouwelijke vorming en de Kanjermethode. Preventief wordt er elke 2 weken een les in de groepen 1 t/m 8 gegeven. Een aantal meetmomenten per jaar wordt er in de methode gebruik gemaakt van vragenlijsten om welbevinden in de klas te monitoren en te analyseren. De leerkracht maakt een analyse op groeps-en individueel niveau. De school maakt een analyse op schoolniveau. Uit de analyses volgen leerlinggesprekjes en een plan van aanpak voor de groep of groepjes leerlingen.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Bernadette Maria om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC Bernadette Maria gebruikt Kijk! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Bernadette Maria?

IKC Bernadette Maria gebruikt Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.