
Schoolweging
De schoolweging van ’t Kompas Dedemsvaart is 34,21 , met een spreiding van 6,10 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,2% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert de school uitstekend. Dit ligt significant boven de landelijke norm van 85% en het vergelijkingscijfer van 93,4%. Het basisonderwijs is hier duidelijk stevig verankerd.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een streefniveau van 56,9% (signaleringswaarde: 36,3), ruim boven de inspectienorm en het gemiddelde van vergelijkbare scholen (49,3%). Deze prestatie benadrukt de effectieve ondersteuning van talentontwikkeling, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een mix van praktische en theoretische leerwegen: 40% vmbo-b/k, 20% havo en 10% havo/vwo. Opvallend is het ontbreken van vwo-adviezen, terwijl vergelijkbare scholen 18,6% vwo adviseren. De focus ligt op maatwerk, met aandacht voor doorstroommogelijkheden binnen vmbo-kaders.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Hardenberg | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
205.93 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2022-2023
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten worden twee keer per jaar gemeten d.m.v. de afname van de Cito-toetsen. Deze resultaten worden vervolgens besproken met de ouders en de leerlingen. Met deze resultaten en de resultaten van de methode-toetsen maken wij een plan voor het volgende half jaar. In dit plan beschrijven we duidelijk aan welke doelen de leerlingen gaan werken en waar extra begeleiding of instructie nodig is.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
85,7% van de leerlingen presteert boven het advies (landelijk: 25,3%), wat wijst op voorzichtige advisering en/of excellente doorstroombegeleiding. Dit sluit aan bij het gedetailleerde proces van de plaatsingswijzer en leerlingvolgsysteemanalyses.
Sociale ontwikkeling
Ieder kind ontdekt, leert en ontwikkelt zich iedere dag op zijn eigen niveau. Het welbevinden en plezier staan hier centraal. Vertrouwen en respect zijn hierbij belangrijke begrippen. Zowel kinderen als ouders/verzorgers en professionals (leerkrachten en ondersteunend personeel) komen het best tot hun recht als zij zich veilig voelen, elkaar respecteren en vertrouwen. Door samen te werken en gebruik te maken van elkaars talenten, ontstaat er ruimte voor groei, creativiteit en uitdaging en dus voor persoonlijke ontwikkeling. Kinderen krijgen in een veilige omgeving, daar waar mogelijk individuele, aandacht, maar ook leren zij samen te werken en hun speel- en leeromgeving te verkennen. LEES MINDER
Gevoel van sociale veiligheid
Veilige leeromgeving
Schoolbeleving
Wat is de werkwijze van Openbare basisschool 't Kompas voor sociale ontwikkeling?
Het team van Openbare basisschool 't Kompas werkt samen aan de preventie van gedragsproblemen. De leraren richten zich op proactief pedagogisch handelen. Zij stimuleren gewenst gedrag door heldere gedragsverwachtingen te hanteren, deze te visualiseren, gewenst gedrag te bekrachtigen en duidelijke consequenties te hanteren voor ongewenst gedrag. Door gezamenlijk te werken aan een visie, kernwaarden en doelen, ontstaat draagvlak. Twee keer per jaar worden de betrokkenheid, het welbevinden en de sociale veiligheid gemeten via leerlingvragenlijsten. Deze gegevens worden geëvalueerd en indien nodig worden nieuwe interventies bedacht en uitgevoerd.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare basisschool 't Kompas om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare basisschool 't Kompas gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.